IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):Social software: Design og implementering 
Kursusnavn (engelsk):Social Software: design and implementation 
Semester:Forår 2009 
Udbydes under:cand.it., digital design og kommunikation (ddk) 
Omfang i ECTS:15,00 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:https://blog.itu.dk/DSDI-F2009/ 
Min. antal deltagere:12 
Forventet antal deltagere:20 
Maks. antal deltagere:40 
Formelle forudsætninger:De studerende forventes at kunne:

• Analysere og diskutere digital kultur og digitale medier.
• Anvende metoder fra konceptudvikling og interaktionsdesign.

De studerende forventes at have erfaring med:

• Udvikling og implementering af webteknologi, herunder programmering.
• Praktisk og teoretisk anvendelse af sociale medieteknologier.
• IT på brugerniveau

Kurset vil være specielt relevant for studerende der vil arbejde både teoretisk og praktisk med digital kultur, IT- og medier, og interaktionsdesign.

Der forventes at de studerende er aktiv deltagende og medskabende i alle kursets elementer. Herunder; oplæg, diskussioner, øvelser, og udarbejdelse af fælles opgaver, mv.

 
Læringsmål:Efter kurset forventes det, at den studerende er i stand til at:

• Identificere og udvælge en problemstilling/spørgsmål og adressere den med et social software-koncept.

• Diskutere brugerens status i konceptet og argumentere akademisk reflekterende over designprocessen og metodevalg.

• Udvikle et eller flere konkrete social software-koncepter fra idé til implementering.

• Anvende, sammenligne og analysere sociologiske, teknologiske og medieteoretisk teorier, med relevans socialt software.

• Diskutere, tematisere og perspektivere fænomener inden for social software i en historisk, teknisk, social og kulturel kontekst.

 
Fagligt indhold:MySpace.com, Flickr.com, Del.icio.us, Plazes.com, Last.fm, digg.com, Wikipedia.org, Youtube.com, Facebook.com, Second Life, Beta, blogging, tagging, metadata, moblogging, AJAX, RSS, podcasting, mashups, folksonomier, web 2.0, read/write-web, brugerskabte medier, etc., etc.

I løbet af de seneste år har vi på internettet set en opblomstring af brugerdrevne og sociale applikationer og fænomener, der i dette kursus anskues under samlebetegnelsen social software.

Med fremkomsten af det sociale som central infrastruktur for medier og teknologier har digital design fået en række nye udfordringer og muligheder. På kurset vil vi forsøge at undersøge, forstå og analysere en række fænomener omkring social software nærmere. Hvad er det særlige ved social software? Hvad er det sociale i social software? Hvornår er software ikke social? Hvordan designer man god social software?

Kurset vil præsentere cases, teorier og analyser og forsøge at komme nærmere de fænomener, der har skabt og i øjeblikket præger området.

Vi vil forholde os kritisk, afprøvende og undersøgende til fænomenet social software. Og vi vil forsøge at konceptualisere design af social software-løsninger og arbejde med, hvordan man konkret kunne implementere disse.

Kurset har således et både teoretisk og praktisk sigte. De studerende skal arbejde med udvikling af koncepter med udgangspunkt i analyse af og teorier om social software.  
Læringsaktiviteter:14 ugers undervisning bestående af forelæsninger, øvelser og vejledning

Ud over det afsluttende projekt, skal alle studerende i løbet af kurset afholde et individuelt oplæg om et selvvalgt emne, og i grupper udforme en fælles manual til Social Software. Begge aktiviteter er obligatoriske, og indgår i den samlede studieaktivitet.

---------------------------------
I intro-ugen (Uge 5) er der ændrede kursustidspunkter:
Link til skemaoplysninger

During the intro week (week 5) the course time table is changed:
Link to the time table
---------------------------------

Information om studiestruktur
Dette kursus er en del af DDK-specialiseringen Social it, som du kan finde beskrevet her:
DDK studiestruktur
For at blive cand.it. i DDK skal du bestå DDK¿s obligatoriske moduler, og desuden gennemføre en 22,5 ECTS specialisering samt to 7,5 ECTS valgfag
 

Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam), 7-trins-skala, Ekstern censur

Ud over det afsluttende projekt, skal alle studerende i løbet af kurset afholde et individuelt oplæg om et selvvalgt emne, og i grupper udforme en fælles manual til Social Software. Begge aktiviteter er obligatoriske, og indgår i den samlede studieaktivitet.
--------
Bemærk at fristen for aflevering af skriftligt arbejde på dette kursus er fredag den 15. maj senest kl. 15:00 på Eksamenskontoret.  

Litteratur udover forskningsartikler:  
 
Afholdelse (tid og sted)
Kurset afholdes på følgende tid og sted:
UgedagTidspunktForelæsning/ØvelserStedLokale
Tirsdag 10.00-12.00 Forelæsning ITU 2A20
Tirsdag 13.00-15.00 Øvelser ITU 2A20
Torsdag 10.00-12.00 Forelæsning ITU 2A20
Torsdag 13.00-15.00 Øvelser ITU 2A20

Eksamen afholdes på følgende tid og sted:
EksamensdatoTidspunktEksamenstypeStedLokale
2009-05-15 Senest kl. 15:00 Skriftlige arbejder ITU Eksamenskontoret
2009-06-08 Tidsrum oplyses senere Mundtlig eksamen ITU 4A30
2009-06-09 Tidsrum oplyses senere Mundtlig eksamen ITU 4A30