IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):Brugerperspektiver og fremtidens medier 
Kursusnavn (engelsk):User Perspectives and the Media of the Future 
Semester:Forår 2001 
Udbydes under:cand.it., design, kommunikation og medier (dkm) 
Omfang i ECTS:7,50 
Kursussprog:Engelsk 
Kursushjemmeside:https://learnit.itu.dk 
Min. antal deltagere:10 
Forventet antal deltagere:
Maks. antal deltagere:30 
Formelle forudsætninger:Det forventes at man har gennemgået \"målgruppeanalyse\"
eller har tilsvarende kunnen. Da modulet hører under DKM
linien er der ikke tale om specielle forudsætninger inden
for programmeri 
Læringsmål:Efter kurset skal de studerende
- forstå vigtigheden af brugerperspektiver ved planlægning
og udvikling af fremtidens medier
- have kendskab til de vigtigste begreber, teorier,
metoder og værktøjer til vedr. brugerperspektiver ved
planlægning og udvikling af fremtidens medier
- være i stand til at vælge relevante metoder og værktøjer
og anvende dem
- være i stand til at give en dækkende fortolkning af
resultaterne
- være i stand til at formidle resultate 
Fagligt indhold:1. Besøg på TeleDKs mediecenter
- demoer på fremtidens medier
2. Hvad ved vi om brugere/modtagere? (1):
Brugersociologi
3. Hvad ved vi om brugere/modtagere? (2):
Brugerpsykologi
4. Hvad ved vi om brugere/modtagere? (3):
Brugerdemografi
5. Hvad ved vi om brugere/modtagere? (4):
Teknologisk fremsyn
6. Brugernes forhold til fremtidens medier (1):
Hvad gør afsenderen?
Scenarier for den teknologiske udvikling; at simulere
eller emulere fremtidens medier. En case: udvikling af
\"Rene Ord for Lommepenge\" - interaktivt tv.
7. Brugernes forhold til fremtidens medier (2):
Hvad gør afsenderen?
Metoder til at indfange brugerperspektiver, livsstile,
livsfaser, livssituationer, døgn/uge/årsrytme
- Fokusgrupper
- interviews, dybde interviews, indeindhentning
Case: Brugeradfærd i fremtidens konvergerende medier -
mobile terminaler og bredbåndstjenester i hjemmet anno
2003.
8. Mini-projekt:
studere avantgarde, undersøge nye livsformer: brugere, nye
anvendelser. Studerende selv lave brugerscenarier, starte
projekt, overveje visualiseringer, levendegøre
sammenhænge, kontekst, storyboarding, drejebog, montage,
m.m.
9. Mini-projekt (fortsat):
10. Mini-projekt afleveres
11. Mini-projek 
Læringsaktiviteter:

 

Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam), 13-skala, Intern censur

Mundtlig eksamen baseret på miniprojekt i gruppe.


Interaktionsfag


DKM specialeforberedende


NB - rettelse Eksamensformen ønskes ændret til miniprojekt i gruppe uden skriftlig eksamen. De studerende tilbydes en mundtlig feedback på deres karakter.

Ansøgning om ændring af eksamensform behandles på studienævnsmødet 30.4.01, hvorefter kursets eksamensform formidles til de studerende.  

Litteratur udover forskningsartikler:Ajourfort litteraturliste kan fås fra kursuslærerne