IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):Forandringsledelse, DIT 
Kursusnavn (engelsk):Change Management, DIT 
Semester:Forår 2017 
Udbydes under:Diplom i it, Diplom (dit) 
Omfang i ECTS:7,50 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:https://learnit.itu.dk 
Min. antal deltagere:
Forventet antal deltagere:
Maks. antal deltagere:20 
Formelle forudsætninger:Der er ingen formelle forudsætninger, men det anbefales at man har relevant erhvervserfaring ligesom det anbefales, at man har erfaringer med organisatoriske ændringer. 
Læringsmål:Efter kursus skal den studerende kunne:
1. Forklare en række ændringsledelsesbegreber og anvende dem i tænkte situationer.
2. Reflektere over ændringsledelsesrollen i udvalgte situationer.
3. Reflektere over forholdet mellem teori og praksis på ændringsledelsesområdet.
4. Identificere mangler i ledelsesformen generelt og i konkrete situationer, og foreslå forbedringer.
5. Identificere egne styrker og svagheder som ændringsleder. 
Fagligt indhold:Teorier om forandringsledelse med fokus på mulighederne for at lede og styre forandringsprocesser

Virksomhedskultur og værdiers betydning for udviklingsprocesser og interventionsmuligheder

Ledelsesroller, ledelsesopgaver og ledelsesdilemmaer og ledelsesmuligheder i forandringsprocesser

Brug af virale ændringsstrategier i løst koblede felter 
Læringsaktiviteter:

Læringsaktiviteterne er 4 undervisningslektioner a’ 2 timer og 4 øvelseslektioner a’ 2 timer Undervisningslektionerne er tilrettelagt således:

o Lektion 1 - Teori og modeller for teknisk rationelle ændringer hvor formålet alene er effektivisering af virksomhedens teknologi og processer.
o Lektion 2 - Teori og modeller for ændringshåndtering hvor formålet er organisatoriske adfærds- og kulturændringer.
o Lektion 3 - Teori og modeller for politisk ændringshåndtering hvor formålet er sikring af samarbejde, enighed, ejerskab og forslag i magtsystemet og på retningslinjerne for kommunikationen fra magtsystemet.
o Lektion 4 - Teori og modeller for eksplorativ ændringshåndtering hvor formålet er ændringshåndtering i institutionelle felter herunder etablering af effektive læringssløjfer, virale ændringsstrategier.
o Endelig gives et oplæg til hvordan de forskellige former for ændringshåndtering sammensættes i et organisationstilpasset ændringsprogram.
o De tilhørende øvelseslektioner er bygget op omkring fire forskellige case som illustrerer de i undervisningslektionerne gennemgåede teorier og modeller.
o Endelig skal de studerende udarbejde en projektopgave hvor man tager udgangspunkt i et selvvalgt ændringsforløb. De fire øvelsescase kan fungere som skabeloner i den forbindelse. Omfanget er 30 til 35 sider, og projektopgaven kan skrives enkeltvis eller i en gruppe på max 2 personer.

Der er afsat 10 kalenderuger til projektskrivningen, og der vil være mulighed for vejledning under forløbet. Den mundtlige prøve indledes med, at den studerende præsenterer nogle væsentlige pointer og perspektiver fra analysen af problemstillingen, samt hvilke temaer der vil være centrale fokuspunkter for den studerende i den efterfølgende diskussion. Som led I kurset udarbejde de studerende en projektopgave. Den består I gennemgang af et forandringsforløb I en selvvalgt case gerne fra egen virksomhed.

Projektopgaven bør have et omfang på 30 til 35 sider indeholdende problembaggrund, problemformulering, analyse, og konklusion baseret på den I kurset gennemgåede teori. 

Obligatoriske aktivititer:De fire øvelsesopgaver er obligatoriske. Hvis ikke man kan deltage i øvelseslektionen, skal den besvares ved indsendelse af et løsningsforslag – omfanget her vil være ca. 3 sider. 
Eksamensform og -beskrivelse:D11: Aflevering med mundtlig eksamen baseret på aflevering., (7-scale, internal exam)

Eksamen vil have varigheden 30 minutter og bestå I en diskussion med udgangspunkt I projektrapporten. Det forventes at den studerende kan demonstrere en fornuftig anvendelse af den teori der er gennemgået på kurset  

Litteratur udover forskningsartikler:Kursusmaterialet består i et kompendium som giver en grundig gennemgang af de forskellige teorier, modeller og fremgangsmåder.

Derudover består materialet af cases og opgaver som bliver lagt på ITU-learn