IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):Computerspilteori 
Kursusnavn (engelsk):Computer Games Theory 
Semester:Forår 2004 
Udbydes under:cand.it., design, kommunikation og medier (dkm) 
Omfang i ECTS:7,50 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:https://learnit.itu.dk 
Min. antal deltagere:
Forventet antal deltagere:40 
Maks. antal deltagere:50 
Formelle forudsætninger:Kurset angriber spil fra flere forskellige teoretiske og
praktiske vinkler, men der kræves ikke én bestemt
faglighed eller ét bestemt forudgående kursus for at
deltage. Dog vil det være en fordel at have stiftet lidt
erfaring med computerspil i en eller anden form.
Nogle øvelser vil kunne løses på både et konceptuelt og
praktisk plan, hvorfor konstruktionsfærdigheder kan
komme i brug. 
Læringsmål:

Kurset skal gøre kursisterne i stand til at:

-Forstå og diskutere spil teoretisk - hvad er
bestanddelene i et spil?

-Vurdere og diskutere spilkoncepter og
anvendelsen af spil i forskellige sammenhænge.

-I det hele taget tænke videre om spil, lave spil, og
teoretisere om spil. 
Fagligt indhold:

Computerspil er uden sammenligning den mest
populære form for digital underholdning. Computerspil
driver udviklingen af hardware, og computerspil er
tydeligvis stedet hvor det lykkes for simulering, grafisk
udtryk, interfacedesign og programmering at spille
sammen.




Kurset har to overordnede vinkler:

- En overordnet teoretisk vinkel, der diskuterer hvad
computerspil er, hvad de kan og ikke kan osv.

- En mere praktisk vinkel der handler om
konceptudvikling og til dels konstruktion af spil.




Kurset er opbygget med det mål at det teoretiske og det
praktiske aspekt skal komplementere hinanden; at det
teoretiske arbejde kan hjælpe med idéudvikling, og at
det praktiske element skal inspirere til videre teoretisk
tænkning.




Kurset følger følgende overskrifter:

- Teori om spil og spildesign.

- Teori om genrer indenfor computerspil


Desuden vil vi berøre rum og tid i spil, spil og
fortællinger, computerspil ift. ikke-elektroniske spil.




Øvelserne er både konceptuelle og praktiske som
analysere et spil, eller design en nye bane til
NeverWinterNights. 
Læringsaktiviteter:

Kursusformen består af forelæsning, oplæg &
diskussioner, samt øvelser. 

Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam), 13-skala, Ekstern censur

Den endelige eksamen foretages enkeltvis, mundtligt,
med synopsis. Pensum er givet af underviser.
DKM-specialerforberedende.

Afleveringsfrist for skriftlige arbejder til eksamen er d. 30/4 inden kl.12.00 på Eksamenskontoret.  

Litteratur udover forskningsartikler:Teoripensum:

Aarseth, Espen, ¿Quest Games as Post-Narrative
Discourse¿ in Marie-Laure Ryan (ed.) Narrative Across
Media. University of Nebraska Press (in Press).

Aarseth, Espen <a href=
http://www.hf.uib.no/hi/espen/papers/space/>
¿Allegories of Space: The
question
of
Spatiality in Computer Games¿

Aarseth, Espen <a href=
http://hypertext.rmit.edu.au/dac/papers/Aarseth.pdf>
¿Playing
Research: Methodological
approaches to game analysis¿

Bartle, Richard (1996): <a href=
http://www.mud.co.uk/richard/hcds.htm>\"HEARTS,
CLUBS,
DIAMONDS,
SPADES: PLAYERS WHO SUIT MUDS.

Bringsjord, Selmer: <a href=
http://gamestudies.org/0101/bringsjord/> Is It Possible to
Build
Dramatically
Compelling Interactive Digital Entertainment?

Castronova, Edward (2002): <a href=
http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=
294828>
\"Virtual Worlds: A
First-
Hand Account of Market and Society on the Cyberian
Frontier\"

Eskelinen, Markku:<a href=
http://gamestudies.org/0101/eskelinen/> The Gaming
Situation

Falstein, Noah (1999): <a href=
http://www.theinspiracy.com/Ar5Stage.htm > The Five
Stages
of Writing for
Interactive.


Frasca, Gonzalo: <a href=
http://www.jacaranda.org/frasca/ephemeralFRASCA.pdf
>
¿Ephemeral games: Is it barbaric
to
design videogames after Auschwitz?¿

Frasca, Gonzalo: <a href=
http://www.jacaranda.org/frasca/weblog/articles/sim1/
simulation101.html>¿SIMULATION
101: Simulation
versus
Representation¿

Friedman, Ted: <a href=
http://www.duke.edu/~tlove/simcity.htm>\"Making Sense
of Software:
Computer
Games and Interactive Textuality\"

<a href=
http://www.salon.com/tech/feature/2002/08/20/
jenkins_on_donahue/index.html> Henry Jenkins on
Donahue


Jenkins, Henry: <a href=
http://web.mit.edu/21fms/www/faculty/henry3/pub/
gamegirls.htm>Voices from the
combat
zone: Game Girlz Talk Back

Juul , Jesper: <a href=
http://www.jesperjuul.dk/text/timetoplay/> ¿Time to Play¿



Juul, Jesper (2001): <a href=
http://gamestudies.org/0101/juul-gts/> ¿Games Telling
stories? A brief note
on
games and narratives¿

Reynolds, Ren: <A href=
http://www.igda.org/Endeavors/Articles/
rreynolds_intro.htm> ¿Playing a
\"Good\" Game: A
Philosophical Approach to Understanding the Morality of
Games¿

Smith, Harvey: <A href=
http://www.planetdeusex.com/witchboy/articles/
thefuture.shtml> ¿The Future of Game Design¿

Southern, Matthew: <a href=
http://www.igda.org/articles/msouthern_culture.php>¿The
Cultural Study of
Games: More Than Just Games¿

Tronstad, Ragnhild (2001): <a href=
http://www.cosignconference.org/cosign2001/papers/
Tronstad.pdf>\" Semiotic and Non-
Semiotic MUD Performance\"