IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):Virksomhedssystemer 
Kursusnavn (engelsk):Enterprise Systems 
Semester:Efterår 2011 
Udbydes under:Master i it, organisation og implementering (ori) 
Omfang i ECTS:7,50 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:http://www.itu.dk/courses/SVIS/E2011/ 
Min. antal deltagere:12 
Forventet antal deltagere:20 
Maks. antal deltagere:25 
Formelle forudsætninger:
Læringsmål:Enterprise Ressourse Planning, på godt dansk ERP eller Virksomhedssystemer: Oprindelig en tvungen nødvendighed for at opnå overblik og rationaliseringsfordele. Men de sidste 10 år er begrebet udvidet og understøtter nu helt nye forretningsmodeller, der går langt videre og mere omfattende end f.eks. e-commerce. Samtidig omdefineres såvel B2B, som forholdet mellem virksomheder og slutkunderne. Extended Enterprise med dyb integration, ikke bare internt i virksomheden, er et væsentligt eksempel.
Et andet nok så synligt eksempel er den altfavnende integration ud mod kunderne, som især økosystemer som f.eks. Apples iTunes/Appstore, Amazon o.s.v. er udtryk for.

Tilsvarende har vi de sidste 5-10 år for alvor set Cloud Computing spille en stigende rolle, også indenfor ERP, dog indtil videre først og fremmest ifht. SMB området.

Der er fokus på modellering og redesign af forretningsprocesser, Supply Chain Management (SCM) og Customer Relation Management (CRM) for at opnå konkurrencemæssige fordele og her har integrerede virksomhedssystemer været en helt central komponent i it-infrastrukturen.

Dette kursus har til formål at give de studerende indsigt i de forretningsmæssige problemstillinger, som virksomhedssystemer understøtter, de særlige udfordringer anskaffelse og implementering af virksomhedssystemer indeholder, samt forståelse for den vigtige rolle, som datagrundlaget har for en succesfuld understøttelse af de daglige forretningsprocesser, integration af forretningsprocesser og realiseringen af Business Intelligence. I denne sammenhæng sættes i særlig grad fokus på de dele af implementeringsprocessen, som fører til kriser eller i værste fald failure. Organisatoriske, kulturelle såvel som tekniske.

Dertil ligeledes fokus på systemers life cycle: Vedlighold samt udvidelse eller udskiftning. Og hvad er det, der gør, at systemer er vedligeholdbare og kan holde til ændringer i virksomhedens behov over tid - eller at de fases ud.

Efter kurset vil den studerende:
• Kunne forklare hvad et ERP-, CRM-, og SCM-system er, samt hvilken rolle de spiller i virksomhederne.
• Kunne redegøre for de nye rammer for ERP, som udbreder dataintegration og udveksling udover snævre/interne rammer – f.eks. Extended Enterprise og de omfattende udnyttelser af stadig mere komplette datagrundlag til at væve kunderne dybt ind i virksomhedernes økosystemer. Herunder at kunne redegøre for E-service som næste generation af udnyttelse af datagrundlag bla. set i forhold til mere snævre E-commerce vinkler.
• Kunne forklare hvordan ERP-implementerings projekter gennemføres, hvilke specielle problemstillinger der knytter sig til sådanne projekter, samt vælge mellem forskellige implementeringsstrategier i forhold til virksomhedens karakteristika og strategi.
• Kunne forklare anskaffelsesprocessen for ERP systemer set fra henholdsvis kunde- og leverandørside, samt udarbejde forslag til anskaffelsesprocessen for en konkret virksomhed.
• Kende betydningen af, at ERP-systemet kan tilpasses virksomhedens forretningsprocesser og hvordan dette bl.a. kan opnås ved parameterstyring, ændring af arbejdsprocesser eller ændringer/tilføjelser til softwaret.
• Kunne gøre rede for begreberne “Enterprise Architecture” og de dertil knyttede begreber “Business Process Modelling” og “Business Process Redesign”, samt kende til forskellige metoder til “Business Process Modelling”.
• Kunne gøre rede for betydningen af et godt databasedesign og kvalitet i data, i forhold til muligheden for at opnå optimal understøttelse af de daglige forretningsprocesser, integration af forretningsprocesser og Business intelligence.
• Kunne forklare begrebet Customer Relation Management (CRM) og kende de problemstillinger der knytter sig til at skabe datagrundlaget for CRM.
• Kunne forklare begrebet Supply Chain Management (SCM) og kende de problemstillinger der knytter sig til at skabe datagrundlaget for SCM.
• Have kendskab til relevante cloud baserede ERP løsninger.
• Kunne gøre rede for Data Warehousing og Data Mining og de bagvedliggende problemstillinger omkring etablering og vedligehold af datagrundlag. 
Fagligt indhold:Der er er stærk og stigende fokus på modellering og redesign af forretningsprocesser, Supply Chain Management (SCM) og Customer Relation Management (CRM) for at opnå konkurrencemæssige fordele. Tilsvarende integrations- og effektiviseringskrav gør sig gældende for de offentlige sektorer - lokalt såvel som internationalt.

Der fokuseres på valg af - og implementering af ERP systemer udfra deres rolle i forhold til virksomhedens organisation: Forandring af virksomhedens rutiner versus tilretning/omprogrammering af ERP systemet - herunder valget mellem implementering af en færdig “pakkeløsning” eller et til virksomheden skræddersyet system.

Moduler
1 Introduktion til virksomhedssystemer.
2 Faser i ERP livscyklus.
3 Anskaffelsesprocessen. Fra idé til kontrakt.
4 Implementeringsprocessen. Koncern udfordringer – multi-site implementering.
5 Next Generation, Business Intelligence

Fagligt indhold:
• Kunne forklare hvad et ERP-, CRM-, og SCM-system er, samt hvilken rolle de spiller i en virksomhed.
• Kunne forklare hvordan ERP-implementerings projekter gennemføres, hvilke specielle problemstillinger der knytter sig til sådanne projekter, samt vælge mellem forskellige implementeringsstrategier i forhold til virksomhedens karakteristika og strategi.
• Kunne forklare anskaffelsesprocessen for ERP systemer set fra henholdsvis kunde- og leverandørside, samt udarbejde forslag til anskaffelsesprocessen for en konkret virksomhed.
• Kende betydningen af, at ERP-systemet kan tilpasses virksomhedens forretningsprocesser og hvordan dette bl.a. kan opnås ved parameterstyring, ændring af arbejdsprocesser eller ændringer/tilføjelser til softwaren.
• Kunne gøre rede for begreberne “Enterprise Architecture” og de dertil knyttede begreber “Business Process Modelling” og “Business Process Redesign”, samt kende til forskellige metoder til “Business Process Modelling”.
• Kunne gøre rede for betydningen af et godt databasedesign og kvalitet i data, i forhold til muligheden for at opnå optimal understøttelse af de daglige forretningsprocesser, integration af forretningsprocesser og Business intelligence.
• Kunne forklare begrebet Customer Relation Management (CRM) og kende de problemstillinger der knytter sig til at skabe datagrundlaget for CRM.
• Kunne forklare begrebet Supply Chain Management (SCM) og kende de problemstillinger der knytter sig til at skabe datagrundlaget for SCM.
• Kunne gøre rede for Data Warehousing og Data Mining og de bagvedliggende problemstillinger omkring etablering og vedligehold af datagrundlag.
• Kunne redegøre for E-service som næste generation af udnyttelse af datagrundlag bla. set i forhold til E-commerce.

Det vil det være en fordel for den studerende hvis mindst et af følgende er opfyldt:
Enten
• At du har kendskab til- eller praktisk erfaring med enten brug af eller implementering af Virksomhedssystemer.
Eller
• At du har kendskab til systemudvikling og databasesystemer.

Dette kursus er obligatorisk på masteruddannelsen i Organisation og implementering. 
Læringsaktiviteter:Netbaseret undervisning med et antal seminarer

Den anvendte online læringsplatform hedder LearnIT: https://learnit.itu.dk//

Kursets undervisning er koncentreret omkring fem lørdagsseminarer på IT Universitetet, alle dage kl. 9-16. Datoerne for
seminarene er følgende:

3/09 - 17/09 - 8/10 - 5/11 - 26/11

Ved disse lørdagsseminarer er der både forelæsninger og opgavediskussioner samt artikelgennemgang ved de studerende.

Online
Dertil er vejlederne tilgængelige online på LUVIT eller lignende system to aftener hver uge under kursets løbetid.

Opgave før første kursusgang
Inden første undervisningsgang stilles en opgave, som kursisterne i forud dannede grupper skal have forberedt til introseminaret.

Eksamensprojekt
Eksamensprojektet udarbejdes i grupper baseret på studerendes studie af forløbet i et konkret projekt i en virksomhed.
Afklarende spørgsmål omkring opgaverne og den tilhørende teori foregår via nettet.
I kurset anvendes Luvit Learning Portal.

Egne virksomheder eller case-virksomheder?
Kurset inddrager kursisternes egne virksomheder som eksempler i arbejdet med modeller og teorier. Man kan dog
sagtens deltage i kurset uden at have tilknytning til en virksomhed, men kursets form kræver, at man selv finder en konkret virksomhed, der kan anvendes som case-virksomhed. Det indebærer, at virksomheden skal give adgang til at
interviewe forskellige medarbejdere og udlevere andet materiale, som kan give indsigt i deres implementeringproces og anvendelse af virksomhedssystemer. Grupperne vælger hver én virksomhed som case-grundlag. 

Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam), 7-trins-skala, Ekstern censur

Mundtlig eksamens varighed er 30 minutter per eksaminand (inkl. gruppepræsentation).  

Litteratur udover forskningsartikler:Kompendium med udvalgte akademiske artikler.
Grundbøger: - under revision
Yderligere artikler: - under revision
Såfremt den studerende ikke har kendskab til virksomhedssystemer før kurset begynder, vil vi anbefale at man læser
kapitel 1 og 2 samt evt. kapitel 7 og 8 i:
"Concepts in Enterprise Ressource Planning", Third Edition. Monk & Wagner 2008, Course Technology, Thomson Learning.
ISBN-10 1-4239-0179- 
 
Afholdelse (tid og sted)
Kurset afholdes på følgende tid og sted:
UgedagTidspunktForelæsning/ØvelserStedLokale
Lørdag 08.00-09.50 Forelæsning ITU 2A20
Lørdag 10.00-11.50 Forelæsning ITU 2A20
Lørdag 12.00-13.50 Forelæsning ITU 2A20
Lørdag 14.00-15.50 Forelæsning ITU 2A20

Eksamen afholdes på følgende tid og sted:
EksamensdatoTidspunktEksamenstypeStedLokale
2011-12-14 09:00-15:00 Skriftlige arbejder ITU Eksamenskontoret (2E)
2012-01-04 Kontakt venligst kursusansvarlig Mundtlig eksamen ITU 2A52
2012-01-05 Kontakt venligst kursusansvarlig Mundtlig eksamen ITU 2A52
2012-01-06 Kontakt venligst kursusansvarlig Mundtlig eksamen ITU 2A52