IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):IT-tilgængelighed 
Kursusnavn (engelsk):Universal Access to Information Technology 
Semester:Efterår 2000 
Udbydes under:cand.it., design, kommunikation og medier (dkm) 
Omfang i ECTS:0,00 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:https://learnit.itu.dk 
Min. antal deltagere:10 
Forventet antal deltagere:
Maks. antal deltagere:20 
Formelle forudsætninger:Ingen 
Læringsmål:At bibringe deltagerne et indblik i konkret
forskningsarbejde og en forståelse for
It-tilgængeligheds-problematikkens teknologi-drivende
potentiale. 
Fagligt indhold:Forskningsbaseret kursus i IT tilgængelighed


Design af informationsteknologi til kognitivt eller fysisk
handicappede personer er en kreativ udfordring. Kurset vil gennemgå 2 nye teknologier, der kan anvendes som alternative muse-pege redskaber, nemlig hjernebølge/muskel aktivering og øjenstyring.


I samarbejde med en række handicaporganisationer vil der
blive udført en behovsanalyse som grundlag for en konkret designopgave, der skal løses i løbet af kurset. Kurset henvender sig til alle med interesse for
multi-modale interaktionsformer. Der kræves ingen
specielle forkundskaber.

 

Læringsaktiviteter:

Forlæsninger, deltageroplæg, miniprojekter 

Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam), 13-skala, Intern censur

Eksamensform
Ekstern evaluering af mundtlig præsenteret designopgave. Der kan vælges
mellem følgende 2 opgaver:
1. Lav en grafisk prototype på et keyboard som kan betjenes med
dvæletids-aktivering. Keyboardet skal basere sig på en 3 x 3 matrix, og
indeholde felter for visning af hele ordforslag, samt den skrevne tekst. Der
skal ialt kunne rummes 101 karakterer eller symboler. Hastighed i
betjeningen er det højest prioriterede designkriterium.
2. Lav en prototype på en hjemmeside i HTML, som kan skabe et community for
brugere af øjenstyringssoftware. Fremlæg forslag til indholdet af denne
hjemmeside. Handicap venlighed er det højest prioriterede designkriterium.

Opgaverne vurderes med bestået/ ikke-bestået. Der er mundtlig præsentation d. 17 januar 2001.  

Litteratur udover forskningsartikler:NULL