IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):Politisk kommunikation 
Kursusnavn (engelsk):Political Communication 
Semester:Forår 2017 
Udbydes under:cand.it., digital design og kommunikation (ddk) 
Omfang i ECTS:7,50 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:https://learnit.itu.dk 
Min. antal deltagere:12 
Forventet antal deltagere:
Maks. antal deltagere:40 
Formelle forudsætninger:None. 
Læringsmål:Læringsmål:
Efter kurset bør den studerende være i stand til at:
- Identificere og afgrænse en case
- Udvikle en konkret digital kommunikationsplan
- Reflektere over den valgte case
- Diskutere implikationer for magtrelationer og demokratisk samtale 
Fagligt indhold:I faget ’Politisk kommunikation i en ny medievirkelighed’ vil Karl Kjær Bang og Kristian Basballe trække på deres erfaring fra toppen af dansk politik og medieverdenen til at give ITU’s studerende en unik indsigt i, hvordan man laver succesfuld politisk kommunikation.
Politisk kommunikation har eksisteret lige så længe som menneskeheden selv. Men den rivende udvikling i medieforbruget, de teknologiske fremskridt og den stadigt stigende professionalisering stiller hele tiden nye krav. Det giver muligheder og udfordringer for enhver – uanset om man selv vil arbejde med kommunikation, i mediebranchen eller blot ønsker en bedre forståelse af den kommunikation, vi alle bliver bombarderet med fra morgen til aften.
I faget vil du lære, hvordan du udnytter mulighederne i den nye medievirkelighed til at sætte en dagsorden, håndtere en krise og brande en organisation eller virksomhed. Samtidig vil du lære at reflektere over dine valg, så du hele tiden bliver bedre og tilpasser dine redskaber efter, hvad der virker, og ikke bare hvad der er den seneste varme luft inden for branchen.
Som en del af faget vil gæsteundervisere fra partier, interesseorganisationerne og medier inddrages. De vil dele deres viden og indsigter, så man som studerende får muligheden for at diskutere empiri og strategi med nogle af de centrale aktører inden for dansk politisk kommunikation. 
Læringsaktiviteter:

12 forelæsningsgange i 4 moduler med hver sit fokus.

Kurset er et valgfag der tager udgangspunkt i praktisk viden fra politik og erhvervslivet. Derfor vil faget også gøre brug af en række eksterne gæster.

Til hvert modul hører en række øvelser. Øvelserne vil skulle udføres i grupper hvor gruppens medlemmer indenfor hvert modul forventes at opøve både praktiske og analytiske evner. Øvelserne vil have en praktisk orientering og ofte tage udgangspunkt i en konkret case fra en gæsteforelæser. Dette vil ske i små skriftlige arbejder hvor den studerende selvstændigt skal at udvælge, analysere og udvikle nye strategier inden for digital politisk kommunikation. Gennem dette arbejde indøves en skriftlige færdigheder som skal bruges for at kunne skrive den endelige rapport. 

Obligatoriske aktivititer:Der er ingen obligatoriske aktiviteter. Vær venlig KUN at ændre denne tekst når der er obligatoriske aktiviteter.
There are no mandatory activities. Please, change this text ONLY when there are mandatory activities. 
Eksamensform og -beskrivelse:C: Skriftlige arbejder uden mundtlig eksamen., (7-scale, internal exam)

Eksamen er en skriftlig rapport mellem 10 -15 sider. Denne rapport skal indeholde to dele.
1) En analyse af en konkret case samt refleksion over denne
2) Et konkret bud på en løsning og fremgangsmåde fremadrette (en kort skitse til en kommunikationsplan).  

Litteratur udover forskningsartikler:TBA