IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):Interfacedesign og æstetik 
Kursusnavn (engelsk):User Interface Design and Aesthetics 
Semester:Forår 2017 
Udbydes under:Master i it, Interaktionsdesign (ind) 
Omfang i ECTS:7,50 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:https://learnit.itu.dk 
Min. antal deltagere:15 
Forventet antal deltagere:
Maks. antal deltagere:40 
Formelle forudsætninger:Kurset er kun åbent for masterstuderende (deltid)

Forudsætning for at deltage i kurset er minimum 2 års relevant fuldtidsarbejde. Erfaringer fra arbejdslivet vil indgå i undervisningen. 
Læringsmål:Efter kurset skal den studerende kunne:
- forholde sig kritisk til design og analyse af forskellige typer af grafiske brugergrænseflader i et historisk perspektiv
- udvikle retningsliner for design af interfaces baseret på grundlæggende grafiske- og gestalt-principper fra perceptionsteori og æstetisk teori
- prototype relevante interface designs og interaktionsteknikker på tværs af forskellige typer af devices og brugssituationer
- evaluere brugbarhed og æstetik af interfaces og interaktioner i relation til en specifik kontekst og brugssituation 
Fagligt indhold:Kurset henvender sig til folk, der vil designe brugbare og attraktive interfaces, baseret på en forståelse af samspillet mellem funktionalitet og æstetik i interaktionen. Vi lever i en interface-kultur, hvor vores tilgang til social kommunikation og kulturel viden i stigende grad foregår gennem en række designede interfaces. Vil vil opbygge en analytisk forståelse for, hvordan interfaces virker baseret på grundlæggende æstetisk teori om menneskelig perception, gestalt principper og grafiske design komponenter i et interaktivt lys. Dette vil resultere i opbygningen af række praktiske retningslinier for interface design, der vil blive testet i konkrete case studier.

Vi lever i en interface-kultur, hvor vores tilgang til social kommunikation og kulturel viden i stigende grad foregår gennem en række designede interfaces. For at analysere og designe gode interfaces i dag, er det nødvendigt at opbygge en historisk forståelse for udviklingen af interfaces fra de første grafiske brugergrænseflader (GUI) i 1980erne til dagens interface-økologier, hvor systemer må designes så de kan tilpasses flere typer af interfaces (stationære, mobile), som det ses i fx Responsive Web Design. Derudover ser vi på, hvor interface design bevæger sig hen i en æra med Internet of Things, Physical Computing og Pervasive/Ubiquitous Computing, hvor interfacet i stigende grad ikke er skærmbaseret længere.

Efter kurset vil den studerende kunne forholde sig kritisk til design og analyse af grafiske brugergrænseflader samt udforme interfaces som en del af et strategisk design language, baseret på grundlæggende grafiske og gestalt-principper og arbejde med interface-design på tværs af flere typer af enheder. 
Læringsaktiviteter:

Kurset vil være bygget op omkring 2 seminar-gange. 1. seminar vil fokusere på det historiske perspektiv og opbygningen af et teoretisk begrebsapparat til at analysere en række eksisterende interfaces, samt opbygningen af en række retningslinier for design, der vil bliver testet i en række case studier. 2. seminar vil fokusere på evaluering af interface designs samt perspektivere til nyeste forskning inden for udviklingen af en række eksperimentelle typer af interfaces. 

Obligatoriske aktivititer:Der er ingen obligatoriske aktiviteter. Vær venlig KUN at ændre denne tekst når der er obligatoriske aktiviteter./
There are no mandatory activities. Please, change this text ONLY when there are mandatory activities. 
Eksamensform og -beskrivelse:D22: Aflevering med mundtlig eksamen suppleret af aflevering., (7-scale, external exam)

 

Litteratur udover forskningsartikler:Litteratur gøres tilgængelig på LearnIT før kursus-start.