Kursusnavn (dansk): | Projektarbejde og kommunikation |
Kursusnavn (engelsk): | Project Work and Communication |
Semester: | Efterår 2011 |
Udbydes under: | Bachelor i softwareudvikling (bswu) |
Omfang i ECTS: | 7,50 |
Kursussprog: | Dansk |
Kursushjemmeside: | https://blog.itu.dk/BPAK-E2011/ |
Min. antal deltagere: | 12 |
Forventet antal deltagere: | 60 |
Maks. antal deltagere: | 76 |
Formelle forudsætninger: | For at følge dette kursus er det en forudsætning, at du kan bruge din computer til tekstbehandling, email og bruge en web-browser. |
Læringsmål: | Efter kurset skal du kunne...:
[Gruppe- og projekt-arbejde]:
redegøre for gruppenormer (herunder eksemplificere specifikke normer samt generelle overordnede kategorier);
beskrive og reflektere over gruppeproblemer (og egen rolle i en gruppe) [!];
forebygge og resolvere gruppekonflikter [!];
etablere en gruppekonstitution;
beskrive relevante arbejdsdokumenter i projektarbejdet;
forklare arbejdsdokumenters rolle og formål i projektarbejdet (ift. organisering, koordinering og fremdrift); [!] samt
beskrive faser i projektarbejdet.
[Formidling og kommunikation]:
anvende teori med henblik på at afholde et mundtligt oplæg om et fagligt emne over for en kendt målgruppe [!];
disponere stoffet, så de centrale pointer formidles klart og tydeligt samt redegøre for den valgte disposition;
tale til målgruppen og anvende relevante sproglige virkemidler på en situationstilpasset og hensigtsmæssig måde;
beskrive stemmebrugens og kropssprogets effekt i mundtlig formidling;
analysere egen non-verbal fremstilling;
redegøre for styrker og svagheder i en tale samt for den overordnede argumentation og de konkrete metodiske valg, som er foretaget;
redegøre for argumentationsteori og analysere egne argumenter; samt
anvende metoder til at give kritik og feedback og beskrive teknikker til dette.
[Systemudvikling og organisationer]:
beskrive de centrale elementer i et systemudviklingsprojekt, herunder de vigtigste projektfaser, aktiviteter og typer af dokumentation;
udarbejde interessentanalyser og redegøre for analysens betydning for projektet;
redegøre for hvilke typer af aktører der er i organisationer;
eksemplificere hvordan it kan påvirke en organisation og dens aktører;
reflektere over de muligheder (fx effektivisering, kvalitetssikring, forandring) og begrænsninger, indførelsen af nye it-systemer kan medføre. |
Fagligt indhold: | Gruppe- og projekt-arbejde: gruppebegrebet, normer, konfliktresolution, gruppe-typer, personligheds-typer, roller, organisering af arbejdet, arbejdsdokumenter
Formidling og kommunikation: dispositionsteknik; sproglige virkemidler; stemmebrug og kropssprog; argumentationsteori; feedback teknikker; målgruppeanalyse; situationelle faktorer
Systemudvikling og organisationer: faser og fasemodeller; roller og aktører; aktivitetstyper; dokumenttyper; interessenter og interessentanalyse; organisationsformer; samarbejde og afhængigheder; it i organisationer.
----
Information om studiestruktur
Dette kursus indgår på første semster på bacheloruddannelsen i softwareudvikling.
Se studieforløbet beskrevet her:
Bachelor softwareudvikling |
Læringsaktiviteter: | 12 forelæsninger + lejlighedsvis øvelser i forbindelse med undervisningen 12 ugers undervisning bestående af forelæsninger, øvelser, masterclasses, øvelser, gruppearbejde og vejledning.
OBS: Mandag 29/8 første undervisningsgang kl. 8:00-10:00 i aud. 3
Uge 36-41 kl. 9:15-13:15 i 2A52 |
Eksamensform og -beskrivelse: | X. experimental examination form (7-scale; external exam), 7-trins-skala, Ekstern censur Mundtlig eksamen har en varighed på 20 minutter per eksaminand (inkl. evt. gruppepræsentation).
|
Litteratur udover forskningsartikler: | Kompendium med akademiske artikler og uddrag af lærebøger |
| |