IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):Introduktion til it som medie 
Kursusnavn (engelsk):Introduction to IT as a Medium of Communication 
Semester:Forår 2002 
Udbydes under:cand.it., design, kommunikation og medier (dkm) 
Omfang i ECTS:7,50 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:https://learnit.itu.dk 
Min. antal deltagere:
Forventet antal deltagere:30 
Maks. antal deltagere:40 
Formelle forudsætninger:IT på brugernivau 
Læringsmål:

  • - Viden om ITs placering i samfund og kultur.

  • - Evne til teoretisk analyse og refleksion.

  • - Færdigheder i empirisk analyse af IT, brugere og
    deres samspil i sociale kontekster.

  • </ul 
Fagligt indhold:Kurset præsenterer centrale teorier og metoder
vedrørende
IT-medier - set fra både datalogiske,
samfundsvidenskabelige og humanistiske
perspektiver. Der
lægges vægt både på kendskab til\'klassiske\' tekster

feltet og på analyser af dagens IT-medier.

Undervisningen består af tre elementer med cirka
samme
vægt og omfang: forelæsninger; øvelser af både
analytisk
og produktivt tilsnit; og diskussion og refleksion over
ITs placering i hverdagen og samfundslivet.

Herudover indgår der i undervisningen
gruppearbejder, som
understøtter deltagernes forberedelse til 
Læringsaktiviteter:

Forelæsninger, øvelser og diskussioner. 

Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam), 13-skala, Intern censur

Mundtlig eksamen uden forberedelse, men ud fra
synopsis, der afleveres fredag den 3. maj 2002 inden kl.
12. Spørgsmål til den mundtlige eksamen udleveres i studieadministrationen fra mandag den 3. juni 2002. Alle skriftlige hjælpemidler er tilladte. Eksamen varer 20 minutter pr. eksaminand, ekskl. feedback og votering. Eksamen forberedes og afvikles i grupper, men der gives individuel bedømmelse efter 13-skalaen og med ekstern censur.


Medieteorifag
<p  

Litteratur udover forskningsartikler:K. Drotner et al. (1996) \'Medier og kultur\'. Borgens
Forlag.

P. Mayer (ed.) (1999) \'Computer Media and
Communication: A
Reader\' Oxford University Press.

Kompendium