Kursusnavn (dansk): | Introduktion til it som medie |
Kursusnavn (engelsk): | Introduction to IT as a Medium of Communication |
Semester: | Forår 2002 |
Udbydes under: | cand.it., design, kommunikation og medier (dkm) |
Omfang i ECTS: | 7,50 |
Kursussprog: | Dansk |
Kursushjemmeside: | https://learnit.itu.dk |
Min. antal deltagere: | 0 |
Forventet antal deltagere: | 30 |
Maks. antal deltagere: | 40 |
Formelle forudsætninger: | IT på brugernivau |
Læringsmål: |
- - Viden om ITs placering i samfund og kultur.
- - Evne til teoretisk analyse og refleksion.
- - Færdigheder i empirisk analyse af IT, brugere og
deres samspil i sociale kontekster. </ul
|
Fagligt indhold: | Kurset præsenterer centrale teorier og metoder vedrørende IT-medier - set fra både datalogiske, samfundsvidenskabelige og humanistiske perspektiver. Der lægges vægt både på kendskab til\'klassiske\' tekster på feltet og på analyser af dagens IT-medier.
Undervisningen består af tre elementer med cirka samme vægt og omfang: forelæsninger; øvelser af både analytisk og produktivt tilsnit; og diskussion og refleksion over ITs placering i hverdagen og samfundslivet.
Herudover indgår der i undervisningen gruppearbejder, som understøtter deltagernes forberedelse til |
Læringsaktiviteter: | Forelæsninger, øvelser og diskussioner. |
Eksamensform og -beskrivelse: | X. experimental examination form (7-scale; external exam), 13-skala, Intern censur Mundtlig eksamen uden forberedelse, men ud fra synopsis, der afleveres fredag den 3. maj 2002 inden kl. 12. Spørgsmål til den mundtlige eksamen udleveres i studieadministrationen fra mandag den 3. juni 2002. Alle skriftlige hjælpemidler er tilladte. Eksamen varer 20 minutter pr. eksaminand, ekskl. feedback og votering. Eksamen forberedes og afvikles i grupper, men der gives individuel bedømmelse efter 13-skalaen og med ekstern censur.
Medieteorifag <p
|
Litteratur udover forskningsartikler: | K. Drotner et al. (1996) \'Medier og kultur\'. Borgens Forlag.
P. Mayer (ed.) (1999) \'Computer Media and Communication: A Reader\' Oxford University Press.
Kompendium |
| |