IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):Projektklynge: Introducerende akademisk projekt 
Kursusnavn (engelsk):Project Cluster: Introductory Academic Project 
Semester:Forår 2015 
Udbydes under:Master i it, Software Engineering (sen) 
Omfang i ECTS:0,00 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:https://learnit.itu.dk 
Min. antal deltagere:10 
Forventet antal deltagere:20 
Maks. antal deltagere:40 
Formelle forudsætninger:Denne projektklynge er målrettet diplomstuderende og især studerende på DIT-VURD. 
Læringsmål:
Målet er at gøre deltagerne i stand til:
- at identificere, definere og afgrænse et problem indenfor informationsteknologi.
- at identificere og analysere relevante midler til at løse problemet såsom akademiske teorier, metoder, litteratur, redskaber og andre kilder - så vel som eksisterende løsninger på problemet.
- at kombinere de valgte midler, om nødvendigt videreudvikle dem og anvende dem på en koordineret måde hen i mod en løsning på problemet.
- at evaluere løsningen.
- at rapportere problemet, undersøgelser af baggrunden, arbejdet hen i mod løsningen, løsningen og andet relevant materiale på en sammenhængende og stringent måde og under iagttagelse af akademiske standarder.
- at reflektere over problemet, den valgte tilgang, løsningen og andre resultater.
 
Fagligt indhold:
Dette kursus er en såkaldt projektklynge. Det betyder, at semesteret forløber i to dele, hvor den første del på fem uger forbereder deltagerne til projektet i den anden del, som er det reelle læringsforløb.

Den første del ligner et traditionelt kursus med fem sessioner torsdag som omdrejningspunkt. I denne del introduceres de basale aspekter af det akademiske projekt: Skrivning, den akademiske genre, litteratur og litteratursøgning, problemformulering, undersøgelsesmetoder og feedback (peer review). Skrivning er meget vigtigt i akademisk arbejde, hvorfor der i denne del er skriveøvelser.


I den anden del af semesteret gennemfører deltagerne et akademisk projekt i grupper på 2-5 studerende. Grupperne vejledes af en af de tilknyttede lærere. Projektet består i at planlægge, gennemføre og evaluere en undersøgelse af et spørgsmål eller problem indenfor IT ved hjælp af akademiske teorier og metoder og dokumentere det skriftligt, jfr. læringsmålene ovenfor.

I løbet af de fem torsdagssessioner dannes grupperne og de vælger et emne.
Projekterne starter formelt d. 16/3 og senest d. 30/3 skal grupperne uploade en problemformulering på projektbasen mit.itu.

Undersøgelsen dokumenteres i en rapport, hvis omfang afhænger af gruppestørrelsen: ca. 17 til 30 sider.

Rapporten afleveres senest 20/5 kl 14.00.

Emnerne for projekterne vælger grupperne frit. Eksempler på emner fra tidligere semestre er
- Er danskerne klar til e-valg?
- Cookie-loven: Overholdes den?
- Kan Facebook skade din karriere?
- Anvendelse af sociale medier i valgkampen
- QR-koder -anvendes de?
- Smartphone som betalingsmiddel
 
Læringsaktiviteter:Projektklynge

I første del af semesteret holdes de fem torsdagssessioner med forelæsninger og ret meget deltageraktivitet, bla. diskussioner, studenter-feedback og øvelser. Og der er skriftlige hjemmeopgaver hver uge.

Torsdagssessionerne kl. 17.00-20.00 afholdes den 29/1, 5/2, 12/2, 19/2 og 26/2


I anden del af semesteret består af projektarbejde i grupper, vejledt af en lærer. Vejledningen baseres som udgangspunkt på aflevering af skriftligt materiale. Vejledningsmøderne holdes typisk hver anden eller tredie uge; møderne aftales fra gang til gang. Rapporten afleveres senest 20/5 kl 14.00.

-----
Projektklynge
Dette er en projektklynge. Du tilmelder dig denne projektklynge som om det var et normalt kursus. Du skal senere også oprette en projektaftale i projektbasen og invitere en vejleder. Projektaftalen vil blive behandlet af vejleder og Studienævnet. Projektet og ikke selve projektklyngen vil fremgå af dit eksamensbevis som selvstændig aktivitet, så snart den er bestået.
 

Obligatoriske aktivititer:Der er ingen obligatoriske aktiviteter. Vær venlig KUN at ændre denne tekst når der er obligatoriske aktiviteter./
There are no mandatory activities. Please, change this text ONLY when there are mandatory activities. 
Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam)

Rapporten afleveres senest 20/5 kl 14.00.
Eksamen varer 30 minutter pr. studerende, inkl. votering og feedback.
 

Litteratur udover forskningsartikler:
Følgende bøger anvendes. Deltagerne bør købe dem inden semesterstart og som minimum orientere sig i dem.

Rienecker, Lotte og Jørgensen, Peter Stray (2012): Den gode opgave – håndbog i opgaveskrivning på videregående uddannelser. Samfundslitteratur, 4. udgave

Harboe, Thomas (2010) Metode og projektskrivning - en introduktion. Samfundslitteratur.