IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):Projektets strategiske værdiskabelse 
Kursusnavn (engelsk):Strategic Value Creation through Projects 
Semester:Efterår 2011 
Udbydes under:Master i it, organisation og implementering (ori) 
Omfang i ECTS:7,50 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:https://learnit.itu.dk 
Min. antal deltagere:12 
Forventet antal deltagere:12 
Maks. antal deltagere:30 
Formelle forudsætninger:Ingen. Erhvervserfaring og erfaring med projekter er en fordel, men ikke et krav. 
Læringsmål:Efter kurset skal den studerende kunne:

  • Analysere en organisations forretningsmodel mht at identificere enablers for værdiskabelse og udarbejde værdibaserede projektoplæg til realisering af disse

  • Udvikle en projekt-/program og porteføljemodenheds tilgang for en given organisation og kunne rådgive om dette

  • Udarbejde en operationaliserbar plan ud fra interessenternes strategiske behov og operationelle mål for at maksimere værdien af en it-strategi gennem en projekt portefølje

  • Udarbejde Benefit Realisation mål for projekter og sammenholde disse med tilhørende Total Cost of Ownership og risici

  • Udarbejde en Project Governance beskrivelse for et projekt og hvorledes denne kan forbindes med virksomhedens øvrige governance strukturer

  • Analysere hvorledes ændringer i projektets strategiske omgivelser påvirker gennemførelsen af projektet herunder projektets økonomiske værdi og strategiske betydning

  • Reflektere over et projekts værdiskabelse for organisationen og hvor værdiskabelse og værdirealisering reelt kan forventes at finde sted og hvorledes dette bør påvirke resultatopfyldelsen for et givet projekt
  •  
    Fagligt indhold:Faget har til formål at bibringe de studerende kendskab til, hvordan en it- og forretningsstrategi kan operationaliseres i virksomhedens forretningsprocesser og aktivitetsområder gennem projekter.

    Faget har herved et meget operationelt anvendelsesorienteret sigte, med fokus på hvordan en virksomheds it-behov kan identificeres gennem beskrivelse og analyse af it-behov fra interessentniveau til det operationelle niveau.

    Endvidere ser vi på organisationers forretningsprocesser og på, hvordan vi kan skitsere it-løsninger og deres implementering og begrunde valget. Dette fører over i en diskussion af it-governance, og hvordan vi kan vurdere effekten af en it-løsning samt evaluere dens økonomiske, strategiske og konkurrencemæssige fordele/betydning.

    Det problematiseres hvordan it kan understøtte og videreudvikle en given virksomheds forretningsmodel gennem overvejelser om design af virksomhedens ít-arkitektur, samt hvilke typer af projekter er nødvendige og betydningen af organisationens modenhed indenfor relevante aspekter og vurdering af denne. Endelig afrundes faget med en diskussion af, hvordan en it business case kan oprettes og hvordan man arbejder med business cases om it i praksis.


    Med baggrund af projekt- og programledelse opnår de studerende færdighed i på et højt fagligt niveau, at finde, udvikle og implementere værdier gennem planlægning og eksekvering af projekter, kendskab til hvorledes disse bringes ind i en organisatorisk/ledelsesmæssig sammenhæng gennem konkrete, værdiskabende projekter. Der vil under kurset blive lagt vægt på indøvelse af konkrete økonomiske rammer og målsætninger som styrings-, kommunikations- og ledelsesværktøj for projekter.

    Kurset vil i høj grad kunne inddrage de studerendes egne virksomheder som eksempler i arbejdet med modeller og teorier. Man kan dog godt deltage i kurset uden at have tilknytning til en virksomhed.

    Kurset er både krævende og udbyttegivende og forudsætter de studerendes aktive deltagelse i alle 12 lektioner.

    Fagets grundidé er kobling af et værdibaseret helhedsforretningssyn og -behov til værdigenerering gennem effektive projekter. Den studerende bliver gennem et forretnings-/organisationssyn i stand til at forstå de sammenhænge projektet skal passe ind i, for at organisationen effektivt kan udvikle og implementere de ønskede værdier.

    Faget bygger på førende organisationers erfaringer med værdiskabelse gennem projektledelse – og udførelse samt minimering af s.k.Value Leakage. Der tages udgangspunkt i moderne hi-performance forretningsledelse og organisationsteori belyst med en serie eksempler på hvorledes disse organisationer er direkte afhængige af rettidige projekter for at forretningen opnår succes.

    • Fagets perspektiv. Strategisk Værdiskabelse gennem projekter.
    • Hi Performance Organisationer. Dynamiske forretningsmodeller. Processyn og -modeller, BPM. BPR. Automatisering af processer. Valuering & værdisætning. Projektportefølje. Hvordan præcist støtter vore projekter organisationen?
    • Værdibegrebet.Vi ser på metoder og erfaringer med Value Engineering, Value Stream, Value Chain med Governance som bindeled til at udnytte muligheder effektivt og håndtere risici.
    • Benefits management: Identifikation af værdimuligheder, hvordan de skabes og hvordan disse værdiskabende elementer implementeres gennem projekter.
    • Value Leakage forringet udbytte af projekterne gennem forsinkelser og øgede risici som dårlig implementering.
    • IT Economics – Performance Management. Valuering. Total Cost of Ownership. Forandring, Implementering og Projektledelse i praksis.
    • Governance, Risiko styring. Compliance. Virksomheds- og servicearkitektur.
    • Forskelle og ligheder i Benefits management begrebet i offentlige og private virksomheder og værdien af serviceudvikling. Skitsering af egnede it-løsninger til at understøtte dette og på disses implementering. Værdibaseret projektmodel med risikovurdering, Total Cost of Ownership og Benefits Management.
    • Projekt modenhedsvurdering af organisationen til vurdering af effekten af en it-løsning, og den ’rigtige’ udviklings- og implementeringsvej. Forandringledelse. Projektimplementering

    Faget afrundes med en Benefits Management baseret case som eksempel på hvordan en sådan kan etableres og hvordan man arbejder med Benefits management, Total Cost of Ownership og risikoledelse i praksis.

    Kurset passer ind til ITUs øvrige kurser og kan tages både selvstændigt og i en bredere sammenhæng. 
    Læringsaktiviteter:12 forelæsninger + lejlighedsvis øvelser i forbindelse med undervisningen

    -----
    Kurset gennemføres som blended learning over 12 sessioner med 6 fremmøde datoer (6 tirsdage og 3 lørdage)

    Session 1: 30.8. 17-21
    Session 2: 6.9. 17-21
    Session 3 & 4: 17.9. 8-16
    Session 5: 27.9. 17-21
    Session 6 : 11.10. 17-21
    Session 7 & 8: 29.10. 8-16
    Session 9: 8.11. 17-21
    Session 10-11: 19.11. 8-16
    Session 12: 29.11. 17-21
    Session 13: Eksamens repetition aftales nærmere med holdet
    Evt ændringer vil fremgå af kursusbasen.

    Fagets pædagogik og undervisningsform:
    Kurset vil i høj grad inddrage de studerendes egne virksomheder som eksempler i arbejdet med modeller og teorier. Man kan dog godt deltage i kurset uden at have tilknytning til en virksomhed. Gruppearbejdet, øvelserne og hjemmearbejdet gennemføres i relation til undervisningen.

    De enkelte lektioner omhandler forskellige temaer og forløber som hovedregel i følgende faser:
    1. I første fase perspektiverer de studerende den til lektionen tilknyttede teori/artikler evt. med udgangspunkt i på forhånd stillede spørgsmål.
    2. I anden fase gennemgås dagens emne pga kompendium og litteratur. Enten af forelæser eller af de studerende.
    3. I den tredje fase diskuteres teori og case i en sammenhæng af undervisning.
    4. I den fjerde fase kan der være en gæsteforelæser (specialist i dagens emne) med en konkret case.
    5. Den femte fase består i at de studerende vil lave hjemmearbejde

    Aflevering af øvelser:
    Til hver Session bliver der gennemført øvelser og modulopgaverne. Aflevering aftales de enkelte gange.. Opgaverne sendes som email: til kimpeiter.itu@gmail.com


    Information om studiestruktur
    Dette kursus er obligatorisk på masteruddannelsen i Organisation og implementering.



    Se studieforløb beskrevet her:
    Master i Organisation og implementering  

    Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam), 7-trins-skala, Ekstern censur

    Den mundtlige eksamen varer 40 minutter per studerende.



    Spørgsmålene vil falde indenfor de emner der er beskrevet i lektionsplanen.  

    Litteratur udover forskningsartikler:Supplerende værker, i løbet af semesteret aftales hvilke der udleveres:

    von Rosing, M. (2009/2010) Competency Maturity Model

    Beyer, P. & Ambeck, K. D. (1999) Veje til fornyelsen – Business Process Reengineering.
    Samfundslitteratur.

    Beyer, P & Jørgensen, K. P. (2008) Samarbejde mellem organisationer. Collaborative
    engineering-metoden. Samfundslitteratur. 
     
    Afholdelse (tid og sted)
    Kurset afholdes på følgende tid og sted:
    UgedagTidspunktForelæsning/ØvelserStedLokale
    Tirsdag 17.00-18.50 Forelæsning ITU 4A14
    Tirsdag 19.00-20.50 Øvelser ITU 4A14

    Eksamen afholdes på følgende tid og sted:
    EksamensdatoTidspunktEksamenstypeStedLokale
    2012-01-11 Kontakt venligst kursusansvarlig Mundtlig eksamen ITU 2A14 - Forberedelseslokale 2A05
    2012-01-12 Kontakt venligst kursusansvarlig Mundtlig eksamen ITU 2A14 - Forberedelseslokale 2A05
    2012-01-13 Kontakt venligst kursusansvarlig Mundtlig eksamen ITU 2A14 - Forberedelseslokale 2A05