Kursusnavn (dansk): | Design af komplekse grænseflader til web, videregående kursus i grafisk design |
Kursusnavn (engelsk): | Design of Complex User Interfaces for the Web; Advanced Course in Graphic Design |
Semester: | Forår 2002 |
Udbydes under: | cand.it., design, kommunikation og medier (dkm) |
Omfang i ECTS: | 7,50 |
Kursussprog: | Dansk |
Kursushjemmeside: | https://learnit.itu.dk |
Min. antal deltagere: | 12 |
Forventet antal deltagere: | 14 |
Maks. antal deltagere: | 24 |
Formelle forudsætninger: | !!!NB KURSET ER AFLYST PGA SYGDOM!!!
DKM-kurset Grafisk Design eller tilsvarende forudsætninger. Dvs. kendskab til grundlæggende webdesign, typografiforståelse samt IT på bruger-niveau. Praktisk kendskab til programmerne Dreamweaver, Photoshop, llustrator samt HTML. Kendskab til programmering og databaser en fordel, men ikke nødvendigt.
Det forudsættes at følgende bøger allerede er læst: Jakob Nielsen \"Designing Web Usability\" og David Siegel \"Creating Killer Web Sites.\" Evne til at læse engelsk. Der er tale om tilstedeværelsesundervisning, hvorfor det forudsættes at deltagere løser samtlige opgaver og er til stede samtlige kursusdage. |
Læringsmål: | Målet med kurset er at gøre dig i stand til på et professionelt grafisk og æstetisk niveau at designe brugergrænseflader på en struktureret og analytisk måde med baggrund i komplekse informationsarkitekturer. Du skal udvikle og redegøre for alle relevante grafiske og æstetiske designelementer med udgangspunkt i forståelse for brugerbehov og opdateringsforhold.
Kurset består af 2 eller 3 dele. Del 1 (6 uger) omfatter design- og informationsarkitekturanalyse af relevante offentlige sitets.
Vi katalogiserer grafiske og æstetiske elementer vedr. brugervenlighed og visuel designkonsekvens. Identificerer svagheder og styrker ved brugergrænseflader og skitserer løsninger. Der vil evt. indgå ét eller to virksomhedsbesøg af 1/2 dags varighed hver.
Del 2 (6 uger) omfatter projektudvikling vedr. et \"faktisk\" site, svarendetil et minimprojekt.
I (2 personer pr. projekt) udvikler en brugervenlig informationsarkitetktur for sitet, udarbejder grafiske og æstetiske retningslinier og beskriver hvordan sitet fortløbende og fremtidigt kan opdateres og vedligeholdes på en systematisk og regelfast måde således at den visuelle identitet understøttes. Der vil evt. indgå ét virksomhedsbesøg af 1/1 dags varighed, hvor den 1/2 dag er studietid.
Option
Del 3 optionel (4 uger) omfatter produktion på professionelt niveau af grafiske og æstetiske elementer til sitet og dokumentation af de anvendte og nødvendige designparametre. |
Fagligt indhold: | Kurset beskæftiger sig med den del af webprojektet som brugeren møder: det visuelle udtryk, det der kan ses (og høres), som der kan ageres på og modtages respons fra. Grafik og funktionalitet.
Fokus vil være på at udvikle strukturerede og \"intuitive\" brugergrænseflader via grafiske og æstetiske virkemidler, der er effektive i deres informationsformidling, umiddelbare at opfatte, lette og inspirerende at anvende og samtidig afspejler afsenders identitet, kompetence og formidlingsstrategi. |
Læringsaktiviteter: | Forelæsninger, workshoplignene obligatoriske øvelser (forudsætning for eksamensindstilling), deltagerpræsentationer, virksomhedsbesøg. Se kursusbogen for E2001 GKB |
Eksamensform og -beskrivelse: | X. experimental examination form (7-scale; external exam), 13-skala, Intern censur Mundtlig eksamination (uden forberedelse) af produktion på CD med udgangspunkt i rapport som leveres ved kursusafslutning - Fredag d. 3. maj 2002 kl. 12.00. Ekstern censur. Bedømmelse efter13-skalaen. Hjælpemidler: Kursusnoter samt den indleverede rapport og CD-produktion. Eksamensvarighed ca. 30 min. + votering og feed back. Interaktions-designfag. Koncept- og analyseorienteret kursus. Ikke værktøjskursus.
DKM-specialerforberedende
|
Litteratur udover forskningsartikler: | Der læses fra Jeffrey Veen \" The Art & Science of Web Design\" og af Eric L. Reiss \"Practical Information Architecture samt fra Rosenfeld and Morville \"Information Architecture for the www\".\" |
| |