IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):Datastrukturer og algoritmer 
Kursusnavn (engelsk):Data Structures and Algorithms 
Semester:Efterår 2000 
Udbydes under:cand.it., tværfaglig it-udvikling (tit) 
Omfang i ECTS:0,00 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:https://learnit.itu.dk 
Min. antal deltagere:10 
Forventet antal deltagere:
Maks. antal deltagere:
Formelle forudsætninger:Ingen formelle forudsætninger.

Anbefalet minimumsforudsætning: Kursus i Indledende Programmering 
Læringsmål:Kursets formål er


  • at opøve evnen til at designe algoritmer

  • at give viden om centrale algoritmer og datastrukturer

  • at give kendskab til analyse og verifikation af algoritmer


Målet er, at den studerende efter gennemførelse af kurset



  • kender til de vigtigste principper for algoritmedesign og er i stand til at anvende dem i praksis

  • kender til elementære datastrukturer og deres anvendelse i forbindelse med implementering af abstrakte datatyper

  • kender til en række vigtige algoritmer inden for datalogien, bl.a. algoritmer til sortering og søgning

  • i simple tilfælde kan bestemme kompleksiteten af en forelagt algoritme og ud-trykke den ved O-notation

  • har et rudimentært kendskab til bevisførelse for algoritmers korrekthed.


 
Fagligt indhold:Kursets indhold kan overordnet beskrives ved følgende punkter:

  1. Algoritmiske metoder:

    del-og-hersk, dynamisk programmering, baksporing

  2. Datastrukturer og abstrakte datatyper:

    Stakke, køer, hægtede lister, træer, hashtabeller og prioritetskøer

  3. Algoritmer:

    sortering og søgning

    søgning i grafer

  4. Kompleksitet:

    eksempler på algoritmeanalyse, O-notation
  5. Korrekthed·

    eksempler på beviser for algoritmers korrekthed


Hovedvægten lægges på de tre første punkter.
 

Læringsaktiviteter:

Undervisningen foregår ved forelæsninger og øvelser. 

Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam), 13-skala, Intern censur

Skriftlig 2 timers eksamen  

Litteratur udover forskningsartikler:NULL