IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):SF23 Perspektiver på e-business 
Kursusnavn (engelsk):SF23 Perspectives on e-business 
Semester:Forår 2013 
Udbydes under:cand.it., e-business (ebuss) 
Omfang i ECTS:7,50 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:https://learnit.itu.dk 
Min. antal deltagere:15 
Forventet antal deltagere:25 
Maks. antal deltagere:60 
Formelle forudsætninger:Det forventes at den studerende har gennemført studieaktiviteter på kandidatniveau svarende til 45 ECTS, dog anbefales det at have gennemført studieaktiviteter svarende til 60 ECTS. Det forventes endvidere at den studerende løbende aktivt deltager i undervisningen, bl.a. ved at tage de tests og indgå i de øvelser, som skal hjælpe den enkelte studerende frem imod et bedre speciale, samt indgå i diskussioner og komme med input til de emner vi behandler. 
Læringsmål:Efter kurset skal den studerende kunne:

• Identificere emneområder (herunder også koncepter, problemstillinger, teorier, metoder m.m.) indenfor e-business (teknik, business og policy/jura), der potentielt kan udvikle nuværende og fremtidig e-business

• Redegøre for egen personlige og faglige profil, kompetencer og præferencer, i forhold til at arbejde med e-business i teori og praksis

• Debattere tværfaglige sammenhænge og modsætninger mellem udvalgte emner indenfor fagområderne teknik, business og policy/jura

• Beskrive et selvdefineret emne for det specialeforberedende miniprojekt

• Argumentere for det specialeforberedende miniprojekts relevans i forhold til e-business, og egen faglige profil

• Reflektere over de teoretiske og metodemæssige muligheder og udfordringer, der er indenfor emnet for det specialeforberedende miniprojekt

• Perspektivere de speciale- og erhvervsmæssige muligheder og udfordringer der synes at være, indenfor det specialeforberedende miniprojekts emneområde 
Fagligt indhold:Selvvalgte perspektiver som grundlag for individuel profil
Kurserne på kandidatstudiet i e-business belyser hver især forskellige aspekter af e-business. Imidlertid kan ingen discipliner eller perspektiver stå alene, men må indgå i én større samlet forståelse. Det er derfor nødvendigt at få en forståelse af sammenhænge og modsætninger mellem fagområderne, hvordan de evt. griber ind i hinanden, for at få en mere helhedsorienteret tilgang til det at arbejde med e-business i teori og praksis .

Nye perspektiver på e-business
Da e-business er et felt i konstant udvikling, er det vigtigt løbende at kunne identificere nye tendenser og teorier, og forstå de sammenhænge de måtte indgå i. Herunder er det vigtigt at kunne analysere hvilke tendenser der blot er forbigående, og hvilke tendenser, der potentielt kan ændre udviklingen indenfor e-business.

Det er pt. de nyeste udviklinger indenfor netværksbaseret samarbejde, samspil mellem tekniske, sociale og humane aktører og og internet of things, som indikerer at virksomhederne lever under en anden form for kompleksitet, og derfor må gentænke deres måde at drive forretning på. Ved at flytte fokus fra virksomheden som en reduceret, standardiseret og effektiviseret enhed, til et distribueret element af e-business, kan man opnå en større forståelse for globaliseringens og internettets dynamik, og hvordan asymmetrisk information påvirker og udfordrer bl.a. teknologi- og markedsudvikling, koordinering, konkurrence, strategi, politik og jura.

Den moderne virksomhed tænker i netværk, specialiserer sig indenfor et kerneområde, og samarbejder derpå gennem globale netværk med partnere og kunder, for at skabe nye individualiserede produkter og services. Ved at belyse netværksvirksomheden, kommer både forretningsmæssige, tekniske og juridiske problemstillinger i samspil på en kompleks, men samtidig også mere sammenhængende måde.

Et integreret fokus og perspektiv på e-business
Kurset giver også de studerende mulighed for, at løbende at reflektere over, og dermed opnå en dybere forståelse for, de forskellige emner (kurser) præsenteret på studiet, samtidig med at kurset kan fungere som platform for identifikation og nyere koncepter, teorier, metoder, som kan være med til at fokusere et problemfelt for nuværende eller kommende studier og specialer, samt fremtidig arbejdspraksis.

Man kan derfor betragte dette kursus som en sammenfatning og ”overbygning” på de områder som de forskellige kurser på e-business præsenterer. Kursets temaer åbner for diskussion af forskellige teoretiske og metodiske tilgange til de problemstillinger, som de studerende selv er med til at identificere og aktivt behandle. Det er altså i høj grad i samspillet mellem undervisernes og ikke mindst de studerendes oplæg, den præsenterede litteratur og de studerendes aktive deltagelse, at kursets egentlige værdi skal findes. Der kan derfor ikke opfordres nok til man aktivt deltager igennem test, øvelser, vidensdeling og diskussioner.

Temaer for kurset
Det er som sagt de studerende, der sammen med underviserne identificerer temaer, i starten af kurset. For at indikere mulige temaer, kan man nedenfor se eksempler fra tidligere versioner af kurset:

• Personlighed, kompetencer og motivation
• Filosofi, Videnskabsteori og Knowledge Management
• e-business modeller, forretningsmodeller, strategi
• Ledelse, Governance, Agil ledelse, Management, Projektledelse, forandringsledelse, ’tame- og wicked problems’
• Mega-trends, nye koncepter og teorier
• Sensemaking og Data-Visualisering
• Branding / Kommunikation / Sociale Medier / Storytelling
• Vidensdeling / E-læring / Edutainment
• Innovation / Iværksætteri
• Kompleksitet / Agilitet
• Gamification / Design / Usability /Kravspecifikation
• Outsourcing / Cloud Computing / Saas
• Strategi
• Netværk
• BPM / Processer


Ovenstående temaer er som sagt eksempler som vi identificerede på tidligere forløb - og behøver derfor ikke være toneangivende for, hvad vi arbejder med på kommende versioner af kurset. Som det måske antydes i det ovenstående eksempel, sammensættes emner i et mere komplekst samspil som temaer, for på den måde at bidrage til en større og dybere forståelse for e-business som helhed.

Input
Studerende er meget velkomne til kontakte underviserne i forbindelse med spørgsmål, kommentarer eller forslag til emner kurset kunne berøre. Underviserne på kurset er Lektor Leif Bloch Rasmussen (CBS) og Ekstern Lektor (cand.it i E-business) Ulrik Falktoft uvf@itu.dk. 
Læringsaktiviteter:12 forelæsninger og 12 øvelsesgange

Grundet kursets særlige fokus og form, er forelæsninger og øvelser sammenlagt som en integreret undervisning.

Læringstilgangen på kurset er inspireret af Distributed Leadership Model (DLM), som benyttes både som didaktisk princip OG som selvledelses-model på MIT. DLM bygger på fire identificerede grundkompetencer – visioning, sensemaking, inventing og relating – som tilgås ud fra den enkeltes personlighed.

Dette skal forstås som en form for transformativ læring; hvor den enkelte studerende ikke blot forventes at være aktivt deltagende i undervisningen, men også er ansvarlig for at udpege og præsentere relevante temaer for kurset. Denne tilgang skal gerne medføre, at den enkelte studerende føler at evner, motivation og evne til at applicere teori øges, samtidig med at engagement forstærkes gennem den meget studenterdrevne tilgang. Denne læringstilgang understøttes af øvelser, præsentationer m.m., som bidrager til at skabe et overblik over e-business som helhed.

I praksis udfolder kurset sig som en række oplæg, der fungerer som udgangspunkt for vidensdeling, og individuelle refleksioner. Det er altså gennem den enkeltes bidrag, den fælles dialog og den på kurset udviklede metode-platform, at kurset bidrager til en større og dybere forståelse, for samspillet mellem de forskellige perspektiver som e-business rummer – både i teori og praksis.

Underviserne på kurset er Lektor Leif Bloch Rasmussen (CBS) og Cand.it i E-business Ulrik Falktoft uvf@itu.dk. Men andre undervisere og gæsteforelæsere og virksomheds-repræsentanter, kan inddrages undervejs. 

Obligatoriske aktivititer:Der er en række obligatoriske test og øvelser, som hjælper den enkelte og holdet med identifikation af egne og fælles interesser, emner, metoder, videnskabsteori m.m. Resultaterne af disse test og øvelser kan (for ikke at sige bør) danne grundlag for det specialeforberedende miniprojekt. Det anbefales derfor på det stærkeste, at man deltager aktivt undervejs. 
Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam), Bestået/ikke bestået, Ekstern censur

Der udarbejdes et specialeforberedende miniprojekt, som efterfølges af 20 min. mundtlig eksamen med ekstern censur.

Udover miniprojekt, er det en forudsætning for at gå til eksamen at man har deltaget aktivt på kurset, bl.a. ved at gennemføre test og øvelser.

Bemærk at deadline for aflevering af miniprojekt på dette kursus, er samme dag som deadline for 4-ugers projekter - og altså ikke samme deadline som miniprojekter på andre kurser. Se ITU's intranet for dato i dette semester.

Bemærk iøvrigt, at der skal afleveres 4 eksemplarer af det specialeforberedende miniprojekt.  

Litteratur udover forskningsartikler:Temaerne og dermed litteraturen for kurset, defineres sammen med de studerende.
Derudover en række præsentationer og artikler som kan downloades fra internettet eller distribueres af underviserne.

Den enkelte studerende forventes at opgive et pensum på +500 sider, som danner grundlag for det specialeforberedende mini-projekt. 
 
Afholdelse (tid og sted)
Kurset afholdes på følgende tid og sted:
UgedagTidspunktForelæsning/ØvelserStedLokale
Tirsdag 12.00-13.50 Forelæsning ITU Aud 4
Tirsdag 14.00-15.50 Øvelser ITU Aud 4

Eksamen afholdes på følgende tid og sted:
EksamensdatoTidspunktEksamenstypeStedLokale
2013-05-22 No later than 2PM Skriftlige arbejder ITU Student Affairs and Programmes, wing 3D
2013-06-25 Tidspunkt oplyses senere Mundtlig eksamen ITU 4A14
2013-06-26 Tidspunkt oplyses senere Mundtlig eksamen ITU 4A14
2013-08-14 RE-EKSAMEN - Contact course manager Mundtlig eksamen ITU 4A16