IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):Objektorienteret Programmering 
Kursusnavn (engelsk):Object Oriented Programming 
Semester:Forår 2002 
Udbydes under:cand.it., tværfaglig it-udvikling (tit) 
Omfang i ECTS:7,50 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:https://learnit.itu.dk 
Min. antal deltagere:10 
Forventet antal deltagere:
Maks. antal deltagere:200 
Formelle forudsætninger:

Der er ingen formelle forudsætninger. De
anbefalede forudsætninger er:



  • Fulgt kurset eller Indledende
    programmering
    .

  • Fulgt kurset Begreber og redskaber i
    programmering
    .




  • Gennemført et projekt
    svarende til projektet på TIT 1.
    semester.
 
Læringsmål:

Kursets formål er kvalificere den
studerende til at beherske og anvende centrale
begreber og teknikker i forbindelse med udvikling af
objektorienterede programmer.



Undervisning i objektorienteret programmering er
mere end undervisning i syntaks og semantik for et
objektorienteret programmeringssprog. Beherskelse
af objektorienteret programmering kræver
fortrolighed med objektorienterede begreber samt
færdighed i at kunne anvende disse effektivt og
systematisk ved udvikling af programmer.



Målet er, at den studerende efter
gennemførelse af kurset




  • er fortrolig med de vigtigste begreber inden for
    objektorienteret programmering, herunder
    indkapsling, nedarvning og polymorfi, og kan
    anvende disse i praksis


  • kan anvende det objektorienterede
    programmeringssprogs forskellige faciliteter, bl.a. til
    realisering af grafiske brugergrænseflader,
    netværksbaserede programmer og programmer
    med samtidighed.


  • kan anvende en grafisk notation til beskrivelse af
    objektorienterede programmer.

 
Fagligt indhold:

Kursets indhold kan overordnet beskrives ved
følgende punkter:




  • Klassebegrebet


  • klasser, objekter, referencer, indkapsling,
    nedarvning, polymorfi


  • Modularisering


  • grænseflader, indre klasser, pakker


  • Fejlhåndtering


  • undtagelser


  • Indlæsning og udskrivning


  • strømme, filer, serialisering

  • Samtidighed

  • tråde, synkronisering</LI
  • Netværksprogrammering

  • sockets, fjerntliggende metodekald</LI
  • Grafiske brugergrænseflader

  • grafiske komponenter, hændelser,
    layout

  • Designmønstre

 
Læringsaktiviteter:

forelæsninger og øvelser 

Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam), 13-skala, Intern censur

Afleveringsopgave, der eksamineres mundtligt.  

Litteratur udover forskningsartikler: