IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):Computerspildesign 
Kursusnavn (engelsk):Computer Game Design 
Semester:Efterår 2004 
Udbydes under:cand.it., design, kommunikation og medier (dkm) 
Omfang i ECTS:7,50 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:https://learnit.itu.dk 
Min. antal deltagere:
Forventet antal deltagere:32 
Maks. antal deltagere:32 
Formelle forudsætninger:Studerende anbefales at have taget faget computerspilsteori forud.

Specielt er det en fordel at have et vist kendskab til forskellige computerspilgenrer og grundlæggende computerspilteori. 
Læringsmål:Efter kurset skal den studerende:

- Være i stand til at skabe, udvikle og implementere et spildesign.

- Besidde et overblik over forskelige spilgenrer og deres virkemidler.

- Forstå hvordan forskellige aspekter af spil, spillet som fiktion, spillet som regler, og spillet som social aktivitet spiller sammen.

- Kunne lave et spildesign der skaber social interaktion mellem spillerne.

- Kunne forstå hvordan forskellige designvalg giver forskellige spiloplevelser.

- Kunne vurdere et spilkoncept.

- Være bekendt med processen fra spildesign, implementation af design og spiltest. 
Fagligt indhold:Kurset lægger vægt på design og produktion af en spilprototype. Kurset er først og fremmest praktisk orienteret, men vi vil også gennemgå en del computerspilsteori, tekster om spildesign, og eksisterende spil.



På hver kursusgang vil vi gennemgå et eksisterende spil for at undersøge hvordan det er opbygget og hvordan det evt. kunne forbedres. På den måde vil vi også komme til at undersøge hvordan forskellige genrer er opbygget.



For at komme i gang med spildesign, skal vi på de første to kursusgange designe, udvikle og spilteste et bræt- eller kortspil. Vi skal derefter spille og diskutere hinandens spil.



Den resterende del af kurset skal deltagerne udvikle et mere ambitiøst spildesign. Deltagerne skal udvikle en prototype på spillet ved hjælp af <a href=http://www.gamemaker.nl>Game Maker-systemet. 
Læringsaktiviteter:

Undervisningen foregår typisk som forelæsning, diskussion, analyse og/eller studenterpræsentationer om formiddagen og øvelser om eftermiddagen.





NB! I intro-ugen, dvs. fra den 27. august til den 2. september 2004 er der kun forelæsning fra 9.00 - 12.00. Øvelser er med andre ord aflyst. 

Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam), 13-skala, Ekstern censur

Man skal i grupper udvikle et spildesign, en spilprototype, og i en rapport redegøre for de valg, man har truffet i designet.
Den endelige eksamen foretages mundtligt.
Afleveringsfrist for skriftlige arbejder til eksamen er d. 19. november 2004 inden kl. 12.00 på Eksamenskontoret.  

Litteratur udover forskningsartikler: