IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):Digital kultur og medier 
Kursusnavn (engelsk):Digital Culture and Media 
Semester:Forår 2015 
Udbydes under:Bachelor i digitale medier og design (bdmd) 
Omfang i ECTS:7,50 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:https://learnit.itu.dk 
Min. antal deltagere:60 
Forventet antal deltagere:80 
Maks. antal deltagere:80 
Formelle forudsætninger:Dette kursus forudsætter deltagelse i faget "Introduktion til Medier og Kommunikation" eller tilsvarende fag. 
Læringsmål:Efter kurset skal den studerende kunne:
  • beskrive tilgange til studiet af kultur i en digital kontekst
  • identificere og anvende metoder til studiet af digital kultur og mediebrug
  • beskrive og anvende teorier af relevans for forståelsen af digitale kulturer
  • Analysere kulturelle praksisser i forbindelse med en konkret undersøgelse af en selvstændigt udvalgt case.
  • fremlægge og diskutere undersøgelsens resultater med udgangspunkt i den valgte teori, metode og egne empiriske observationer 
  • Fagligt indhold:Kursets formål er at give de studerende en grundlæggende forståelse for digital kultur og kulturelle praksisser. Hermed lægges op til at se digital kultur og dets udtryksformer gennem digitale medier som et spændingsfelt, der både begrænser og beriger menneskers udfoldelse. Kultur kan forstås og analyseres på flere måder, og ses dermed ikke som noget fastlåst, men derimod som noget, der løbende udvikles ved mødet med nye kulturer og medieformater.
    Kurset inkluderer derfor en introduktion til forskellige opfattelser af begrebet kultur og til hvad det vil sige at analysere kultur. Herudover vil der også blive introduceret til grundlæggende teori om forholdet mellem socialitet og kultur, identitet, selvfremstilling og kultur samt andre relevante nyere teoretiske perspektiver som f.eks. "connectivity" og viralitet. Endeligt vil der blive introduceret til grundlæggende problemstillinger og udfordringer ved at studere digital kultur i praksis. 
    Læringsaktiviteter:12 forelæsninger og 12 øvelsesgange

    Sideløbende med forelæsningerne skal I på gruppebasis vælge et aktuelt kulturelt fænomen eller praksis, som I skal lave en empirisk undersøgelse af. Undersøgelsen skal foregå primært online. Udvælgelsen skal ske ud fra en forudgående afgrænsning af et problemområde og et relevant fokus. I udarbejder i forbindelse med øvelserne et design for studiet af jeres case og skal på baggrund af den gennemgåede litteratur anvende en eller flere udvalgte metoder til undersøgelse og analyse af jeres case, med særlig vægt på opøvelse af kompetence i kvalitativ og kvantitativ indholdskodning.

    Casen og undersøgelsesdesignet skal beskrives i de obligatoriske afleveringer. 

    Obligatoriske aktivititer:Content

    Workload

    Activities
    Der vil være 3 obligatoriske afleveringer. Disse obligatoriske opgaver vil bestå af 2 opgaver, der fylder ca. 1 side, og 1 opgave, der fylder ca. 2 sider.

    Feedback

    What if the student fails to pass a mandatory activity:

    Be aware: The student will receive the grade NA (not approved) at the ordinary exam, if the mandatory activities are not approved and the student will use an exam attempt. 
    Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam)

    Individuel skriftlig opgave på max 10 normalsider, min 8 normalsider.  

    Litteratur udover forskningsartikler:Der anvendes ikke nogen specifik grundbog til dette kursus, men der anvendes derimod et kompendium (se ovenfor). Ved kursets begyndelse vil eventuelle supplerende bøger blive anbefalet.