IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):Videnstyring og organisatorisk læring 
Kursusnavn (engelsk):Knowledge Management and Organizational Learning 
Semester:Forår 2011 
Udbydes under:Master i it, it-ledelse og strategi (ils) 
Omfang i ECTS:7,50 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:https://learnit.itu.dk 
Min. antal deltagere:10 
Forventet antal deltagere:12 
Maks. antal deltagere:25 
Formelle forudsætninger:Ingen 
Læringsmål:Efter kurset skal den studerende kunne:
. beskrive og diskutere begreberne viden, videndeling og organisatorisk læring
. anlægge et velargumenteret teoretisk-analytisk perspektiv på empiriske eksempler på videndeling og organisatorisk læring
. identificere og karakterisere væsentlige organisatoriske betingelser for videndeling og organisatorisk læring
. tilrettelægge og give situationsbaserede anbefalinger vedrørende arbejdsrammer og -former med henblik på videndeling og organisatorisk læring 
Fagligt indhold:Kurset sætter fokus på, hvordan sociale processer og arbejds- og organisationsformer har betydning for vidensdeling og organisatorisk læring.
Kurset baserer sig derfor ikke på den konventionelle knowledge management tankegang og litteratur, hvor fokus er på lagring og distribution af “viden” eller information.

Kurset arbejder med en tilgang, hvor kommunikation, samarbejde og synlighed mellem medarbejdere samt medarbejdernes indsigt i hinandens arbejds- og kundskabsområder er centrale elementer.

Spørsmålet om “hvem ved hvad” bliver mere centralt end spørgsmålet om “hvor ligger hvilken information”. I kurset arbejdes der derfor med, hvordan organisatoriske aktører kan analysere og udvikle organisatoriske sammenhænge, der stimulerer vidensdeling og organisatorisk læring. 
Læringsaktiviteter:14 ugers undervisning bestående af forelæsninger og øvelser

Kurset består af 14 ugers lektioner bestående af miniforelæsninger, caseanalyse, plenumdiskussioner og synopsisproduktion. Lektionerne vil bestå af teoretiske miniforelæsninger fra undervisergruppen samt empiriske eksempler analyseret og diskuteret i plenum. To gange i forløbet præsenteres og diskuteres det igangværende arbejde med udarbejdelsen af synopser.

Lektionerne varetages af flere undervisere, der arbejdsmæssigt kommer fra forskellige arbejdspraksisser (universiteter, offentlige og private virksomheder). Alle undervisere besidder praktisk erfaring med organisering af digitale og fysiske videnudviklings- og -delingsprocesser. I flere af lektionerne vil der være to undervisere til stede med henblik på at binde forløbets teoretiske og praktiske deltemaer sammen via fremad- og bagudrettede plenumdiskussioner.

-----
Undervisningen den 1. gang afholdes torsdag den 3. februar 2011 (kl. 17.00-21.00) og IKKE onsdag den 2. februar 2011. Herefter foregår undervisningen på onsdage kl. 17.00-21.00.
-----
Skemaoplysninger:
Se hvordan undervisningen er tilrettelagt her:
link til skemaoplysninger
Skemaoplysningerne vil være tilgængelige fra kort før semesterstart. 

Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam), 7-trins-skala, Ekstern censur

 

Litteratur udover forskningsartikler:Dasgupta & Gupta (2009), Innovation in Organizations: A Review of the Role of Organizational Learning and Knowledge Management, Global business review, 10:2, 203–224
Schreiber (2002): Videnstyring som analyse af organisationens viden, Biblioteksarbejde nr. 64, 7-21
Yang, Zheng & Viere (2009), Holistic Views of Knowledge Management Models, Advances in Developing Human Resources, Vol. 11, No. 3, 273-289
Supplerende læsning (ressourcer findes på bloggen):
Darmer & Nygaard (2005), Paradigmetænkning (og dens begrænsninger), i Samfundsvidenskabelige analysemetoder, Forlaget Samfundslitteratur
Vera & Crossan (2003), Organizational Learning and Knowledge Management: Toward an Integrative Framework, I The Blackwell handbook of organizational learning and knowledge management, Blackwell Publishing, 122-141

Jensen, Olsen & Mønsted (2004), Del I: Viden i teori og praksis, i Viden, Ledelse og kommunikation, Samfundslitteratur, 37-51
Boisot & Cox (1999), The I-Space: a framework for analyzing the evolution of social computing, Technovation, Vol. 19, No. 6, 525–536

Supplerende læsning (ressourcer findes på bloggen):
Hayes & Walsham (2003), Knowledge Sharing and ICTs: A Relational Perspective, i The Blackwell handbook of organizational learning and knowledge management, Blackwell Publishing, 54-77

Huber (1991), Organizational Learning: The Contributing Processes and the Literatures, Organization Science, Vol. 2, No. 1, 88-115

Griffiths, Boisot & Mole (1998), Strategies for managing knowledge assets: a tale of two companies, Technovation, no 18, 529-539

Clegg & Kornberger et al. (2005), Learning/Becoming/Organizing, Organization, Vol. 12, No. 2, 147-167

Örtenblad (2001), On differences between organizational learning and learning organization, The Learning Organization, Vol. 8, No. 3, 125-133

Supplerende læsning (ressourcer findes på bloggen):
Illeris & Partnere (2004), Job-overskridende læringstiltag, i Læring i arbejdslivet, Learning Lab Denmark / Roskilde Universitetsforlag, 123-139

Argyris (1991), Teaching Smart People How to Learn, Harvard Business Review & The New York Times, Vol. 4, No. 2, 1-12

Chiva & Alegre (2005), Organizational Learning and Organizational Knowledge, Management Learning, Vol. 36, No. 1, 49–68

Cook & Yanow (1993), Culture and Organizational Learning, Journal of Management Inquiry, Vol. 2, No. 4, 373-390

Schein (1994), Kapitel 2 – Afdækning af kulturniveauer, i Organisationskultur og ledelse, Forlaget Valmuen, 24-34

Supplerende læsning (ressourcer findes på bloggen):
Gleerup (2008), Ledelse af kultur i organisationer, i Ledelse og læring – i organisationer, Hans Reitzels forlag, 26-53

Høyrup (2004), Læringsformer, refleksionsprocesser og læringsrum i arbejdslivslæring, i Arbejdspladsen som læringsmiljø, Learning Lab Denmark / Roskilde Universitetsforlag, 73–97

Harris (1994), Organizational Culture and Individual Sensemaking: A Schema-based Perspective, Organization Science, Vol. 5, No. 3, 309-321

Wenger (2003), En social teori om læring, i Situeret Læring - og andre tekster, Hans Reitzels forlag, 129-155

Mittendorff et al. (2006), Communities of practice as
stimulating forces for collective learning, Journal of Workplace Learning, Vol. 18, No. 5, 298-312

Marstrand (2005), Videndeling i og mellem communities of practice, Ledelse & Erhvervsøkonomi 3/2005, 155-166

Supplerende læsning (ressourcer findes på bloggen):
Elkjær (2003): Social Learning Theory: Learning as Participation in Social Processes, i The Blackwell handbook of organizational learning and knowledge management, Blackwell Publishing, 38-53
Hicks, Nair & Wilderom (2009), What if We Shifted the Basis of Consulting from Knowledge to Knowing?, Management Learning, Vol. 40, No. 3, 289–310

Gomez, Bouty & Drucker-Godard (2006), Developing Knowing in Practice: Behind the Scene of Haute Cuisine, i Knowing in Organizations. A Practice-Based Approach, M. E. Sharpe Inc, 100-125

Gherardi (2001), From organizational learning to practice-based knowing, Human Relations, Vol. 54, No. 1, 131–139

McGirt (2008), How Cisco's CEO John Chambers Is Turning the Tech Giant Socialist, Fastcompany.com

Weick, Sutcliffe & Obstfeld (2005), Organizing and the Process of Sensemaking, Organization Science, Vol. 16, No. 4, 409–421

Daft & Weick (1984), Toward a model of organizations as interpretation systems, Academy of Management Review, Vol. 9, No. 2, 284-295

Supplerende læsning (ressourcer findes på bloggen):
Jensen, Olsen & Mønsted (2004), Del I: Viden I teori og praksis, i Viden, Ledelse og kommunikation, Samfundslitteratur, 52-71
Orton & Weick (1990), Loosely coupled systems: A reconceptualization, Academy of Management Review, Vol. 15, No. 2, 203-223
Weber & Glynn (2006), Making Sense with Institutions: Context, Thought and Action in Karl Weick’s Theory, Organization Studies, 27(11), 1639–1660

Chesbrough, Vanhaverbeke & West (2006), Open Innovation: A paradigm for understanding industrial innovation, i Open Innovation – Researching a new paradigm, Oxford University Press, 1-12

Hernes (2008), Understanding organization as process - Theory for a tangled world, Routledge, 1-31

Supplerende læsning (ressourcer findes på bloggen):
Hester & Scott (2008), A Conceptual Model of Wiki Technology Diffusion, Proceedings of the 41st Hawaii International Conference on System Sciences, 1-8

Christensen & Bukh (2009), Knowledge Management in Perspectives: An Analysis of Project Management in Two Companies, Working Paper Series, No. 7, Aalborg Universitet, 1-24

Schwaber (1987), SCRUM Development Process, Commonwealth of Massachusetts, https://wiki.state.ma.us/confluence/download/attachments/16842777/Scrum+Development+Process.pdf

Supplerende læsning (ressourcer findes på bloggen):
Takeuchi & Nonaka (1986), The new product development game, Harvard Business Review, 137-146

Fowler (2001), Harnessing the Power of Knowledge Management, Knowledge Management, ACM, 1-6

Politis (2004), The influence of managerial power and credibility on
knowledge acquisition attributes, Leadership & Organization Development Journal, Vol. 26, No. 3, 197-214

Supplerende læsning (ressourcer findes på bloggen):
Choucri (2007), The Politics of Knowledge Management, The UNESCO Forum on Higher Education, Research and Knowledge, 1-20

Nonaka & Konno (1998), The concept of Ba: Building a foundation for knowledge creation, California Management Review, Vol. 40, No 3, 40-54

Granovetter (1973), The Strength of Weak Ties, American Journal of Sociology, Vol. 78, No. 6, 1360-1380

Hundebøl (2006), Samarbejde i virtuelle netværk, Working Paper, Højskolen i Lillehammer, 1-11

Kreiner (2001), Tilbage til arbejdet! Et essay om arbejdets betydning for – og placering i – vores teorier om organisationer, Nordiske Organisasjonsstudier, 3(1), 88-95

Fenwick (2009), Re-thinking the 'thing': Sociomaterial approaches to understanding and researching learning in work, The 6th International Conference on Researching Work and Learning, Roskilde, 1-8

Piihl (2003), Strategisk ledelse som organisering på distancen, Ledelse & Erhvervsøkonomi No. 3, 176-186

Supplerende læsning (ressourcer findes på bloggen):
Olesen & Kroustrup (2007), ANT - Beskrivelse af heterogene aktør-netværk, i Introduktion til STS, Hans Reitzels Forlag, 63-91

Gad & Jensen (2007), Post-ANT, i Introduktion til STS, Hans Reitzels Forlag, 93-118.

Kotter (1996), The Change Problem and its Solution, i Leading Change, Harvard Business School Press, 3-16

Kotter (1996), Successful Change and the Force that Drives it, i Leading Change, Harvard Business School Press, 17-31

Jørgensen (2005), Serieproduktion eller kundeorientering – organisatorisk læring på en produktionsvirksomhed, i Forandringsprojekter som organisatorisk læring, Aalborg Universitetsforlag, 169-193

Supplerende læsning (ressourcer findes på bloggen):
Marsick & O’Neil (1999), The Many Faces of Action Learning, Management Learning, Vol. 30(2): 159–176

Stacey (1995), The science of complexity: An alternative perspective for strategic change processes, Strategic Management Journal, Vol. 16, 477-495

Uge 17: Ikke obligatorisk casemateriale uploades på bloggen i uge 15
Uge 18: Ikke-obligatorisk litteratur meddeles senere 
 
Afholdelse (tid og sted)
Kurset afholdes på følgende tid og sted:
UgedagTidspunktForelæsning/ØvelserStedLokale
Onsdag 17.00-19.00 Forelæsning ITU 2A14
Onsdag 19.00-21.00 Øvelser ITU 2A14

Eksamen afholdes på følgende tid og sted:
EksamensdatoTidspunktEksamenstypeStedLokale
2011-05-25 09:00-15:00 Skriftlige arbejder ITU Eksamenskontoret (2E)
2011-06-23 Kontakt kursusansvarlig for individuelt tidspunkt Mundtlig eksamen ITU 2A20
2011-06-24 Kontakt kursusansvarlig for individuelt tidspunkt Mundtlig eksamen ITU 2A20
2011-08-15 Re-eksamen Mundtlig eksamen ITU Lokale oplyses senere