Læringsmål: | Efter kurset vil den studerende aktivt kunne deltage i udviklingen og implementeringen af en IT-strategi i en virksomhed eller organisation, herunder kunne:
- redegøre for det overordnede indhold i en forretnings-, IS- (informationssystem) og IT-strategi, samt sammenhængen mellem disse,
- formulere IT-strategien eller deltage i IT-strategiarbejdet,
- vurdere, om der er behov for at ændre arbejdsgangene/workflowet i virksomheden/organisationen via Business Process Reengineering (BPR) samt
- deltage i implementeringen af IT-strategien i samspil med IT-afdelingen, direktionen og resten af organisationen, herunder anskaffelse af det IT-udstyr, som IT-strategien fastlægger.
Desuden vil IT-strategiske valg blive behandlet i kurset, herunder outsourcing, ASP/hosting, IT-infrastruktur, IT-politikker m.v.
|
Fagligt indhold: | Kursets overordnede struktur og indhold
Kurset er overordnet struktureret efter de faser, som gennemløbes i udviklingen og implementeringen af en IT-strategi i en privat eller offentlig virksomhed:
- Udarbejdelse af virksomhedens/organisationens strategi
- Eventuel gennemførsel af BPR-projekt
- Udarbejdelse af IS-strategi
- Udarbejdelse af IT-strategi
- Anskaffelse af IT-løsning fastlagt i IT-strategien, herunder implementering/projektorganisationens arbejde
- Opfølgning på målopfyldelse, cost-benefit-beregning og den videre drift af systemerne.
Hver af disse faser danner på kurset udgangspunkt for et tema, hvor der arbejdes med generelle teorier og metoder, samt konkrete praktiske erfaringer. For at koble teori og praksis, arbejder du som studerende sideløbende med en gennemgående case, ligesom der i løbet af kurset er opgaver, som relaterer sig til dine egne specielle interesse- eller arbejdsområder.
IS- og IT-strategi
IS-strategi er defineret som Informations System-strategi, og IT-strategien er således kun en delmængde af IS-strategien. IS-strategi beskæftiger sig udover IT-strategi med den strategiske planlægning omkring at udnytte IT forretningsmæssigt i virksomheden, mål og vision, integration mellem IT og organisation/processer, ledelsesrapportering, IT-politikker, systemernes ejerskab, support/helpdesk, sikkerhed, dataudtræk m.v.
IT-strategien fastlægger primært virksomhedens fremtidige IT-platform og infrastruktur. IT-strategien tager udgangspunkt i Informations Teknologien: Hardware (IT-infrastruktur, serverstruktur, kabling o.s.v.) og software (applikationsvalg som ERP-systemer,intranet, ekstranet, Internet o.s.v.) samt dataarkitektur, bruger- og systemgrænsefladevalg, sikkerhed, teknologier m.v.
I kursets første del arbejdes med strategiske analysemetoder, organisatoriske overvejelser vedrørende ledelse af, samt involverede og ansvarlige i IT-strategiprocessen (bl.a. ledelsen, IT-afdelingen, andre ansatte), ændrede arbejdsrutiner, samt effekten af strategiarbejdet. I kursets midterste del arbejdes med formulering af IS/IT-strategi og i den sidste del arbejdes med vurdering af IT-behovet, samt anskaffelse og implementering af IT i virksomheden/organisationen. |