Kursusnavn (dansk): | Digital æstetik og kommunikation |
Kursusnavn (engelsk): | Digital Aesthetic and Communication |
Semester: | Efterår 2003 |
Udbydes under: | cand.it., design, kommunikation og medier (dkm) |
Omfang i ECTS: | 7,50 |
Kursussprog: | Dansk |
Kursushjemmeside: | https://learnit.itu.dk |
Min. antal deltagere: | 0 |
Forventet antal deltagere: | 25 |
Maks. antal deltagere: | 60 |
Formelle forudsætninger: | Det forventes at de studerende har kendskab til grundlæggende webdesign samt IT som medium.
Det forventes, at den studerende deltager aktivt i kursusperioden. |
Læringsmål: | Formålet med kurset er at sætte de studerende i stand til at forstå æstetikkens betydning for digital kommunikation, at forstå udviklingen i de digitale mediers kontekst og historie og udfra dette at analysere det æstetiskes funktion i digital kommunikation og benytte sig af æstetiske strategier i egne konstruktioner.
Kurset vil fokusere på:
- Teori: Den studerende vil få grundlæggende teoretisk viden om digital æstetik set fra et kommunikativt synspunkt.
- Historie: Den studerende vil få kendskab til historiske og mediespecifikke udviklinger, der ligger til grund for nutidens og fremtidens digitale udtryksformer.
- Analyse: Den studerende vil forbedre deres kompetencer i at analysere, fortolke og forstå hvorfor og hvordan æstetik og kommunikation kommer til udtryk i digitale produktioner og artefakter
- Kontekst: Den studerende vil få et indblik i de kulturelle og sociale kontekster som den digitale æstetik og kommunikation er en del af.
- Praksis og strategi: Den studerende vil blive bedre til at forstå æstetiske og kommunikative praksiser og strategier bag konstruktionen af digitale produkter.
- Konceptualisering: De studerende vil forbedre deres evne til at kunne konceptualisere og arbejde praktisk med digitale produktioner.
|
Fagligt indhold: | Kurset tager udgangspunkt i en generel introduktion til æstetik i digitale kommunikationsmedier, med vægt på nyere teori af bl.a. Lev Manovich, Bolter & Grusin, Steven Johnson og Peter Lunenfeld.
Herefter vil vi se på en række konkrete emner og eksempler i relation til dette f.eks.:
- Branding, storytelling og den æstetiske organisation på nettet.
- Affekt, tillid og æstetik i digitale medier
- Den kunstneriske avantgardes indflydelse på digital kommunikation
- Kulturelle aspekter af produktion og konsumption af digitale medier
|
Læringsaktiviteter: | Kurset er en hybridform med forelæsninger af faste undervisere samt bidrag fra inviterede forskere om formiddagen og øvelser/gruppearbejde om eftermiddagen. De studerende forventes at være en aktiv del af undervisningen ved at påtage sig mindre oplæg som basis for diskussioner og gruppearbejder. |
Eksamensform og -beskrivelse: | X. experimental examination form (7-scale; external exam), 13-skala, Ekstern censur Den endelige eksamen foretages enkeltvis, mundtlig med synopsis. Pensum er givet af underviserne.
Afleveringsfrist for synopsis er 21. november 2003 senest kl. 12.00 på Eksamenskontoret.
|
Litteratur udover forskningsartikler: | Kompendium kan købes ved kursusstart. |
| |