IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):Forretningsstrategisk værdiskabelse i praksis (KURSET ER AFLYST) 
Kursusnavn (engelsk):Business Strategic Value Creation in Practice (THE COURSE HAS BEEN CANCELLED) 
Semester:Efterår 2013 
Udbydes under:Master i It-ledelse (ilm) 
Omfang i ECTS:7,50 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:https://learnit.itu.dk 
Min. antal deltagere:12 
Forventet antal deltagere:30 
Maks. antal deltagere:40 
Formelle forudsætninger:Ingen. Erhvervserfaring og erfaring med projekter er en fordel, men ikke et krav.

Kursusspærring
Vær opmærksom på, at der er kursusspærring mellem dette kursus og kurset "Projektets strategiske værdiskabelse". Det vil sige, at du ikke kan tilmelde dig dette kursus, hvis du tidligere har taget "Projektets strategiske værdiskabelse". 
Læringsmål:Efter kurset skal den studerende kunne:
• Analysere en organisations forretningsmodel mht at identificere enablers for
værdiskabelse og udarbejde værdibaserede projektoplæg til realisering af disse
• Udvikle en projekt-/program og porteføljemodenheds tilgang for en given organisation og kunne rådgive om dette
• Udarbejde en operationaliserbar plan ud fra interessenternes strategiske behov og
operationelle mål for at maksimere værdien af en it-strategi gennem en projekt portefølje
• Udarbejde Benefit Realisation mål for projekter og sammenholde disse med tilhørende Total Cost of Ownership og risici
• Udarbejde en Project Governance beskrivelse for et projekt og hvorledes denne kan forbindes med virksomhedens øvrige governance strukturer
• Analysere hvorledes ændringer i projektets strategiske omgivelser påvirker gennemførelsen af projektet herunder projektets økonomiske værdi og strategiske betydning
• Reflektere over et projekts værdiskabelse for organisationen og hvor værdiskabelse og værdirealisering reelt kan forventes at finde sted og hvorledes dette bør påvirke resultatopfyldelsen for et givet projekt 
Fagligt indhold:Vi lever i en verden hvor styret forandring af verden ved Værdiskabelse gennem projekter, er en forudsætning for at nå de mål vi ønsker.

Dette fag har til formål, at bibringe de studerende indsigt i hvorledes værdiskabelse i organisationen udvikles og implementeres samt hvorledes et værdiperspektiv kan tænkes ind i organisationens portefølje, programmer og projekter.

Faget har et operationelt, anvendelsesorienteret sigte, med fokus på hvordan en virksomheds it-behov kan identificeres gennem beskrivelse og analyse af forretnings benefits og hvorledes disse kan formuleres til it- og organisatoriske projekter fra interessentniveau til det operationelle niveau.

Vi ser på organisationers forretningsudvikling og forretningsprocesser og på, hvordan vi kan skitsere it-løsninger og deres implementering og begrunde valget. Dette fører over i en diskussion af it-governance, og hvordan vi kan vurdere effekten af en it-løsning samt evaluere dens økonomiske, strategiske og konkurrencemæssige fordele/betydning.

Det problematiseres hvordan it kan understøtte og videreudvikle en given virksomheds forretningsmodel gennem overvejelser om design af virksomhedens ít-arkitektur, samt hvilke typer af projekter er nødvendige og betydningen af organisationens modenhed indenfor relevante aspekter og vurdering af denne. Endelig afrundes faget med en diskussion af, hvordan en it business case kan oprettes og hvordan man arbejder med business cases om it i praksis.

Faget trækker på de studerendes generelle viden indenfor forretning/organisation, strategi og projekt- og programledelse. Det er en fordel, men ingen forudsætning, at have erfaring indenfor et eller flere af disse områder.

Faget bygger på førende organisationers erfaringer med værdiskabelse gennem fokusering på planlægning, etablering og forankring af værdier og vil stille krav til de studerende aktive medvirken, Erfaringen taler for at udbyttet er højt ved en stor indsats.

Kurset lægger op til et stærkt fagligt miljø med tidligere og nuværende studerende. Ligeledes lægges der vægt på fokuseret at skabe karrieremuligheder via forelæsernes internationale netværk. 
Læringsaktiviteter:14 ugers undervisning bestående af forelæsninger og lejlighedsvise øvelser

14 sessioner + lejlighedsvise øvelser og hjemmearbejde i forbindelse med undervisningen.
Undervisningen er primært lokaleundervisning.

Session 1 : 28.8.2013 17-21
Session 2 : 04.9.2013 17-21
Session 3 : 11.9.2013 17-21
Session 4 : 18.9.2013 17-21
Session 5 : 25.9.2013 17-21
Session 6 : 02.10.2013 17-21
Session 7 : 09.10.2013 17-21
Session 8 : 23.10.2013 17-21
Session 9 : 30.10.2013 17-21
Session 10: 13.11.2013 17-21
Session 11: 20.11.2013 17-21
Session 12: 27.11.2013 17-21
Session 13: 04.12.2013 17-21
Session 14: 11.12.2013 17-21 (Repetition)

Eksamen 14,15,16. jan. 2014

Evt. ændringer vil fremgå af kursusbasen

Fagets pædagogik og undervisningsform:
Kurset vil i høj grad inddrage de studerendes egne virksomheder som eksempler i arbejdet med modeller og teorier. Man kan dog godt deltage i kurset uden at have tilknytning til en virksomhed.

Gruppearbejdet, øvelserne og hjemmearbejdet gennemføres i relation til undervisningen.

De enkelte lektioner omhandler forskellige temaer og forløber som hovedregel i seks faser:
1. I første fase gennemgås og drøftes fagets forelæsningsnote for den enkelte gang.
2. De studerende perspektiverer den til lektionen tilknyttede teori/artikler evt. med
udgangspunkt i på forhånd stillede spørgsmål.
3. I den tredje fase diskuteres teori og case i en sammenhæng af undervisning.
4. I den fjerde fase arbejder vi med klyngegruppeøvelser og gennemfører øvelser i relation til det underviste.
5. I den femte fase vil, hvor en gæsteforelæser præsenterer en virksomhedscase, en udpeget gruppe studerende udfærdige et resume til deres medstuderende.
6. Den sjette fase består i at de studerende vil lave hjemmearbejde baseret på det underviste.

Aflevering af øvelser og modulopgaver:

Til udvalgte sessioner findes øvelser, der skal afleveres senest 1 uge efter den pågældende session. Opgaverne sendes som email: til kimpeiter.itu@gmail.com 

Obligatoriske aktivititer:Der er ingen obligatoriske aktiviteter. Vær venlig KUN at ændre denne tekst når der er obligatoriske aktiviteter./
There are no mandatory activities. Please, change this text ONLY when there are mandatory activities. 
Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam), 7-trins-skala, Ekstern censur

Eksamen varer 40 min. inkl. forberedelse.

Spørgsmålene vil falde indenfor de emner der er beskrevet i lektionsplanen.  

Litteratur udover forskningsartikler:Beyer, P. & Ambeck, K. D. (1999) Veje til fornyelsen – Business Process Reengineering. Samfundslitteratur.

Beyer, P & Jørgensen, K. P. (2008) Samarbejde mellem organisationer. Collaborative engineering-metoden. Samfundslitteratur.

Cooper & Slagmulder: Target Costing and Value Engineering

Jenner, S. (2012): Managing Benefits APMG International.

Key Performance Indicators http://management.about.com/cs/generalmanagement/a/keyperfindic.htm

MSP Managing Successful Programmes - 2011 Edition The Stationary Office.

Nørby-udvalgets rapport om Corporate Governance i Danmark (2001, 2005) Anbefalinger for god selskabsledelse i Danmark
http://www.itu.dk/courses/SBIT/E2005/coporate%20governance%20i%20danmark.pdf

OBASHI explained - White Paper - APMG-International (2013)

Osterwalder, A., Yves Pigneur, Alan Smith, self published (2010) Business Model Generation

Tjan, A.K. ( 2012) Great Businesses Don't Start With a Plan. HBR

Owens, John (2013) Is there such thing as a High-Level Business Process?
www.orbussoftware.com

Sirkin, Keenan & Jackson (2005) The Hard Side of Change Management, HBR