IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):Målgruppeanalyse 
Kursusnavn (engelsk):Target Group Analysis 
Semester:Efterår 2007 
Udbydes under:cand.it., digital design og kommunikation (ddk) 
Omfang i ECTS:7,50 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:https://learnit.itu.dk 
Min. antal deltagere:12 
Forventet antal deltagere:40 
Maks. antal deltagere:40 
Formelle forudsætninger:Erfaring med anvendelse af IT på brugerniveau.
 
Læringsmål:Efter gennemførelse af kurset vil den studerende kunne:

- Foretage en indledende målgruppesegmentering
- Planlægge undersøgelsesdesign til en målgruppeanalyse med brug af relevante metoder
- Gennemføre en målgruppeanalyse i praksis
- Bearbejde og evaluere resultaterne af en målgruppeanalyse.
 
Fagligt indhold:Kurset giver overordnet indsigt i:

- Forløbet af en målgruppeanalyse
- Væsentlige overvejelser ved målgruppeanalyse af teoretisk og metodisk karakter
- Praktisk erfaring med målgruppeanalyse udfra småøvelser samt deltagelse i miniprojekt

Følgende områder vil blive belyst under kurset:

- Målgruppesegmentering
- Målgruppeafgrænsning
- Målgruppeopfattelse
- Relevansbegrebet
- Informationsprocessen
- Kommunikationsplanlægning
- Livsstils-segmentering (MINERVA)
- Diffusion af innovationer
- Kvalitative metoder i forhold til målgruppeanalyse
- Kreative metoder i forhold til målgruppeanalyse
- Kvantitative metoder i forhold til målgruppeanalyse
- Eksempler på konkrete gennemførte målgruppeanalyser.
 
Læringsaktiviteter:14 ugers undervisning bestående af forelæsninger, øvelser og vejledning

Kurset består af 14 kursusgange, der er overordnet er disponeret således, at forelæsningsgangene veksler med små øvelser. Og tiden i øvelsesgangene bliver brugt på miniprojektet - primært til vejledningstid, men også til gruppedannelse og udførelse af projektet.

På kurset indgår oplæg, diskussion, øvelser samt et afsluttende miniprojekt (i grupper).

For at deltagerne selv skal få erfaring med teori og metode, består en væsentlig del af kurset af et miniprojekt i grupper. I miniprojektet kan deltagerne udføre enten en målgruppeanalyse inden udvikling af et it-produkt, eller en målgruppeanalyse i samspil med konceptudvikling, afprøvning eller evaluering af et it-produkt.

------------------------
I intro-ugen (uge 35) er der ændrede kursustidspunkter:
Link til skemaoplysninger

In the intro week (week 35) the course time table is changed:
Link to the time table
-------------------------

Information om studiestruktur
Dette kursus er en del af DDK-specialiseringen Bruger-centreret design, som du kan finde beskrevet her:
DDK studiestruktur
For at blive cand.it. i DDK skal du bestå DDK¿s obligatoriske moduler, og desuden gennemføre en 22,5 ECTS specialisering samt to 7,5 ECTS valgfag

 

Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam), 7-trins-skala, Ekstern censur

 

Litteratur udover forskningsartikler:- Bente Halkier (2002): "Fokusgrupper". Samfundslitteratur & Roskilde Universitetsforlag. Frederiksberg C.

- Kompendium til kurset.
 
 
Afholdelse (tid og sted)
Kurset afholdes på følgende tid og sted:
UgedagTidspunktForelæsning/ØvelserStedLokale
Onsdag 10.00-12.00 Forelæsning ITU 2A14
Onsdag 13.00-15.00 Øvelser ITU 2A14

Eksamen afholdes på følgende tid og sted:
EksamensdatoTidspunktEksamenstypeStedLokale
2007-12-19 Skriftlige arbejder afleveres senest kl. 15.00 Skriftlige arbejder ITU Eksamenskontoret
2008-01-21 Kontakt underviser for tidspunkt Mundtlig eksamen ITU 2A12
2008-01-22 Kontakt underviser for tidspunkt Mundtlig eksamen ITU 2A12
2008-01-23 Kontakt underviser for tidspunkt Mundtlig eksamen ITU 2A12
2008-01-24 Kontakt underviser for tidspunkt Mundtlig eksamen ITU 2A12
2008-01-25 Kontakt underviser for tidspunkt Mundtlig eksamen ITU 2A12