IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):IT-sociologi 
Kursusnavn (engelsk):IT Sociology 
Semester:Forår 2002 
Udbydes under:cand.it., design, kommunikation og medier (dkm) 
Omfang i ECTS:7,50 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:https://learnit.itu.dk 
Min. antal deltagere:10 
Forventet antal deltagere:11 
Maks. antal deltagere:30 
Formelle forudsætninger:Generelle akademiske færdigheder svarende til 3-4 års dansk
universitetsuddannelse, herunder øvelse i at læse
engelsksprogede originaltekster på akademisk niveau. Det er
ønskeligt men ikke påkrævet, at du har praktisk designerfaring
svarende til Web 1 samt praktisk og teoretisk kendskab til IT
som medie og/eller kendskab til samfundsvidenskabeligt
orienterede forundersøgelser i.f.m. IT. 
Læringsmål:Kurset

  • sætter den studerende i stand til at genkende og anvende centrale sociologiske teorier i analysen af forskellige aspekter af informationsteknologi,

  • præsenterer den studerende for en række centrale sociologiske emner og problemstillinger informationsteknologisk relevans: IT og samfund, Internet og offentlighed; IT og social adfærd; Sprog, kommunikation og social interaktion; Identitet på nettet; Målgrupper og segmenter; Censur og copyright problematikker et cetera og

  • giver den studerende indsigt i kvantitative og kvalitative metoder, der gør den studerende i stand til at analysere og vurdere undersøgelsers design og resultater samt eventuelt tilrettelægge mindre undersøgelser. Herunder præsenteres også de etiske aspekter af dataindsamling på internettet.


 
Fagligt indhold:Det overvejende teoretiske kursus former sig som en række introduktioner til centrale sociologiske problemstillinger af relevans for IT-studier.

Intentionen er at gøre den studerende opmærksom på problemstillinger af relevans for udvikling og evaluering af IT-produkter og services samt at præsentere den studerende for teorier og analytiske værktøjer til løsning af problemerne.

Der er tre gennemgående perspektiver i kurset:

  • Et tema er IT i et samfundsmæssigt perspektiv: visionerne for anvendelsen af IT, strategier for udbredelse af og uddannelse i IT, såvel som lovgivning om copyright og censur. Et særligt aspekt er IT eller internettet i et offentlighedsperspektiv, og de konsekvenser det kan få for vore eksisterende medieinstitutioner.

  • Et andet tema er hvordan IT medvirker i identitetsdannelsen og i dannelsen af nye sociale fællesskaber - såkaldte virtuelle fællesskaber. De gennemgående perspektiver vil her være Medium Theory og Medieetnografi.

    Det centrale er, hvordan fremkomsten af nye medier på sigt ændrer vor sociale adfærd og omverdensforståelse samt hvordan forskellige grupper benytter medier i konstruktionen af en fælles identitet.

    Et andet perspektiv under dette tema er medieetnografien, der undersøger mediernes sociale betydning i hverdagen. Hvilke medier bruger vi? Og hvad bruger vi dem til?
    Et særligt fokuspunkt er hvordan medieprofessionelle og mediebrugere udvikler forskellige æstetiske og kommunikative koder - "et sprog", der understøtter deres kommunikative intentioner.

  • Det sidste tema er metode. Her giver kurset et indblik i forskellige metoders anvendelighed samt introducerer en række forskellige dataindsamlingsteknikker relateret til IT-forskning.

    Tanken er at gøre den studerende i stand til at analysere og vurdere empiriske undersøgelser. Det er ikke meningen at den studerende skal udføre empiriske studier som en del af kurset.


  • I kurset fokuseres på "mediemålinger" og segmentanalyser af publikum, med henblik på at vise hvordan disse er med til at konstruere et særligt billede af både mediebrug og mediebruger.
     
Læringsaktiviteter:

Forelæsninger, plenumdiskussioner, cases, fremlæggelser,
paneldebatter, øvelser, essays og en projektopgave 

Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam), 13-skala, Intern censur

Du har de sidste to uger af kurset undervisningfri til, under
vejledning, at deltage i udarbejdelsen af en mindre, skriftlig
gruppeopgave om et relevant, selvvalgt emne. Opgaven danner
udgangspunkt for mundtlig gruppeeksamen i juni med ekstern
censur og individuel bedømmelse efter 13-skalaen.



Gruppeopgaven kan med held koncentrere sig om et udvalgt
emne inden for pensum. Men eksamen prøver hele pensum, som
angivet i den obligatoriske litteraturliste.



Eksamen tager form af en kritisk dialog mellem gruppen,
eksaminator og censor med udgangspunkt i et kort indledende
oplæg fra hvert gruppemedlem. Emne og form for disse oplæg er
fri, de skal ikke godkendes på forhånd og kræver derfor ingen
ekstra forberedelsestid i.f.m. med selve afviklingen af
eksamen.



Eksamen varer ca. 15 min. per studerende plus 15 min. per
opgave, inklusive votering og kort efterfølgende
begrundelse.



Alle hjælpemidler er tilladte, dog må du under ingen form
kommunikere med udenforstående under afviklingen af
eksamen.



For at kunne gå til eksamen skal du og din gruppe aflevere
jeres opgave inden deadline fredag den 3. maj 2002 kl.
12.



For at kunne gå til eksamen skal du desuden mindst en
gang have deltaget i fremlæggelsen af et casestudie, og mindst
en gang have deltaget i fremlæggelse af et øvelsesresultat.

 
Litteratur udover forskningsartikler:Der udarbejdes et kompendium til kurset.