IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):ERP, CRM og Business Intelligence 
Kursusnavn (engelsk):ERP, CRM and Business Intelligence 
Semester:Efterår 2013 
Udbydes under:Master i It-ledelse (ilm) 
Omfang i ECTS:7,50 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:https://learnit.itu.dk 
Min. antal deltagere:12 
Forventet antal deltagere:30 
Maks. antal deltagere:40 
Formelle forudsætninger:Kursusspærring
Vær opmærksom på, at der er kursusspærring mellem dette kursus og kurset "Virksomhedssystemer". Det vil sige, at du ikke kan tilmelde dig dette kursus, hvis du tidligere har taget "Virksomhedssystemer".

Forudsætninger:
Det er være en fordel for den studerende hvis mindst et af følgende er opfyldt:
Enten
At du har kendskab til- eller praktisk erfaring med enten brug af eller implementering af Virksomhedssystemer.
eller
At du har kendskab til systemudvikling og databasesystemer.

Dette kursus er obligatorisk på masteruddannelsen i Organisation og implementering.
I øvrigt skal man opfylde IT-Universitetets generelle optagelseskrav. 
Læringsmål:Efter kurset skal den studerende kunne :

analysere de behov der er til en virksomhedsløsning/et ERP system udfra den viden der opsamles ifht. de forretningsområder og rutiner der skal dækkes i virksomheden samt kunne konkludere hvorvidt løsningen opfylder de forretningsmæssige mål, herunder overholdelse af de forretningsregler der gælder - eller hvorvidt løsningen vil kunne bringes til at opfylde disse mål, og hvad der skal til for at opnå det.

opsummere og sammenligne de væsentligste/mest relevante ERP systemer samt de segmenter de retter sig mod. Herunder demonstrere et generelt overblik over ERP markedet.
redegøre for virksomheders kernekompetencer, hvad der giver dem helt specielle fordele på markedet, og som derfor især skal understøttes ved valg af løsning. Og redegøre for hvad det kan få af betydning for beslutninger og valg vedr. virksomhedssystemer.

beskrive betydingen af, at ERP-systemet kan tilpasses virksomhedens forretningsprocesser og hvordan dette bl.a. kan opnås ved parameterstyring, ændring af arbejdsprocesser eller ændringer/tilføjelser til softwaret. Herunder beskrive vad der ligger bag beslutning om valg af egenudvikling af særlige moduler versus fuld satsning på standardsystemer - og de afvejninger der ligger bag ifht. understøttelse af det der kan være virksomheders kernekompetence.

forklare hvordan ERP-implementerings projekter gennemføres, hvilke specielle problemstillinger der knytter sig til sådanne projekter, samt vælge mellem forskellige implementeringsstrategier i forhold til virksomhedens karakteristika og strategi.

redegøre for de nye rammer for ERP, som udbreder dataintegration og udveksling udover snævre/interne rammer – f.eks. Extended Enterprise og de omfattende udnyttelser af stadig mere komplette datagrundlag til at væve kunderne dybt ind i virksomhedernes økosystemer. Herunder de krav som innovative mobile strategier og apps – virksomhedsunderstøttende såvel som B2B og B2C – kan stille. 
Fagligt indhold:Det er i dag er alt for uambitiøst at se virksomheders ERP behov som blot og bart at skaffe overblik over nødvendige elementer til produktionen (SCM), tilbuds- ordre og faktureflow.

Gennem de sidste år er kravene til virksomhedssystemer udvidet og understøtter nu helt nye og innovative forretningsmodeller, der går langt videre og mere omfattende end f.eks. traditionel e-commerce.
Dyb integration og inddragelse af processer der hidtil har ligget udenfor virksomhedssystemerne, ikke bare internt i virksomheden, men også omfattende Extended Enterprise, bliver stadig vigtigere.
Kurset lægger derfor også vægt på den betydning mobile computing og virksomhedsunderstøttende apps og de nye forretningsmodeller omkring disse får for ERP systemerne - herunder de øgede krav der stilles til disses API'er og deres generelle åbenhed.
Herunder inddrages også Cloud Computing som spiller en stigende rolle, også indenfor ERP, selv om det indtil videre først og fremmest slår ind ifht. SMB området.
Der er fokus på modellering og redesign af forretningsprocesser med henblik på at opnå konkurrencemæssige fordele med virksomhedssystemer en helt central komponent i it-infrastrukturen.

Fokus
Kurset har til formål at give de studerende indsigt i de forretningsmæssige problemstillinger, som virksomhedssystemer understøtter, de særlige udfordringer anskaffelse og implementering af virksomhedssystemer indebærer, samt forståelse for den vigtige rolle, som datagrundlaget har for en succesfuld understøttelse af de daglige forretningsprocesser, integration af forretningsprocesser og realiseringen af Business Intelligence.
I den sammenhæng sættes i særlig grad fokus på de dele af beslutnings- og implementeringsprocessen, som fører til kriser eller i værste fald failure. Organisatoriske, kulturelle såvel som tekniske.

Dertil inddrages som et væsentligt punkt virksomhedssystemers livscyklus: Overvejelser om fortsat vedlighold, udvidelse eller udskiftning. Og hvad er det, der gør, at systemer er vedligeholdbare og kan holde til ændringer i virksomhedens behov over tid - eller at de fases ud og erstattes af helt nye løsninger.

Kurset er stærkt revideret ifht. til tidligere år
Det faglige indhold afspejler naturligvis hele det område der omfattes af begrebet "virksomhedssystemer". Dertil fokuseres der følgelig på de områder der ikke var med i en oprindelig snæver definition af ERP, herunder Customer Relation Management (CRM), de altomfattende økosystemer som har sine ekstreme og mest omfattende implementeringer hos virksomheder som fx Google, Apple og Amazon.

Derfor er kurset i år også omdefineret og beskrivelsen ændret i forhold til tidligere år. Kurset omfatter således også de krav de mobile løsninger (fx iOS, Android og Windows Mobile) stiller til virksomhedssystemernes grænseflader og interaktionsmuligheder. Både ifht. B2B, B2C og ifht. interne virksomhedsunderstøttende Apps.

Der er er stærk og stigende fokus på modellering og redesign af forretningsprocesser. Der fokuseres derfor på valg af - og implementering af ERP systemer udfra deres rolle i forhold til virksomhedens organisation: Forandring af virksomhedens rutiner versus tilretning/omprogrammering af ERP systemet og de udfordringer forskelle i virksomhedskultur o.s.v. kan medføre.
Herunder ses også på valget mellem implementering af "en samlet færdig pakkeløsning” eller helt eller delvist at udvide med specialudviklede systemer/moduler, evt ved siden af selve det snævrere ERP system.

Væsentlige punkter
Hvad omfattes af ERP-, CRM-, og SCM-systemer og hvilke funktioner udfyldte de oprindeligt – og hvilken rolle udfylder det moderne virksomhedssystem i virksomheden.

Hvordan gennemføres ERP-implementerings projekter, hvilke specielle problemstillinger der knytter sig til sådanne projekter, hvordan vælger mellem forskellige implementeringsstrategier i forhold til virksomhedens karakteristika og strategi.

Anskaffelsesprocessen for ERP systemer set fra henholdsvis kunde- og leverandørside, samt hvordan anskaffelsesprocessen for en konkret virksomhed kan planlægges.

Betydningen af, at ERP-systemet kan tilpasses virksomhedens forretningsprocesser og hvordan dette bl.a. kan opnås ved parameterstyring, ændring af arbejdsprocesser eller ændringer/tilføjelser til softwaren.

Begreberne “Enterprise Architecture” og de dertil knyttede begreber “Business Process Modelling” og “Business Process Redesign”, samt forskellige metoder til “Business Process Modelling”.

Betydningen af et godt databasedesign og kvalitet i data, i forhold til muligheden for at opnå optimal understøttelse af de daglige forretningsprocesser, integration af forretningsprocesser og Business intelligence.

Customer Relation Management (CRM) og de problemstillinger der knytter sig til at skabe datagrundlaget for CRM.

Data Warehousing og Data Mining og de bagvedliggende problemstillinger omkring etablering og vedligehold af datagrundlag – for Data Warehousing og data mining såvel som for systemintegration og understøttelse af de bredere rammer for mobile platforme.

E-service som næste generation af udnyttelse af datagrundlag bla. set i forhold til mere begrænset E-commerce.

Betydningen af de nye krav som mobile platforme og udnyttelse af disse stiller til ERP løsningerne. 
Læringsaktiviteter:Netbaseret undervisning med et antal seminarer

Netbaseret undervisning med et antal seminarer
Netbaseret undervisning med 6 seminarer
Kurset understøttes mellem seminarerne af fælles onlineløsning. Kursets undervisning er koncentreret omkring fire lørdagsseminarer på IT Universitetet, samt to aftenseminarer nogle mandage.
Kursets moduler
Kurset gennemføres med 6 mødegange.
Fire lørdage fra 9-15 og to mandage fra 17-20.50.

Overskrifter for det enkelte seminar

Introduktion til virksomhedssystemer.
Faser i ERP livscyklus.
Anskaffelsesprocessen - frem til valg af løsning.
Implementeringsprocessen. Koncern udfordringer – multi-site implementering.
Next Generation Business Intelligence I.
Next Generation Business Intelligence II - mobile løsninger.

Seminarer - datoer
- Lørdag 31/8 8.30-15.00
- Mandag 9/9 17.00-20.50
- Mandag 23/9 17.00-20.50
- Lørdag 26/10 9-15
- Lørdag 9/11 9-15
- Lørdag 30/11 9-15
Ved disse seminarer er der både forelæsninger og opgavediskussioner samt artikelgennemgang ved de studerende og i nødvendigt omfang gruppevejledning.

Online
Vejlederne er efter aftale tilgængelige online på e-læringsplatformen to aftener hver uge under kursets løbetid.

Før første kursusgang
Inden første undervisningsgang stilles en opgave, som kursisterne i forud dannede grupper skal have forberedt til introseminaret.

Eksamensprojekt (mellemrum)
Eksamensprojektet udarbejdes i grupper baseret på studerendes studie af forløbet i et konkret projekt i en virksomhed. Afklarende spørgsmål omkring opgaverne og den tilhørende teori foregår dels online mellem seminarerne og ved gruppevejledning på mødedagene.

Egne virksomheder eller case-virksomheder?
Kurset inddrager konkrete cases og virksomheder som eksempler i arbejdet med modeller og teorier. Man kan sagtens deltage i kurset uden at have tilknytning til en virksomhed, men kursets form kræver, at man selv finder en konkret virksomhed, der kan anvendes som case-virksomhed. Det indebærer, at virksomheden skal give adgang til at interviewe forskellige medarbejdere og udlevere andet materiale, som kan give indsigt i deres implementeringproces og anvendelse af den valgte case-løsning. 

Obligatoriske aktivititer:Der er ingen obligatoriske aktiviteter. Vær venlig KUN at ændre denne tekst når der er obligatoriske aktiviteter./
There are no mandatory activities. Please, change this text ONLY when there are mandatory activities. 
Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam), 7-trins-skala, Ekstern censur

Eksamensprojektet udarbejdes i grupper.

Mundtlig eksamens varighed er 30 minutter per eksaminand (inkl. gruppepræsentation).  

Litteratur udover forskningsartikler:Grundbøger:
Thomas F. Wallace og Michael H. Kremzar, ”ERP: Making it Happen”, Wiley 2001
Yderligere artikler: - under revision
Såfremt den studerende ikke har kendskab til virksomhedssystemer før kurset begynder, vil vi anbefale at man læser
kapitel 1 og 2 samt evt. kapitel 7 og 8 i:
"Concepts in Enterprise Ressource Planning", Third Edition. Monk & Wagner 2008, Course Technology, Thomson Learning.
ISBN-10 1-4239-0179- 
 
Afholdelse (tid og sted)
Kurset afholdes på følgende tid og sted:
UgedagTidspunktForelæsning/ØvelserStedLokale
Mandag 17.00-18.50 Forelæsning ITU 4A20
Mandag 19.00-20.50 Øvelser ITU 4A20 Se specifikke datoer under 'Læringsaktiviteter'
Lørdag 10.00-11.50 Forelæsning ITU 2A14
Lørdag 12.00-13.50 Øvelser ITU 2A14

Eksamen afholdes på følgende tid og sted:
EksamensdatoTidspunktEksamenstypeStedLokale
2013-12-16 No later than 2PM Skriftlige arbejder ITU Student Affairs and Program (wing 3D)
2014-01-14 contact course manager Mundtlig eksamen ITU 2A14
2014-01-15 contact course manager Mundtlig eksamen ITU 2A14