IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):IT-ledelse og IT-organisationens rolle 
Kursusnavn (engelsk):IT Management and the Role of the IT Organisation 
Semester:Forår 2016 
Udbydes under:Master i It-ledelse (ilm) 
Omfang i ECTS:7,50 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:https://learnit.itu.dk 
Min. antal deltagere:12 
Forventet antal deltagere:
Maks. antal deltagere:45 
Formelle forudsætninger:Dette kursus er kun åbent for masterstuderende startet på masteren i It-ledelse fra og med E14.
 
Læringsmål:Efter kurset forventes det, at deltagerne er i stand til at:
• beskrive, analysere, diskutere og reflektere over andres og egen it-ledelsespraksis med udgangspunkt i kursets litteratur og teorier
• beskrive, analysere, diskutere og reflektere over egen eller andres it-organisation med udgangspunkt i kursets litteratur og bruge teori til at beskrive egen organisation og dennes kompetencer og udviklingspotentialer under hensyntagen til de omkringliggende organisatoriske forhold
• reflektere teoretisk over egen organisation og evaluere på egen ledelsespraksis og foreslå udviklingsmuligheder i relation hertil
• Vurdere teoretiske og praktiske it-ledelses og it-organisatoriske problemstillinger og kunne formidle og diskutere disse med både fagfæller og ikke-specialister.
• Beskrive og opstille nye løsningsmodller på it-ledelse og it-organisatoriske problemstillinger og formidle disse til både fagfæller og ikke-specialister. 
Fagligt indhold:Please note, that due to technical challenges, changes may occur before the start of the semester (week 35) – this applies to all sections of the course description.

For at bidrage aktivt til forretningsmæssig værdiskabelse vha. IT er det en forudsætning, at de der varetager eller påtager sig et ledelsesmæssigt ansvar er bevidst om egen ledelse, herunder egne styrker og svagheder, samt har forståelse for de relevante kompetencer og mulige udviklingspotentialer it-organisationen har.

De studerende opbygger gennem kurset viden og forståelse for ledelse generelt og it-ledelses praksis, udfordringer og roller specifikt. Samtidig opbygger de studerende viden og forståelse for organisationer generelt og it-organisationens opgaver, kompetencer og transformation specifikt.
Efter endt kursus kan de studerende analysere og evaluere såvel egen som andres it-ledelsespraksis samt analysere og evaluere it-organisationens kompetencer og udviklingspotentialer.

Ledelse vil være temaet på kursets første seminar, og organisation på det andet. De studerende arbejder igennem kurset aktivt med deres individuelle ledelsesprofiler. 
Læringsaktiviteter:

Kurset er en introduktion til it ledelsesfaget og it-organisationen, og består af 2 seminarier med en række forelæsninger og forskellige øvelser.

Den overvejende del af forelæsningerne vil fokusere på centrale teoretiske elementer og diskutere forskellige tilgange til hhv. it-ledelse og it-organisationen. Gæsteindlæggene vil præsentere forskellige praktikeres tilgange til centrale elementer i it-ledelsesfaget.

Under øvelserne vil de studerende i grupper arbejde analytisk og diskuterende med de teoretiske elementer og tilgange i forhold til egen praktisk og erfaringer.

De studerende vil udvikle deres forståelse for egen tidligere, nuværende og fremtidig ledelsespraksis samt it-organisationens nuværende og fremtidige rolle. De studerende vil desuden øver sig i at præsentere og reflektere over egen it-organisation og ledelsespraksis. 

Obligatoriske aktivititer:Der er ingen obligatoriske aktiviteter. Vær venlig KUN at ændre denne tekst når der er obligatoriske aktiviteter./
There are no mandatory activities. Please, change this text ONLY when there are mandatory activities. 
Eksamensform og -beskrivelse:D22: Aflevering med mundtlig eksamen suppleret af aflevering., (7-scale, external exam)

Hjemmeopgaven fra første seminar, hjemmeopgaven fra andet seminar afleveres sammen med en refleksionsopgave (på 1-2 sider) over den individuelle læring i løbet af faget, i en samlet rapport med et omfang af 10-14 sider.

Rapporten danner udgangspunkt for den mundtlige eksamen med Pernille Kræmmergaard som eksaminator.

Den studerende eksamineres som udgangspunkt i den afleverede rapport og i litteraturen fra fagets pensum (dvs. ikke den supplerende litteratur).

Eksamensforløb 30 min. inkl. votering og tilbagemelding:
Præsentation af opgaven samt perspektivering v. den studerende
Spørgsmål til opgaven v. eksaminatorerne
Diskussion af opgaven v. alle
Votering og tilbagemelding  

Litteratur udover forskningsartikler:Grundbog: Jacobsen, D. I. & Thorsvik, J. (2014) Hvordan Organisationer fungerer – en indføring i organisation og ledelse. Hans Reitzels Forlag. 3. udgave.

Samt kompendie med forskningsartikler og bogkapitler der gøres tilgængeligt på LearnIT.