IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):Videregående grafisk design 
Kursusnavn (engelsk):Advanced Graphic Design 
Semester:Forår 2013 
Udbydes under:Master i it, Interaktionsdesign (ind) 
Omfang i ECTS:7,50 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:https://learnit.itu.dk 
Min. antal deltagere:12 
Forventet antal deltagere:20 
Maks. antal deltagere:50 
Formelle forudsætninger:Forudsætning for kurset er
- bestået Grundlæggende Grafisk Design 1 (GGD1) / Grundlæggende Grafisk Design 2 (GGD2) eller tilsvarende
- viden om og evne til at etablere brugervenlige grænseflader på niveau med kurset Interaktionsdesign
- færdigheder på rutineret brugerniveau (proficiency) i brugen af Adobe suiten (Acrobat, Photoshop, Illustrator og InDesign).

Opgaver afleveres analogt i PDF-format og digitalt i henhold til opgavebeskrivelserne. 
Læringsmål:Efter kurset kan den studerende:
• demonstrere beherskelse af bredt anerkendte og dokumenterede designprincipper
• kommunikere effektivt via kontekstrelevant, funktionelt layout på et professionelt niveau inden for såvel analoge som digitale medier
• kommunikere effektivt via formgivning, der er kontekstrelevante og på et professionelt niveau inden for såvel analoge som digitale medier
• karakterisere og realisere design inden for specifikke genrer og / eller stilarter
• identificere, klassificere og realisere layoutprincipper til forskellige publikationsformater
• visualisere komplekse processer / forretningsplaner med det formål at sikre strategisk forståelse på tværs i en organisation
• planlægge samt anvende metode og teori til at realisere et projekt inden for et af områderne
1) visualisering af forretningsprocesser / forretningsplaner
2) digitalt baserede corporate visuel kommunikation og identitet
3) digitalt understøttet annoncekampagne.

• Analysere og diskutere kompleks visuel kommunikation med anvendelse af principper for design og visuel kommunikation
• reflektere over anvendelsen af valgte kommunikative virkemidler.

Fagligt indhold:Kurset er et videregående teori- og konstruktionskursus.
Der vil være fokus på en dybdegående tilgang til visuel kommunikation, hvor teori afprøves og implementeres i tre konkrete delprojekter. Det handler om via en analytisk iterativ tilgang med løbende kritik at afprøve, hvordan visuel kommunikation og grafisk design til analoge og digitale formater kan anvendes til effektiv kommunikation.

TEMA 1: Komplekse processer og forretningsplaner betyder ofte meget forskellige ting for mange forskellige interessenter. 'Visual thinking' er en konkret visualiseringsmetode der muliggør systematisk og personuafhængig 'visual story telling', hvilket har vist sig at være en effektiv kommunikationsform til at skabe forståelse på tværs i en organisation og for forskellige interessenter grundet formens mulighed for at etablere overblik og relationer der kan forstås i deres helhed, hvilket lineære tekster i form af memoer og rapporter vanskeligt formår.

TEMA 2: Digitalt baserede corporate visuel kommunikation og identitet tager afsæt i GGD1 / GGD2 initierende forsøg med logodesign.

TEMA 3: Digitalt understøttet annoncekampagne fokuserer sekundært på forståelse af informationsflow, og primært på formgivnings- og layoutmæssigt realisering på højt fagligt og kommunikativt niveau.

Kurset introducerer elementer fra den visuelle kommunikations historie og praksis, med det formål at skabe et overblik over hvorfor fagperspektivet inden for fagområdet grafisk design er som det er. Kurset er workshopbaseret med afsæt i forelæsninger og løbende gennemgang af projektudvikling.

De tre delprojekter tager udgangspunkt i virksomheds-briefs.
Der indgår et 'gå-hjem-møde i en førende designvirksomhed ved en undervisningsgang.

Læringsaktiviteter:14 ugers undervisning bestående af forelæsninger, øvelser og vejledning

I løbet af kurset bliver der stillet 4 obligatoriske opgaver, som skal godkendes for at den studerende kan blive indstillet til eksamen.
Den studerende vælger som udgangspunkt for sin eksamensopgave et af ovennævnte tre opgavetemaer, som grundlag for udarbejdelse af eksamensprojekt.

Kommunikationsprojekterne kan løses i et samarbejde med en medstuderende, men afrapportering sker individuelt.

Samtlige obligatoriske opgaver skal være afleveret til godkendelse senest den dag, der fremgår af studiekalenderen. (Bemærk, at det ikke er sikkert, at opgaven bliver godkendt ved aflevering). Samtlige obligatoriske opgaver skal være slutgodkendt senest den dag, der fremgår af studiekalenderen.

Det forudsættes, at de studerende principielt er tilstede og deltager i undervisningen, da udbytte på dette kursus i høj grad handler om at se, redegøre, forklare, diskutere og vurdere i et fysisk forum – både i forhold til den studerendes egen læring, men i høj grad også de medstuderendes læring fra opgaveløsning.

Obligatoriske aktivititer:I dette kursus skal de studerende gennemføre obligatoriske aktiviteter (fx deltagelse, opgaver, øvelser, fremlæggelser, produktioner), som skal opfyldes for at blive indstillet til eksamen og evt. for at kunne aflevere skriftlig arbejde til eksamen. Hvis aktiviteterne ikke gennemføres annulleres tilmeldingen til eksamen.

Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam), 7-trins-skala, Ekstern censur

Den mundtlige eksamens varighed er 40 minutter.

De obligatoriske aktiviteter (datoer annonceres på kursusbloggen/-hjemmesiden):
* 3 kommunikationsopgaver (se ovenfor)

Submission/completion of mandatory activities before Friday ________ 2013 at 15:00.

NB: Adobe suiten findes på IT-Universitetet og alle studerende kan anvende disse programmer uden for den planlagte undervisning.

.  

Litteratur udover forskningsartikler:Kompendium til VGD (under udarbejdelse/subject to change)

’Meggs' History of Graphic Design’
Philip B. Meggs, Alston W. Purvis
John Wiley & Sons; 5th Edition edition (2011)
ISBN-10: 0470168730
ISBN-13: 978-0470168738

’Grid Systems in Graphic Design: A Handbook for Graphic Artists, Typographers, and Exhibition Designers’
Josef Muller-Brockmann
Publisher: Niggli Verlag; Bilingual edition (22 Nov 2008)
ISBN-10: 3721201450
ISBN-13: 978-3721201451

’Back of the Napkin: Solving problems and selling ideas with pictures’
Marshall Cavendish International (Asia) Pte Ltd (2012)
ISBN-10: 9814382248
ISBN-13: 978-9814382243

’Grundbog i grafisk design’ (2. udgave)
Henrik Birkvig og Kim Pedersen
Grafisk litteratur, 2012
ISBN: 978-8791-171-35-2

'Universal Principles af Design' (2.ed.)
Willam Lidwell, Kritina Holden, Jill Butler
Rockport Publishers 2011

Supplerende litteratur vi referer til:

’History of the Poster / Geschichte des Plakate / Histoire de l'Affiche’
Josef Muller-Brockmann, Shizuko Muller-Brockmann
Phaidon Press Ltd; New edition edition (May 2004)
ISBN-10: 0714844039
ISBN-13: 978-0714844039

http://www.jam-site.nl/
JAM uses visueal thinking to solve problems.

’Business Model Generation’
Alexander Osterwalder & Yves Pigneur
John Wiley & Sons; 1 Edition edition (2011)
ISBN: 978-0470-8741-1

’Marks of Excellence, The history and taxonomy of trademarks’
Per Mollerup (versionering af forfatterens PhD fra Lund University)
Phaidon, 1999

'The Brand Book – Branding, Følelser, Fornuft'
Per Mollerup
L&R, e-bog 2011

----- 
 
Afholdelse (tid og sted)
Kurset afholdes på følgende tid og sted:
UgedagTidspunktForelæsning/ØvelserStedLokale
Onsdag 17.00-18.50 Forelæsning ITU 3A12
Onsdag 19.00-20.50 Øvelser ITU 3A12
Torsdag 17.00-18.50 Forelæsning ITU 2A54
Torsdag 19.00-20.50 Øvelser ITU 2A54

Eksamen afholdes på følgende tid og sted:
EksamensdatoTidspunktEksamenstypeStedLokale
2013-05-22 No later than 2PM Skriftlige arbejder ITU Student Affairs and Programmes, wing 3D
2013-06-03 Tidspunkt oplyses senere Mundtlig eksamen ITU Lokale oplyses senere
2013-06-04 Tidspunkt oplyses senere Mundtlig eksamen ITU Lokale oplyses senere
2013-06-06 Tidspunkt oplyses senere Mundtlig eksamen ITU Lokale oplyses senere
2013-08-14 RE-EKSAMEN - Contact course manager Mundtlig eksamen ITU 2A54