IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):Medier og kommunikation 
Kursusnavn (engelsk):Media and Communication 
Semester:Efterår 2008 
Udbydes under:cand.it., digital design og kommunikation (ddk) 
Omfang i ECTS:7,50 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:https://learnit.itu.dk 
Min. antal deltagere:
Forventet antal deltagere:70 
Maks. antal deltagere:100 
Formelle forudsætninger:It på brugerniveau.
Engelskkundskaber til læsning af kursustekster 
Læringsmål:Det er kursets formål at levere en "værktøjskasse" i form af metoder og teorier, som vil sætte den studerende i stand til at analysere og vurdere kommunikative aspekter ved digitale medier. Gennem oplæg fra underviser, gæstelærere og til dels studerende, og gennem diskussion og praktisk analyse vil kommunikation og medier med særlig vægt på digitale medier, vil blive behandlet i forhold til teoretiske, praktiske, samfundsmæssige og historiske perspektiver.
Det tilstræbes, at der er strukturel og indholdsmæssig sammenhæng mellem dette kursus og de to andre kurser på dette trin, især Web design.

Efter kurset vil den studerende således:

- Kunne analysere og kritisk vurdere computer-medieret kommunikation.

- Kunne udpege de forskellige mediers særlige karakteristika, svagheder og styrker.

- Kunne redegøre for de væsentligste teoridannelser inden for kommunikations- og medieteori.

- Kunne redegøre for forskellen på opfattelser af computeren som maskine og computeren som medie.

- Kunne vurdere forskellige medie-platforme og fremgangsmåders egnethed i forbindelse med computer-medieret kommunikation i praksis.

- Have et teoretisk, metodisk og analytisk grundlag for forståelse af digitale medier og digital kommunikation som kan omsættes og anvendes i efterfølgende kurser på ITU.
 
Fagligt indhold:Kurset præsenterer de studerende for kommunikations- og medieteoretiske perspektiver med særlig vægt på digitale medier. Herunder vil vi beskæftige os med de særlige problemer, udfordringer og fordele, der knytter sig til it-baseret kommunikation.

Teoretisk vil kurset fokusere på grundlæggende kommunikationsteori, medieteori, teorier om computer-medieret kommunikation samt historiske og nutidige forestillinger om digitale medier og disses særlige kommunikative potentialer.

For at skabe en god sammenhæng mellem teori og praksis, vil der være rig mulighed for at afprøve og anvende de præsenterede teorier og metoder. Først og fremmest under øvelsestimerne om eftermiddagen, hvor vi vil arbejde med forskellige små cases. Undervisningen vil dog også inddrage aktuelle eksempler som oplæg til diskussion.
 
Læringsaktiviteter:14 ugers undervisning bestående af forelæsninger, øvelser og vejledning

- Oplæg fra underviser samt løbende diskussion.
- Gruppearbejde i forbindelse med øvelsestimer og fra midten af kursusforløbet med henblik på eksamensprojekt. Øvelser og projekter præsenteres løbende i øvelsestimerne gennem oplæg fra studerende.
- Praktiske/analytiske øvelser, som grupperne arbejder med i øvelsestimerne og imellem disse.
- Afsluttende heldagsseminar, hvor alle eksamensprojekter præsenteres, med opponering fra andre grupper, lærer og hjælpelærer.

------------------------------------
I intro-ugen (uge 35) er der ændrede kursustidspunkter ¿ se hvordan undervisningen er tilrettelagt her:
link til skemaoplysninger
Skemaoplysningerne for efterårssemesteret vil være tilgængelige fra august måned.

In the intro week (week 35) the course time table is changed ¿ see the schedule here:
link to the time table
The schedule for the fall term will be available in August.

-------------------------------------


Information om studiestruktur
DDK
Dette kursus er en del af DDKs obligatoriske moduler, som du kan finde beskrevet her:
DDK studiestruktur

For at blive cand.it. i DDK skal du bestå DDK¿s obligatoriske moduler, og desuden gennemføre en 22,5 ECTS specialisering samt to 7,5 ECTS valgfag. 

Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam), 7-trins-skala, Ekstern censur

Såfremt den afsluttende opgave skrives i gruppe, skal det angives helt tydeligt hvem, der er ansvarlig for hvad, da hver studerende skal kunne bedømmes individuelt.  

Litteratur udover forskningsartikler:K.B.Jensen (2008): "Medier og Samfund" fra Samfundslitteratur, (188 kr.).

samt

K.B.Jensen: (2002): "A Handbook of Media and Communication Research: Qualitative and Quantitative Methodologies", Routledge 2002, paperback (275 kr. minus 10% rabat)- er bestilt til Bogladen, men kommer nok først umiddelbart før semesterstart. Kan nok fås i Boghandlen på KUA. Vi skal ikke læse bogen fra ende til anden, men kapitler - og dertil er det den bedste opslagsbog indenfor området.


Kompendiet kommer til at foreligge ved semesterstart og vil bestå af artikler/kapitler med særlig vægt på digitale medier/kommunikation.
 
 
Afholdelse (tid og sted)
Kurset afholdes på følgende tid og sted:
UgedagTidspunktForelæsning/ØvelserStedLokale
Tirsdag 10.00-12.00 Forelæsning ITU Aud. 2
Tirsdag 13.00-15.00 Øvelser ITU Aud. 3

Eksamen afholdes på følgende tid og sted:
EksamensdatoTidspunktEksamenstypeStedLokale
2008-12-17 Skriftligt arbejde afleveres senest kl. 15:00 Eksamensopgave 1 ITU Eksamenskontoret