IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):Konceptudvikling af multimedieproduktioner 
Kursusnavn (engelsk):Concept Development for Multimedia 
Semester:Forår 2009 
Udbydes under:cand.it., digital design og kommunikation (ddk) 
Omfang i ECTS:7,50 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:https://learnit.itu.dk 
Min. antal deltagere:12 
Forventet antal deltagere:60 
Maks. antal deltagere:65 
Formelle forudsætninger:Kursusdeltagelse forudsætter, at du har taget kurset Interaktionsdesign eller har tilsvarende
kvalifikationer, dvs. at du kan:
- planlægge og udføre mindre designprojekter.
- anvende et udvalg af analyse- og designmetoder der er relevante for interaktive produkter.
- udpege og reflektere over en række teoretiske problemstillinger relateret til eksplorative design processer.
 
Læringsmål:Kursets målsætning er:

- at opnå et praktisk og teoretisk kendskab til innovation, projektstyring, koncept- og businessudvikling. Efter kurset vil de studerende være i stand til

- at forstå facetterne i et konceptudviklingsforløb, fra den indledende tanke til dit produkt lanceres på et marked.

- at udvikle digitale koncepter, hvor ide, businesscase, udtryk og brugeroplevelse går op i en højere enhed.

- at omsætte ideerne til gennemarbejdede koncepter, der illustreres med en salgsbrochure og et scenarie, som skal fremlægges for et aftagerpanel.

- at beherske og redegøre for metoder til at udvikle og skærpe ideer til digitale produkter og tjenester.

- at argumentere for deres konceptudviklingsvalg og evaluere deres koncept ud fra et kommercielt, design- og markedsperspektiv i en afsluttende refleksionsrapport.
 
Fagligt indhold:En væsentlig del af kurset består af et konceptudviklingsforløb. I mindre projektgrupper skal du i praksis planlægge og udvikle en konceptidé fra start til slut. Alle facetter skal gennemgås fra den indledende ideudviklingsfase over til skabelsen af en sund businesscase til lancering/markedsføring af din idé på et konkurrencefyldt marked.
En af de største udfordringer i arbejdet med digitale løsninger er behovet for innovation indenfor produktudvikling, services og businesscases. At arbejde med innovation og konceptudvikling kræver en bred vifte af kompetencer bl.a. businessforståelse, design, markedsføring, projektstyring, socialvidenskabelige metoder og produktudvikling. På kurset vil vi beskæftige os med alle de kompetencer, der skal bruges til udviklingen af innovative digitale løsninger.
Målet er, at de studerende får redskaber til at konceptudvikle digitale projekter, der matcher de interaktive mediers særlige muligheder og vilkår.

Efter kurset vil den studerende således:


- Have et teoretisk, metodisk og analytisk indblik i innovation, projektstyrelse og business- og konceptudvikling.

- Kunne præsentere, argumentere og begrunde brugen af teorier og metoder til business- og konceptudvikling .

- Kunne udpege forskellige koncepters særlige karakteristika, svagheder og styrker, samt analysere og kritisk vurdere et koncept ud fra et kommercielt, design- og markedsperspektiv

 
Læringsaktiviteter:14 ugers undervisning bestående af forelæsninger og øvelser

Kurset består af 14 kursusgange, hvor forelæsningerne veksler med studenteroplæg, opgaver, forelæsning og vejledning. Tiden i øvelsesgangene bliver brugt på øvelser, gruppedannelse og udførelse af projektet. Arbejdet med projektrapporten sker i grupper med mindst fire medlemmer i hver.

På kurset indgår oplæg, diskussion, øvelser samt et afsluttende projekt i grupper.
Til slut i kursusforløbet vil der være et seminar, hvor alle grupper skal pitche deres idé til et aftagerpanel- bestående af profiler fra dansk erhvervsliv.
Kurset afsluttes med afleveringen af akademisk refleksionsrapport på 20-25 sider. Der skal også afleveres en salgsbrochure, som skal sælge konceptet til en mulig aftager.
-------------
I intro-ugen (uge 5) er der ændrede kursustidspunkter:
Link til skemaoplysninger

In the intro week (week 5) the course time table is changed:
Link to the time table
------

Information om studiestruktur
Dette kursus er en del af DDKs obligatoriske moduler, som du kan finde beskrevet her:
DDK studiestruktur
For at blive cand.it. i DDK skal du bestå DDKs obligatoriske moduler, og desuden gennemføre en 22,5 ECTS specialisering samt to 7,5 ECTS valgfag. 

Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam), 7-trins-skala, Ekstern censur

Bemærk at fristen for aflevering af skriftligt arbejde på dette kursus er fredag den 15. maj senest kl. 15:00 på Eksamenskontoret.  

Litteratur udover forskningsartikler:
  • Kompendium med udvalgte artikler
  • Artikler som downloades fra nettet
     
  •  
    Afholdelse (tid og sted)
    Kurset afholdes på følgende tid og sted:
    UgedagTidspunktForelæsning/ØvelserStedLokale
    Fredag 10.00-12.00 Forelæsning ITU Aud. 3
    Fredag 13.00-15.00 Øvelser ITU 2A40, 2A42, 2A58, 2A60, 4A08, 4A32, 4A34, 4A44, 4A46, 4A62, 4A64

    Eksamen afholdes på følgende tid og sted:
    EksamensdatoTidspunktEksamenstypeStedLokale
    2009-05-15 Senest kl. 15:00 Skriftlige arbejder ITU Eksamenskontoret
    2009-06-08 Tidsrum oplyses senere Mundtlig eksamen ITU 4A20
    2009-06-09 Tidsrum oplyses senere Mundtlig eksamen ITU 4A20
    2009-06-10 Tidsrum oplyses senere Mundtlig eksamen ITU 4A20
    2009-06-11 Tidsrum oplyses senere Mundtlig eksamen ITU 4A20
    2009-06-12 Tidsrum oplyses senere Mundtlig eksamen ITU 4A20
    2009-06-15 Tidsrum oplyses senere Mundtlig eksamen ITU 4A20