Kursusnavn (dansk): | Objektorienteret programmering |
Kursusnavn (engelsk): | Object Oriented Programming |
Semester: | Efterår 2006 |
Udbydes under: | cand.it., tværfaglig it-udvikling (tit) |
Omfang i ECTS: | 7,50 |
Kursussprog: | Dansk |
Kursushjemmeside: | http://www.itu.dk/courses/OP/E2006/index.html |
Min. antal deltagere: | 10 |
Forventet antal deltagere: | 30 |
Maks. antal deltagere: | 40 |
Formelle forudsætninger: | Anbefalede forudsætninger:
¿ Gennemført kurset Indledende Programmering eller tilsvarende.
¿ Gennemført kurset Begreber og Redskaber i Programmering eller tilsvarende.
¿ Gennemført et datalogisk projekt svarende til projektet på bachelormodulet.
|
Læringsmål: | Kursets formål er kvalificere den studerende til at beherske og anvende centrale begreber og teknikker i forbindelse med udvikling af objektorienterede programmer.
Undervisning i objektorienteret programmering er mere end undervisning i syntaks og semantik for et objektorienteret programmeringssprog. Beherskelse af objektorienteret programmering kræver fortrolighed med objektorienterede begreber samt færdighed i at kunne anvende disse effektivt og systematisk ved udvikling af programmer.
Målet er, at den studerende efter gennemførelse af kurset:
¿ er fortrolig med de vigtigste begreber inden for objektorienteret programmering, herunder indkapsling, nedarvning og polymorfi, og kan anvende disse i praksis
¿ kan anvende det objektorienterede programmeringssprogs forskellige faciliteter, bl.a. til realisering af grafiske brugergrænseflader, netværksbaserede programmer og programmer med samtidighed
¿ kan anvende en grafisk notation til beskrivelse af objektorienterede programmer |
Fagligt indhold: | Kursets indhold kan overordnet beskrives ved følgende punkter:
¿ Klassebegrebet:
Klasser, objekter, referencer, indkapsling, nedarvning, polymorfi
¿ Modularisering:
Grænseflader, pakker, indre klasser
¿ Designmønstre
¿ Fejlhåndtering:
Undtagelser
¿ Indlæsning og udskrivning:
Strømme, filer, serialisering
¿ Grafiske brugergrænseflader:
Grafiske komponenter, hændelser, layout
¿ Samtidighed:
Tråde, synkronisering
¿ Netværksprogrammering:
Sockets, fjernmetodekald
|
Læringsaktiviteter: | 12 forelæsninger + frivillige øvelsestimer Undervisningen foregår ved forelæsninger og øvelser.
Øvelserne har som mål at opøve færdigheder i objektorienteret programmering igennem løsning af en række mindre, velafgrænsede programmeringsopgaver. |
Eksamensform og -beskrivelse: | X. experimental examination form (7-scale; external exam), 13-skala, Ekstern censur
|
Litteratur udover forskningsartikler: | Xiaoping Jia:
Object-Oriented Software Development Using Java:
principles, patterns and frameworks
Addison-Wesley, 2003 (Second Edition)
|
| |