IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):Grundlæggende grafisk design 
Kursusnavn (engelsk):Basic Graphic Design 
Semester:Forår 2015 
Udbydes under:cand.it., digital design og kommunikation (ddk) 
Omfang i ECTS:7,50 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:https://learnit.itu.dk 
Min. antal deltagere:15 
Forventet antal deltagere:30 
Maks. antal deltagere:30 
Formelle forudsætninger:Det er en forudsætning for deltagelse på kurset at have rutine i af programmerne: Adobe Photoshop, Adobe Illustrator og Adobe InDesign eller tilsvarende.

Der undervises ikke i de enkelte programmer.

Bemærk, at det ugentlige tidsforbrug på dette kursus (jf. studienævnets normering) er estimerede ud fra, at den studerende har rutine i Adobe-programmerne.

Har den studerende ikke rutine i programmerne, må den studerende forvente og beregne tid til læring af programmerne i et vis omfang udover den normerede forberedelse. 
Læringsmål:Efter kurset skal den studerende kunne:

1. Definere farver ud fra forskellige farvesystemer (RGB & CMYK), reproducere farver i andet farvesystem og opliste symbolværdier for farver.

2. Identificere og klassificere skrifttyper, vurdere og argumentere for valg af skrifttyper samt organisere tekst ud fra typografiske parametre (type, størrelse, skydning og garniture).

3. Definere og begrunde opløsning for brug af billeder (illustrationer) samt benævne og udarbejde forskellige typer illustrationer til fysiske og digitale medier.

4. Genkende og redegøre for grundlæggende principper i visuel kommunikation samt udvikle grafisk design ud fra disse grundlæggende principper.

5. Analysere og diskutere en grafisk komposition i forhold til fx form, farve og størrelser for de anvendte elementer.

6. Karakterisere og forklare elementer i en visuel identitet samt anvende metode til at udvikle og teste en visuel identitet ud fra grundlæggende principper.

7. Planlægge og anvende metode og teori til at udvikle et koncept for både fysisk og digital produktion (til fx flersiders dokument) samt manuel fysisk produktion.

8. Analysere, teste og vurdere navigation på et website.

9. Planlægge og udvikle et tværmedielt koncept (til fx kampagner) til forskellige (analoge og digitale) medier. 
Fagligt indhold:Kurset er et introducerende konstruktionskursus. Der vil være fokus på en grundlæggende tilgang til grafisk design og visuel kommunikation. Der arbejdes med design til digitale platforme og fysisk produktion.

Kurset handler om at kunne redegøre for valg og komposition samt analysere og vurdere grafisk design til fysisk og digitale produktion for at udvikle optimerede løsninger.

Digitale brugergrænsefladers er afhængige af gennemarbejdet grafisk design – den visuelle udformning og det funktionelle navigationsdesign.

Kurset introducerer grafiske grundprincipper og begreber, der giver forståelse for visuel kommunikation. Introduktionen sker via gennemgang og opgaver i:
- Farve: forståelse for farvesystemer, deres anvendelse og værdi
- Typografi: forståelse og behandling af typografiske virkemidler og deres funktion.
- Illustration (billeder og figurer): forståelse af forskellige illustrationstypers karakter og kommunikative funktion.
- Komposition: at bestemme den passende sammensætning af visuelle elementer ud fra bl.a. grundprincipper om komposition.

Der vil blive stillet opgaver inden for fysiske og digitale produktioner. Opgaverne vil være temaopdelt inden for reklame, visuel identitet, webdesign og digitale medier. Opgaverne vil indeholde analyse og udvikling. 
Læringsaktiviteter:14 ugers undervisning bestående af forelæsninger og øvelser

14 ugers undervisning bestående af forelæsninger og øvelser
Der er 14 kursusgange. Forelæsning og øvelse vil være slået sammen til én enhed, som består af undervisning, praktisk øvelse, præsentation og diskussion. Kursusgangene vil således ikke være delt op i 2 timer separat forelæsning + 2 timers separat øvelse.

Sammensætningen af undervisning, øvelse osv. vil variere fra kursusgang til kursusgang, og det forventes, at de studerende er tilstede samt deltager ved hele kursusgangen.

Udbytte på dette kursus handler i høj grad om at se, redegøre, forklare, diskutere og vurdere i et fysisk forum – både i forhold til den studerendes egne opgaver, men i høj grad også de medstuderendes opgaver. Deltagelse og kritik er således en stor del af kurset.

De sidste uger af kurset vil der blive stillet en opgave, som danner udgangspunkt for eksamen. Der vil blive afsat tid til selvstændigt arbejde og vejledning for denne opgave. 

Obligatoriske aktivititer:Content

Workload

Activities
I løbet af kurset vil der blive stillet 9 opgaver, hvoraf minimum 7 opgaver skal godkendes for, at den studerende kan blive indstillet til eksamen. Datoer annonceres på kursusplanen.

Hver opgave vil bestå af en praktisk og en teoretisk del, som hver især skal godkendes. Den praktiske del vil være en visuel opgave, og den teoretiske del vil som udgangspunkt være en skriftlig opgave på op til 5 sider.

Den studerende kan i stedet for aflevering af en skriftlig opgave vælge at deltage ved præsentation og diskussion på den pågældende kursusgang, hvilket vil tælle som ”godkendt” for den teoretiske del.

Opgaverne skal løses individuelt.
Samtlige obligatoriske opgaver skal være afleveret til godkendelse. Frist oplyses på kursus.
Opgaverne skal løses individuelt.
Samtlige obligatoriske opgaver skal være afleveret til godkendelse. Frist oplyses senere.

Feedback

What if the student fails to pass a mandatory activity:

Be aware: The student will receive the grade NA (not approved) at the ordinary exam, if the mandatory activities are not approved and the student will use an exam attempt. 
Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam)

Eksamen er individuel og varer 30 minutter. De studerende har individuel aflevering.

Eksamen er opdelt i 3 dele:
- en skriftlig del (flersiders aflevering, hvor de studerende skal forklare deres løsning)
- en visuel del (en aflevering, hvor de studerende skal vise deres konstruktion/produkt)
- mundtlig del (hvor de studerende skal starte med et 5 minutters oplæg, hvor de præsenterer noget nyt, som ikke er præsenteret i én af de to afleveringer, og herefter diskuteres oplægget, den skriftlige del og den mundtlige del. Der stilles desuden generelle spørgsmål i forhold til kursets pensum).


Mundtlig eksamen varer 30 minutter per eksaminand (inkl. evt. gruppepræsentation).  

Litteratur udover forskningsartikler:Litteraturen omfatter 3 grundbøger:

1.
Birkvig, Henrik & Pedersen, Kim (2012):
Grundbog i grafisk design
Grafisk Litteratur, DK

2.
Wisler-Poulsen, Ian (2005):
Hvad er meningen med Virksomhedens logo?
Grafisk Litteratur, DK

3. (2 muligheder) enten:

Wisler-Poulsen, Ian (2012):
20 Designprincipper
Grafisk litteratur, DK
eller:

Lidwell, William; Holden, Kritina & Butler, Jill (2010):
Universal Principles of Design
Rockport, USA