Kursusnavn (dansk): | Brugerperspektiver og fremtidens medier |
Kursusnavn (engelsk): | User Perspectives and the Media of the Future |
Semester: | Forår 2001 |
Udbydes under: | cand.it., design, kommunikation og medier (dkm) |
Omfang i ECTS: | 7,50 |
Kursussprog: | Engelsk |
Kursushjemmeside: | https://learnit.itu.dk |
Min. antal deltagere: | 10 |
Forventet antal deltagere: | 0 |
Maks. antal deltagere: | 30 |
Formelle forudsætninger: | Det forventes at man har gennemgået \"målgruppeanalyse\" eller har tilsvarende kunnen. Da modulet hører under DKM linien er der ikke tale om specielle forudsætninger inden for programmeri |
Læringsmål: | Efter kurset skal de studerende - forstå vigtigheden af brugerperspektiver ved planlægning og udvikling af fremtidens medier - have kendskab til de vigtigste begreber, teorier, metoder og værktøjer til vedr. brugerperspektiver ved planlægning og udvikling af fremtidens medier - være i stand til at vælge relevante metoder og værktøjer og anvende dem - være i stand til at give en dækkende fortolkning af resultaterne - være i stand til at formidle resultate |
Fagligt indhold: | 1. Besøg på TeleDKs mediecenter - demoer på fremtidens medier 2. Hvad ved vi om brugere/modtagere? (1): Brugersociologi 3. Hvad ved vi om brugere/modtagere? (2): Brugerpsykologi 4. Hvad ved vi om brugere/modtagere? (3): Brugerdemografi 5. Hvad ved vi om brugere/modtagere? (4): Teknologisk fremsyn 6. Brugernes forhold til fremtidens medier (1): Hvad gør afsenderen? Scenarier for den teknologiske udvikling; at simulere eller emulere fremtidens medier. En case: udvikling af \"Rene Ord for Lommepenge\" - interaktivt tv. 7. Brugernes forhold til fremtidens medier (2): Hvad gør afsenderen? Metoder til at indfange brugerperspektiver, livsstile, livsfaser, livssituationer, døgn/uge/årsrytme - Fokusgrupper - interviews, dybde interviews, indeindhentning Case: Brugeradfærd i fremtidens konvergerende medier - mobile terminaler og bredbåndstjenester i hjemmet anno 2003. 8. Mini-projekt: studere avantgarde, undersøge nye livsformer: brugere, nye anvendelser. Studerende selv lave brugerscenarier, starte projekt, overveje visualiseringer, levendegøre sammenhænge, kontekst, storyboarding, drejebog, montage, m.m. 9. Mini-projekt (fortsat): 10. Mini-projekt afleveres 11. Mini-projek |
Læringsaktiviteter: | |
Eksamensform og -beskrivelse: | X. experimental examination form (7-scale; external exam), 13-skala, Intern censur Mundtlig eksamen baseret på miniprojekt i gruppe.
Interaktionsfag
DKM specialeforberedende
NB - rettelse Eksamensformen ønskes ændret til miniprojekt i gruppe uden skriftlig eksamen. De studerende tilbydes en mundtlig feedback på deres karakter.
Ansøgning om ændring af eksamensform behandles på studienævnsmødet 30.4.01, hvorefter kursets eksamensform formidles til de studerende.
|
Litteratur udover forskningsartikler: | Ajourfort litteraturliste kan fås fra kursuslærerne |
| |