IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):B12 Marketing og e-business 
Kursusnavn (engelsk):B12 Marketing and E-business 
Semester:Forår 2010 
Udbydes under:cand.it., e-business (ebuss) 
Omfang i ECTS:7,50 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:http://www.itu.dk/courses/EB12/F2010/blog 
Min. antal deltagere:15 
Forventet antal deltagere:30 
Maks. antal deltagere:50 
Formelle forudsætninger:B1 Strategiske og taktiske værktøjer til E-business eller et tilsvarende kursus.  
Læringsmål:Kursets målsætning er at give den studerende:
- Overblik over klassisk marketing teori
- Indsigt i nyere teorier om reklame, forbrugeradfærd, branding, samt virksomhedens eksterne relationer til sociale netværk f.eks. Facebook og Twitter og online communities, samt pris- / konkurrencestrategier set i lyset af e-business e-marketing og online adfærd

Specifikt vedrørende læringsmål forventes den studerende, der yder en fremragende præstation (karakteren 12), at være i stand til:

1. Forstå og være i stand til at diskutere de tankesæt fra pensum, der ligger bag studiet af såvel klassisk marketing, som de nyeste udviklinger indenfor marketing, herunder teorier, modeller og begreber indenfor områderne: reklame, forbrugeradfærd, branding, eksterne relationer som sociale netværk og communities samt pris- / konkurrencestrategier med vægt på online / Internet aspekter heraf.
2. Benytte disse modeller enkeltvis eller kombineret til at forstå den case eller empiri, der analyseres
3. Kritisk vurdere værdien og relevansen af de modeller, begreber og teorier som præsenteres i kurset, samt tillige kritisk stillingtagen til deres praktiske anvendelighed indenfor relevante områder
4. I et begrænset omfang være i stand til forstå og analysere de tværgående sammenhænge, ligheder og forskelle, der er mellem teorierne, modeller og koncepter fra pensum.
 
Fagligt indhold:De gængse marketing teorier og koncepter bliver udfordret af de ændringer som den digitale økonomi og etableringen e-handel iværksætter. Det bliver nødvendigt at se med nye øjne på, hvorledes kunder via online promotion gøres opmærksom på et givet produkt, samt hvorledes virksomhedens karaktertræk og samspil med omgivelserne ændres som en konsekvens af en øget åbenhed i forhold til de nye online communities og sociale netværk. Det er kursets formål at opfange hvilke behov for ændringer i eksisterende marketing teori disse forandringer indebærer, men også vise hvilke dele af klassisk marketing teori, der må fastholdes.

- Klassisk marketing teori fra de 4 P`er til relationsmarkedsføring
- Forbrugeradfærd på internettet
- Branding på nettet og branding af e-business virksomheder
- Markedskommunikation online og effektmålinger på nettet
- Karaktertræk ved online communities og sociale netværk og konsekvenser for virksomhedens relation til omgivelserne

 
Læringsaktiviteter:12 forelæsningsgange

12 x 3 lektionstimer, samt øvelser baseret på samspil mellem teori præsenteret i lektionen og udvalgte cases. Der forventes også anvendt cases fra de virksomheder, hvorfra gæsteforelæsere stammer.

Eksamen er individuelt mundtlig forsvar baseret på miniprojekt
----------------

Underviserere på kurset er Lars Bech Christensen og Niels Kornum samt gæsteforelæsere 

Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam), 7-trins-skala, Ekstern censur

 

Litteratur udover forskningsartikler: Der forventes benyttet:

1) Zigler, Christian Oxholm (2005), Marketing Management - kort og godt. Samfundslitteratur, ISBN 87-593-1158-4 4. udgave - eller

2) Kotler, Keller, Brady, Goodman & Hansen (2009) Marketing Management 1st European Edition, ISBN 978-0-273-71856-7

3) Artikler hentet i artikeldatabaser (se indikativ liste ovenfor)


 
 
Afholdelse (tid og sted)
Kurset afholdes på følgende tid og sted:
UgedagTidspunktForelæsning/ØvelserStedLokale
Onsdag 09.00-12.00 Forelæsning ITU Auditorium 4 (4A60)
Onsdag 13.00-15.30 Øvelser ITU 3A14

Eksamen afholdes på følgende tid og sted:
EksamensdatoTidspunktEksamenstypeStedLokale
2010-06-09 Tidspunkt oplyses senere Mundtlig eksamen ITU Lokale oplyses senere
2010-06-10 Tidspunkt oplyses senere Mundtlig eksamen ITU Lokale oplyses senere
2010-06-11 Tidspunkt oplyses senere Mundtlig eksamen ITU Lokale oplyses senere