IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):B9 Knowledge Management 
Kursusnavn (engelsk):B9 Knowledge Management 
Semester:Forår 2010 
Udbydes under:cand.it., e-business (ebuss) 
Omfang i ECTS:7,50 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:http://www.itu.dk/courses/HMW/F2010/blog 
Min. antal deltagere:20 
Forventet antal deltagere:30 
Maks. antal deltagere:50 
Formelle forudsætninger:Grundlæggende viden om virksomheder og organisationsteori (f.eks. svarende til kursus B1) er anbefalelsesværdig, men ikke et formelt krav.  
Læringsmål:Til eksamen skal den studerende demonstrere:
- solid forståelse af begrebsanvendelser og praksis omkring viden og ”Knowledge Management” (KM); herunder forståelse af data, inforamtion og viden
- solid forståelse af KM’s placering i feltet e-business
- solid forståelse af KM’s betdyning for udvikling af vidensbaserede økonomier, såvel lokalt, regionalt, nationalt som globalt
- forståelse af samspillet mellem KM og strategiske-, organisatosriske og ledelsesmæssige processer
- evne til at analysere praktiske strategiske-, organisatoriske- og ledelsesmæssige udfordringer med et KM-perspektiv
- evne til at udvikle og gennemføre pragmatisk funderede løsninger på KM-udfordringer
- evne til at bidrage til udviklingen af KM teori og praksis
 
Fagligt indhold:En central præmis for kursets opfattelse af viden er, at viden kun kan iagttages gennem handlinger. Kurset bygger derfor på "action learning" med fokus på de studerendes mini-projekter.

Da undervisningen skal træne teoretiske velfunderet viden ledelse i praksis er fremlæggelse og diskussion af de studerendes egne mini-projekter central. Undervisningen bygger på læreroplæg med henblik på perspektivering af fagets litteratur. Der bliver ikke tale om slavisk gennemgang af pensum.

For at gøre undervisningen handlingsorienteret tilstræbes at mini-projekterne forankres i praksis.

Kurset dækker essentielle temaer i Knowledge Management på en sådan made, at de studerende bliver I stand til at beherske de udfordringer, der ligger I udviklingen af den vidensbaserede økonomi, herunder e-business. Kurset vil således dække følgende teamer:
• Håndtering og tolkninger af begrebsdannelser i Knowledge Management med særlig fokus på dannelse af viden, videndeling og aktiv glemself af viden
• Alternative videnbegreber og de deraf følgende strategiske, organisatoriske og ledelsesmæssige implikationer
• Oganisationskulturens betydning for forståelse af viden og KM
• Strategi for og organisering af KM-arbejdet.
• Generationer i KM – fra databaser til WEB 2.0 og WEB 3.0 løsninger
• Informationel og social sammenhængskraft i organisationer, netværk og geografiske områder
• Narrativer og organisatorisk læring
• Geografiske Informations Systemer og Visualisering af Viden
• Knowledge Management som grundlag for innovation og entrepreneurskab
• Swarm Intelligece, Communities of Practice
• ICT-platforme for KM med særlig fokus på videndeling

Disse forskellige temaer understøttes af grundbogen samt en række artikler og cases, der perspektiverer, udbygger og kritiserer feltet Knowledge Management.
Da kurset bygger på ’action learning’ vil pædagogikken i kurset blive baseret på den reflektive praktiker og den grundlæggende forståelse af viden vil blive baseret på pragmatismens forståelse af handling.
Kurset vil i hele forløbet vil blive understøtette af en interaktive ICT platform, der i sig selv demonstrerer KM’s virkemåde i kursets konkrete praksis.
 
Læringsaktiviteter:12 forelæsningsgange

12 forelæsningsgange og 12 øvelsesgange
12 forelæsningsgange, XXdage 09.00 – 12.00
12 øvelsesgange, Xxdage 12.30-15.30

Link til skemaoplysninger
Der vil blive tale om præsentationer, dialog og diskussioner samt studenteroplæg som led i arbejdet med de miniprojekter, der udgør eksamnesgrundlaget.
-------------------------
Til annoncering af eventuelle justeringer af planen, til meddelelser og materiale til de studerende, samt til udveksling af oplæg og studenterbidrag anvendes CBSs SiteScape-platform
-------------------------

Underviseren på kurset er Leif Bloch Rasmussen + gæstelærere
 

Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam), 7-trins-skala, Ekstern censur

Ekstern censur, 7-trins-skala.
Mundtlig eksamen med miniprojekt men uden forberedelsestid ved eksamen.
 

Litteratur udover forskningsartikler:Grundbøger er
Ashok Jashapara "Knowledge Management - An integrated approach", Harlow, Essex: Prentice Hall, 324pp. ISBN: 0 273 68298 9

Boisot, Max, MacMillan, Ian C. & Han, Kyeong Seok: Explorations in Information Space – Knowledge, Agents, and Organization, Oxford University Press, Oxford, 2007

Det kan anbefales at følge www.cognitive-edge.com samt tidsskriftet Emergence: Complexity and Organization.
 
 
Afholdelse (tid og sted)
Kurset afholdes på følgende tid og sted:
UgedagTidspunktForelæsning/ØvelserStedLokale
Onsdag 09.00-12.00 Forelæsning ITU 4A16
Onsdag 13.00-15.30 Øvelser ITU 4A16

Eksamen afholdes på følgende tid og sted:
EksamensdatoTidspunktEksamenstypeStedLokale
2010-06-08 Tidspunkt oplyses senere Mundtlig eksamen ITU Lokale oplyses senere
2010-06-09 Tidspunkt oplyses senere Mundtlig eksamen ITU Lokale oplyses senere
2010-06-10 Tidspunkt oplyses senere Mundtlig eksamen ITU Lokale oplyses senere