IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):It-projektledelse 
Kursusnavn (engelsk):IT Project Management 
Semester:Forår 2006 
Udbydes under:cand. it, softwareudvikling (swu) 
Omfang i ECTS:7,50 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:https://learnit.itu.dk 
Min. antal deltagere:
Forventet antal deltagere:32 
Maks. antal deltagere:50 
Formelle forudsætninger:Jeg forventer, at deltagerne er eller har været involveret i it-projekter, og på den baggrund ønsker at blive bedre til at forstå - og eventuelt lede - styringsprocesser i it-projekter.

Det er ligegyldigt, om du arbejder på modtager/kunde-siden eller på udvikler/leverandørsiden - men det vil være en fordel hvis du har praktisk erfaring med systemudvikling (programmering, test, dokumentation mv.).
 
Læringsmål:Formålet med kurset er at sætte den studerende i stand til i en senere jobfunktion at kunne høste de første praktiske erfaringer med projektledelse, enten som projektleder for mindre IT projekter/multimedieproduktioner, som projektlederassistent eller som projektmedarbejder, som varetager visse ledelses- eller styringsopgaver.

Efter kurset vil du:

  • kunne redegøre for, hvilke discipliner og aktiviteter, der indgår i ledelse af et IT-system eller digitalt indholdsprodutkion
  • kunne udarbejde en analyse af projektets interne- og eksterne interessenter som grundlag for projektets kommunikationsplan

  • kunne gennemføre scoping således at projektets art og omfang er entydig for interessenterne

  • på basis af scoping, at kunne udfærdige en projektplan under anvendelse af de i kurset indlærte teknikker og værktøjer, fx work breakdown, estimering, milepælsplanlægning, budget m.m.

  • kunne beskrive hovedindholdet i følgende centrale styringsdiscipliner: Risikostyring, fremdriftsstyring, kvalitetsstyring videnstyring, kontraktstyring, økonomistyring, krav- og ændringsstyring samt en taxonomi for styring af digitale aktiver

  • kunne gennemføre en risikoanalyse, herunder eventuel tilpasning af projektplan.

  • kunne redegøre for hovedindholdet af følgende aktiviteter: kobling til forretningsstrategi, interessentanalyse, cost-/benefit-analyse, estimering, udarbejdelse af projektplaner, projektorganisering, ledelse af projektteam, kommunikationsplan, idriftsættelse og projektvalidering

  • kunne foretage fremdriftsopfølgning på basis af den lagte plan og de indsamlede detaildata.


På baggrund af ovennævnte skal du først og fremmest efter kurset være i stand til at anvende de lærte begreber inden for de nævnte discipliner til at analysere problemstillingerne i konkrete IT-systemer eller nye medier produktioner.
 
Fagligt indhold:Kurset har introducerende karakter, dvs. at der lægges vægt på at få belyst så mange aspekter af projektledelsesarbejdet som muligt, frem for at gå i dybden med delemner.

Kurset fokuserer på et antal konkrete cases, hvor projektledelse er et hovedelement. Særlige forhold i forbindelse med ophavsrettigheder, kontraktudformning osv. behandles dog ikke i detaljer.

Kurset giver en forståelse for samspillet mellem de 4 væsentligste elementer i et multimedieprojekt:

  • Penge (hvor meget må det koste?)

  • Tid (hvornår skal det være færdigt?)

  • Viden (hvilken viden og kvalifikationer kan/skal hhv. modtagerorganisation og den producerende organisation bidrage med, og hvilken viden skal disse tilføres i løbet af processen?)

  • Systemets/produktets ønskede funktionalitet (bredt forstået, dvs. inkl. arbejdsgange og opnåelse af forretningsmål).


Kurset diskuterer, hvordan forskellige forudsætninger og valg hvad angår disse 4 parametre medfører forskellige risici for proces og resultat afhængig af den konkrete kontekst.

Kurset giver med baggrund i ovenstående en række praktiske metoder, værktøjer og anvisninger på, hvordan man styrer projekter fra kravspecifikation eller idéudvikling frem til brugen af det pågældende system eller produkt.
 
Læringsaktiviteter:Netbaseret undervisning med et antal seminarer

4 undervisningsgange (kl. 9-16 med en times frokostpause) med instruktør med netbaseret (web) undervisning imellem de fire undervisningsgange, første gang lørdag den 4. februar 2006. Efterfulgt af 4/3, 25/3 og 22/4 2006.

Undervisningsgang 1 (5. februar):


  • Introduktion til kurset og lærerne

  • Projektledelse: Hvorfor?

  • Interessentanalysen og kommunikationsplan

  • Scoping

  • Grundlaget for projektet samt aftaler herom

  • Orientering om case 1.


Webbaseret undervisning (primært selvstudium) med udgangspunkt i kursusbogen samt aktiviteter i kompendiet og på kursets hjememside. Case 1.

Undervisningsgang 2 (4. marts):

  • Udfærdigelse af en projektplan fx work breakdown, estimering, milepælsplanlægning, budget m.m.

  • Risikoanalyse og ?håndtering

  • Projektmodeller (vandfald, iterativ, spiral, øvrige agile modeller) og deres betydsning for risikostyring


Webbaseret undervisning (primært selvstudium) med udgangspunkt i kursusbogen samt aktiviteter i kompendiet og på kursets hjememside. Case 1 som afleveres inden undervisningsgang 3.

Undervisningsgang 3 (25. marts):

  • Orientering om case 2

  • Centrale styringsdiscipliner

  • Projektstyring (opfølgning og kvalitetssikring)

  • Projekter og mennesker (projektpsykologi og ?sociologi )


Webbaseret undervisning (primært selvstudium) med udgangspunkt i kursusbogen samt aktiviteter i kompendiet og på kursets hjemmeside. Case 2.


Undervisningsgang 4 (22. april):

  • Metoder til validering af projektets metoder og resultater (market research men også metoder til brugerinvolvering i projektet)

  • Projektledelse og Programledelse ? ledelse og styring når der er mere end et samtidigt projekt

  • Kursusevaluering ? orientering om mundtlig eksamen


Webbaseret undervisning (primært selvstudium) med udgangspunkt i kursusbogen samt aktiviteter i kompendiet og på kursets hjememside. Case 2 afleveres den 28. april 2006.

De enkelte undervisningsgange vil være tilrettelagt således, at der veksles mellem forelæsninger, korte øvelser, arbejde med cases, rollespil m.m.. Af hensyn til energien vil mere teoritunge aktiviteter blive gennemført om formiddagen.
 
Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam), 13-skala, Ekstern censur

Mundtlig eksamen foregår på basis af 2 cases.
Case 1 afleveres 25. marts 2006
Case 2 afleveres 28. april 2006
 

Litteratur udover forskningsartikler:Stephen Biering-Sørensen: Praktisk it-projektledelse (Samfundslitteratur, 2004). ISBN 87-593-1121-5.

+ Kompendium
 
 
Afholdelse (tid og sted)
Kurset afholdes på følgende tid og sted:
UgedagTidspunktForelæsning/ØvelserStedLokale
Lørdag 09.00-12.00 Forelæsning ITU 2A12, 2A14
Lørdag 13.00-16.00 Øvelser ITU 2A12, 2A14

Eksamen afholdes på følgende tid og sted:
EksamensdatoTidspunktEksamenstypeStedLokale
2006-03-25 Inden 15:00 Skriftlige arbejder ITU Eksamenskontoret
2006-04-28 Inden 15:00 Skriftlige arbejder ITU Eksamenskontoret
2006-06-12 Se tidsplan på kursushjemmeside Mundtlig eksamen ITU Se eksamensplan i Studiehåndbog på intranet
2006-06-13 Se tidsplan på kursushjemmeside Mundtlig eksamen ITU Se eksamensplan i Studiehåndbog på intranet
2006-06-14 Se tidsplan på kursushjemmeside Mundtlig eksamen ITU Se eksamensplan i Studiehåndbog på intranet