IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):Drift, support og organisatorisk implementering 
Kursusnavn (engelsk):IT Service Management 
Semester:Efterår 2006 
Udbydes under:Master i it, softwareudvikling (profil it-ledelse) (swu_itl) 
Omfang i ECTS:7,50 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:http://www.itu.dk/courses/SDS/E2006/index.html 
Min. antal deltagere:
Forventet antal deltagere:35 
Maks. antal deltagere:40 
Formelle forudsætninger:Vi anbefaler at du har viden svarende til Business - IT alignment samt IT-arkitektur og sikkerhed.  
Læringsmål:På kurset lærer du at styre ibrugtagning, drift og service af it-systemer, eventuelt gennem outsourcing. Kursets omdrejningspunkt er at få udbytte af it-systemer i praksis. Dele af kurset svarer til ITIL-principperne.

Detaljeret målbeskrivelse:

  • Du skal kende til forskellige styringsmekanismer for drift og service og kunne anvende dem til målrettet styring af en effektiv og serviceorienteret drift og service
  • Du skal kende de forskellige processer til styring af serviceniveau og økonomi og kunne gøre brug af disse som rammer for styring af drift og service
  • Du skal kunne udforme et servicekatalog og anvende det til indgåelse og styring af serviceaftaler med målbare ydelser
  • Du skal kunne redegøre for de forskellige serviceprocesser, leveranceprocesser og kontrolprocesser for drift og service og kunne forestå den mest hensigtsmæssige tilrettelæggelse af disse processer i praksis
  • Du skal kende de forskellige former for outsourcing af drift og service, deres fordele og ulemper, og kunne vælge en hensigtsmæssig form i den givne situation.
  • Du skal kunne anvende forskellige metoder til organisatorisk implementering og forbedring af drifts- og serviceprocesserne, herunder mål- og resultatstyring, implementeringsmetoder, løbende procesforbedring og lean management.
  • Du skal have opnået indsigt i ITIL på et niveau, der gør dig i stand til at tage en Foundation certificering.
     
Fagligt indhold: Drift og support af it-systemerne udgør i de fleste organisationer langt over halvdelen af de samlede it-omkostninger. Det er derfor essentielt, at kunne styre drifts- og serviceprocesserne for at sikre de rigtige ydelser til den rette pris og kvalitet.

Som it-leder er det derfor din opgave at medvirke til at etablere og løbende udvikle og forbedre drifts- og serviceprocesserne.

Kurset indledes med et simulationsspil, der giver dig indblik i de problemstillinger og sammenhænge, der ofte er forbundet med drifts- og supportprocesserne.

Under de efterfølgende lektioner bliver du introduceret til de centrale drifts- og supportprocesser og stifter også i praksis bekendtskab med processerne i form af virksomhedsbesøg og en projektopgave, der er relateret til en konkret virksomhed. Opgaven danner grundlag for en del af eksamen.  
Læringsaktiviteter:

En hel fredag den 1. september, 8 sene eftermiddage (13:30 til 18:30), samt en hel lørdag den 2. december som afslutning på forløbet.
Gæstelærere inddrages for at uddybe særlige emner, fx outsourcing.
Undervisningen suppleres endvidere med simulationsspil og virksomhedsbesøg.
I den sidste del af kurset præsenterer studerende deres projekt og opponerer mod et af de medstuderendes projekter.
 

Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam), 13-skala, Ekstern censur

 

Litteratur udover forskningsartikler:Lærebogen: van Bon, Jan (et al, eds.) [2005] Introduction to ITIL® , London: TSO

Anden obligatorisk litteratur:
Eriksen, Mikkel; Fischer, Thomas og Mønsted, Lasse [2005] God Lean Ledelse i administration og service, København: Børsens Forlag

Rentzhog, Olof [2000] Procesorientering. Et grundlag for moderne virksomhedsstyring, København: Studenterlitteratur

Supplerende litteratur:
van Grembergen, Wim (Ed.) [2004] Strategies for Information Technology Governance, Hershey: Idea Group Publishing

Artikler, der udleveres under studiet
 
 
Afholdelse (tid og sted)
Kurset afholdes på følgende tid og sted:
UgedagTidspunktForelæsning/ØvelserStedLokale
Onsdag 13.30-16.00 Forelæsning ITU 3A18
Onsdag 16.00-18.30 Øvelser ITU 3A18

Eksamen afholdes på følgende tid og sted:
EksamensdatoTidspunktEksamenstypeStedLokale
2006-12-20 Inden kl. 15:00 / No later than 3 PM Skriftlige arbejder ITU Eksamenskontoret
2007-01-08 Oplyses senere Mundtlig eksamen ITU Oplyses senere