IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):Social software: Design og implementering 
Kursusnavn (engelsk):Social Software: Design and implementation 
Semester:Forår 2007 
Udbydes under:cand.it., digital design og kommunikation (ddk) 
Omfang i ECTS:15,00 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:https://learnit.itu.dk 
Min. antal deltagere:12 
Forventet antal deltagere:20 
Maks. antal deltagere:40 
Formelle forudsætninger:IT på brugerniveau. Studerende bør også have erfaring med konceptudvikling, design- og implementering af web generelt. Samt et vist forudgående praktisk/teoretisk kendskab til social medieteknologier f.eks. blogs, indholds delingstjenester, samt social brug af mobile teknologier. Kurset vil være specielt relevant for studerende der vil arbejde både teoretisk og praktisk med digital kultur, IT- og medier, og interaktions design.
Der forventes aktiv deltagelse i alle kursets elementer forberedelse, oplæg, diskussioner, øvelser osv. 
Læringsmål:Efter kurset vil den studerende have arbejdet praktisk, analytisk og teoretisk med et eller flere konkrete "social software" koncepter fra idé til implementering. De studerende kan forvente at:

* Arbejde selvstændigt og målrettet med design- og implementering af sociale software.
* Kunne arbejde bevidst brugercentreret og metodisk undersøgende med design af social software.
* Arbejde med design ud fra viden om og analyse af sociale problematik og dynamik.
* På et akademisk niveau at kunne redegøre for og reflektere over designproces fra idé til implementering.
* Få et operationel kendskab til og vise overblik over de tekniske aspekter og muligheder der social software.
* At kunne perspektivere brugen af og udviklingen fænomener indenfor social software i en bredere kulturel og historisk kontekst.
* Vise kendskab de udfordringer design af social software stiller til systemudvikling og design-teori generelt, herunder f.eks. HCI, interaktions design.
* Kunne diskutere tematisk og perspektiverende omkring fænomener indenfor social software i forhold til computer-medieret kommunikation og digital kultur generelt.
* Kunne identificere væsentlige problemer/spørgsmål ved fænomener omkring social software, og vælge en relevant metode for undersøgelsen og konstruere et originalt forskningsprojekt.

 
Fagligt indhold:MySpace.com, Flickr.com, Del.icio.us, Plazes.com, Last.fm, digg.com, Wikipedia.org, Youtube.com, Facebook.com, Second life, Beta, blogging, tagging, metadata, moblogging, AJAX, RSS, podcasting, mashups, folksonomier etc. etc. I løbet af de seneste år har vi på internettet set en udvikling af "succesfulde" brugerdrevne og sociale web 2.0 applikationer, der sammen med den sideløbende brede udbredelse af mobile teknologier, kan indrammes som fremkomsten af social software.

Disse sociale teknologier er kendetegnet ved ikke kun at kunne bruges til at "mediere" sociale aktivitet. Men at brugerne også er deltagere i og medskabere af indhold, og at udviklingen af applikationer således ofte skabes på baggrund af brugernes udvikling. Det interessante ved social software er den måde applikationer og tjenester potentielt set kan igangsætte og fastholde (både store og små) sociale netværk, f.eks. i kollaborative fællesskab. Det social bliver her en helt central "motor" for den måde informationer og data udvælges, deles og forædles. Det social skal således forstås som interaktion mellem brugere i den bredest mulige forstand. Med udgangspunktet i virksomme sociale netværk, opstår der også muligheder for at skabe nye former for kontekstuelle og situationsbestemte information og applikationer.
Social software kan således ses som en genindlejring af hverdagslivet i forhold til teknologien. Social sofware kan altså ses som teknologier der kan hjælpe til produktionen af en meningsfuld kontekst hos os, der hvor vi er.
Den social kontekst bruges centralt i social software applikationer til at skabe netværk hvor brugere sammen producere viden, at dele oplevelser, og til at handle uden om traditionelle hierarkiske forretnings- og magtstrukturer. Modsat den tidligere dominerende idé om cyberspace som et kropsligt og tidsligt forsvindingspunkt handler social software om os lige her og nu. Med fremkomsten af det sociale som central infrastruktur for medier og teknologiers fremdrift har det digital design fået en række nye udfordringer og muligheder, som på den ene side skubber enkelte brugerne ind i centrum, men samtidig også skal ses som noget større end den enkelte. Det er den centrale udfordring, at forstå den emergente dynamik der opstår mellem den enkelte og de mange.

På kurset vil vi forsøge at undersøge, forstå og analysere en række fænomener omkring social software nærmere. Hvad er det særlige ved socialt software? Hvad er det sociale i software?

Kurset vil præsenterer cases, teorier og analyser og forsøge at komme nærmere de fænomener der har skabt og i øjeblikket præger området social software, sociale medier, design af deltagelsesplatforme og er således også en udforskning af web 2.0 begrebet. Vi vil ved at forholde os kritisk, afprøvende og undersøgende til fænomenet forsøge at konceptualisere design af sociale software løsninger og arbejde med konkret at implementere disse. Kurset vil således blive tilrettelagt med et praktisk sigte. De studerende skal arbejde med udvikling og implementering af koncepter til løsninger med udgangspunkt i analyse af og teorier om social software. 
Læringsaktiviteter:14 ugers undervisning bestående af forelæsninger, øvelser og vejledning

---------------------------------
I intro-ugen (uge 5) er der ændrede kursustidspunkter:
Link til skemaoplysninger

In the intro week (week 5) the course time table is changed:
Link to the time table
---------------------------------

Information om studiestruktur
Dette kursus er en del af DDK-specialiseringen Social it, som du kan finde beskrevet her:
DDK studiestruktur
For at blive cand.it. i DDK skal du bestå DDK¿s obligatoriske moduler, og desuden gennemføre en 22,5 ECTS specialisering samt to 7,5 ECTS valgfag
 

Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam), 13-skala, Ekstern censur

Som en del af dette kursus forventes du at skrive et større projekt sideløbende med undervisningen. Vejledning foregår i forbindelse med undervisningen og der kan blive tale om undervisningsgange afsat til vejledning eller projektskrivning. Projektet har et omfang svarende til 7,5 ECTS og skal afleveres den 23. maj 2007 på Eksamenskontoret senest kl. 15.00 Den efterfølgende mundtlige kursuseksamen vil normalt tage udgangspunkt i projektet.

You¿re expected to write a fair-sized project as part of this course while you attend classes. Supervision will take place in relation to teaching, and some classes could even be reserved to project writing and supervision only. The project size corresponds to 7.5 ECTS and must be handed in by May 23rd at the Exam Office no later than 3 PM. The project will normally serve as starting point at the following oral exam.
 

Litteratur udover forskningsartikler:Hvad er software?:
Mackenzie, Adrian: Cutting Code, indledning og konklusion.
Fuller, Matthew: Software as culture.

Hvad er social software (SS fremover)/web2.0:
__http://www.plasticbag.org /archives/2003/05/my_working _definition_of_social_software/__
__http://www.spiked-online.com /Articles/00000006DCF1.htm__
__http://www.gbn.com/GBNDocumentD isplayServlet.srv?aid=2800&url =%2FUploadDocumentDisplayServle t.srv%3Fid%3D28256__
__http://www.lifewithalacrity .com/2004/10/tracing_the_evo .html__
__http://www.oreillynet.com/lpt /a/6228__
Christopher Allen: "Tracing the Evolution of Social Software" (http://www.lifewithalacrity.com/2004/10/tracing_the_evo.html)
Clay Shirky: "Social Software and the Politics of Groups" (http://www.shirky.com/writings/group_politics.html)
Clay Shirky: "A Group Is Its Own Worst Enemy" (http://shirky.com/writings/group_enemy.html)
Ross Mayfield: "Discussing Social Media" (http://www.corante.com/many/archives/2004/07/22/discussing_social_media.php)
Joel Spolsky: "It's Not Just Usability" (http://www.joelonsoftware.com/articles/NotJustUsability.html)

SS som collaboration/cooperation I:
Kapitler fra Smart mobs om Cooperation +
http://www.rheingold.com /cooperation/Technology_of _cooperation.pdf

SS er collaboration/cooperation II:
Paolo Virno: The grammar of the multitude ¿ finder lige hvilke kapitler det kunne være når jeg har bogen for an mig.
Mackenzie, Adrian: The strange meshing of impersonal and personal forces in technological action laver en analyse af Google Desktop og RSS blandt andet ud fra Virnos teori.

Designkulturen indenfor SS:
Thrift, Nigel (2006) `Re-inventing Invention: New Tendencies in Capitalist Commodification¿. In Economy and Society Volume 35 Number 2 May 2006 pp. 279-306
Petersen, Søren Mørk: Becoming-user, becoming-designer: collaboration and metastability in social software. Paper from EASST, 2006, Lausanne.
Haddon, Leslie (2005) `The Innovatory Use of ICTs¿, in Haddon, Mante, Sapio et at. (ed.) Everyday Innovators: Researching the Role of Users in Shaping ICT¿s, pp. 54-65. Dordrecht: Springer.

Bruger genereret indhold:
Jenkins, Henry: Interactive audiences. __http://web.mit.edu/cms/People /henry3/collective%20intelligen ce.html__
Burgess, Jean. `Hearing Ordinary Voices: Cultural Studies, Vernacular Creativity and Digital Storytelling¿, Continuum: Journal of Media & Cultural Studies, 20 (2), 2006.
Lessig, Lawrence: Free Culture: The nature and future of creativity, 2004, pp. 139-161.

Moblogging:

Blogging:
Blood, Rebecca. "Weblogs: A History and Perspective", Rebecca's Pocket. 07 September 2000. 25 October 2006. __http://www.rebeccablood.net /essays/weblog_history.html__
Scheidt, Lois Ann and Wright, Elijah: Common Visual Design Elements of Weblogs.
__http://blog.lib.umn.edu /blogosphere/common_visual.html__
Miller, Carolyn R. and Shepherd, Dawn: Blogging as Social Action: A Genre Analysis of the Weblog. __http://blog.lib.umn.edu /blogosphere/blogging_as _social_action_a_genre_analysis _of_the_weblog.html__
Gallo, Jason: Weblog Journalism: Between Infiltration and Integration. __http://blog.lib.umn.edu /blogosphere/weblog_journalism .html__.
Leaver, Tama: The Blogging of Everyday Life. http://reconstruction.eserver .org/064/leaver.shtml

Social networking:
Wellman, Barry and Gulia, Milena: Virtual communities as communities: net surfers don¿t ride alone. I communities in cyberspace, Smith and Kollock (eds.), London Routledge, 1999, pp. 167-194.
Donath, Judith and Boyd, Danah: Public displays of connection. BT technology journal, vol. 22 no 4., October 2004. __http://www.danah.org/papers /PublicDisplays.pdf__
Boyd, Danah: Friends, Friendsters, and Fop 8: Writing community into being on social network sites. First Monday, volume 11, number 12 (December 2006), __http://firstmonday.org/issues /issue11_12/boyd/index.html__
Lovink, Geert: The Principle of notworking. __http://www.hva.nl/lectoraten /documenten/ol09-050224-lovink .pdf__

P2P:
Ebare, ¿Digital Music and Subculture: Sharing Files, Sharing Styles¿
McGee & Skågeby, ¿Gifting Technologies¿
Svensson & Bannister, ¿Pirates, Sharks, and Moral Crusaders: Social Control in Peer-to-Peer Network
Peter Kollock, The Economies of Online Cooperation: Gifts and Public Goods in Cyberspace http://www.sscnet.ucla.edu/soc/faculty/kollock/papers/economies.htm 
 
Afholdelse (tid og sted)
Kurset afholdes på følgende tid og sted:
UgedagTidspunktForelæsning/ØvelserStedLokale
Tirsdag 10.00-12.00 Forelæsning ITU 2A18
Tirsdag 13.00-15.00 Forelæsning ITU 2A18
Torsdag 10.00-12.00 Forelæsning ITU 2A18
Torsdag 13.00-15.00 Øvelser ITU 2A18

Eksamen afholdes på følgende tid og sted:
EksamensdatoTidspunktEksamenstypeStedLokale
2007-05-23 inden kl. 15:00 Skriftlige arbejder ITU Eksamenskontoret
2007-06-08 Tidpunkt oplyses senere Mundtlig eksamen ITU Lokale oplyses senere