Kursusnavn (dansk): | Interaktive systemer og projektledelse |
Kursusnavn (engelsk): | Interactive Systems and Project Management |
Semester: | Forår 2007 |
Udbydes under: | cand.it., tværfaglig it-udvikling (tit) |
Omfang i ECTS: | 7,50 |
Kursussprog: | Dansk |
Kursushjemmeside: | https://learnit.itu.dk |
Min. antal deltagere: | 10 |
Forventet antal deltagere: | 30 |
Maks. antal deltagere: | 40 |
Formelle forudsætninger: | Der forventes en vis erfaring med programmering, f.eks. i form af kurset Indledende Programmering eller tilsvarende. |
Læringsmål: | Introducere til systemudviklingsbegrebet.
- Give generelle forudsætninger for planlægning og styring af større projekter.
- Give forudsætninger for udførelse af desingaktiviteter i forbindelse med realisering af IT-systemer.
- Give kendskab til generelle principper for godt brugergrænsefladedesign.
- Give kendskab til generelle principper for teknisk godt programdesign.
- Give konkrete erfaringer med centrale værktøjer, teknikker og metoder.
Kurset skal understøtte programmeringskurser generelt (f.eks. kurserne Begreber og Redskaber i Programmering og Indledende Pregammering), samt videregående kurser inden for systemudvikling (f.eks. kurset Systemudvikling i Organisationer) |
Fagligt indhold: | Kurset består af følgende elementer: Projektarbejde * Kravspecificering (kendskab) * Referencelinieplanlægning (anvendelse) Systemudviklingsmetode * UP og UML (anvendelse) * XP (kendskab) Brugergrænseflade design * Principper for godt brugergrænsefladedesign * Realisering af brugergrænseflade i Java ved anvendelse af Swing Programdesign * Principper for godt programdesign * Designmodeller i UML * Designmønsterbegrebet og centrale designmønstre |
Læringsaktiviteter: | 12 forelæsninger + frivillige øvelsestimer - |
Eksamensform og -beskrivelse: | X. experimental examination form (7-scale; external exam), 13-skala, Ekstern censur 20 min. mundtlig eksamen med udgangspunkt i en afleveringsopgave.
|
Litteratur udover forskningsartikler: | Title: Applying UML and Patterns, 3rd edition
Author: Craig Larman
Press: Prentice Hall
ISBN: 0-13-148906-2
|
| |