IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):Usability og Userexperience - formidling og metode 
Kursusnavn (engelsk):Usability & User Experience - Methods and Communication 
Semester:Forår 2015 
Udbydes under:Master i it, Interaktionsdesign (iad) 
Omfang i ECTS:7,50 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:https://learnit.itu.dk 
Min. antal deltagere:
Forventet antal deltagere:
Maks. antal deltagere:
Formelle forudsætninger:Dette kursus er kun åbent for masterstuderende. Ønsker du at tilmelde dig kurset, skal du sende en mail til sap@itu.dk med "Tilmelding til masterkurser" i emnefeltet


Enkeltfagsstuderende skal leve op til adgangskravene for masteruddannelsen for at tage dette kursus. Adgangskravene ses her: http://itu.dk/da/Efteruddannelse/~/link.aspx?_id=271351F26F714A74A41062C94112C779&_z=z

NB: der er kursusspærring for studerende, der har taget kurset "Usability" på master i Interaktionsdesign


It på brugerniveau (incl. Excel basiskundskab) 
Læringsmål:Efter kurset skal den studerende kunne:

- Redegøre for væsentlige usability-principper og kunne identificere problemstillinger for brugere af IT-produkter i relation til disse.

- Udvælge og anvende metoder til kvalificering og evaluering af IT-produkters brugervenlighed.

- Redegøre for problemstillinger og fejlkilder i relation til planlægning, udførelse og evaluering af udvalgte usability-relaterede metoder. 
Fagligt indhold:Kurset introducerer de studerende til teori, principper og praksis indenfor usability, med udgangspunkt i de fagområder usability traditionelt relaterer til: Human-computer Interaktion, interaktionsdesign, psykologi, human factors, Informationsarkitektur, målgruppeanalyse og etnografi.
Dertil trækker kurset på emner fra områder som webdesign, softwareudvikling og projektledelse.

Kurset introducerer ligeledes en række centrale metoder som kan anvendes indenfor arbejdet med at kvalitetssikre brugervenlighed i IT-produktion. Det gælder både metoder til dataindsamling og analyse, til designprocesser og til evaluering af usability generelt.


Teori og praksis samles under en forståelse af usability-processers relation til organisationers digitale strategi og kurset vil sætte de studerende i stand til at opstille operationelle usabilitymål, samt at kunne kvalificere graden af indfrielsen af disse.

Formidling af usability undersøgelser vil blive trænet i praksis gennem udarbejdelse af en usability rapport (gruppebaseret) der sammenfatter resultaterne af de enkelte test der udføres som en del af de metode-fokuserede kursusøvelser. 
Læringsaktiviteter:Netbaseret undervisning med et antal seminarer

De to weekend-seminarer vil primært fokusere på øvelser, som foregår i grupper af 5-6 deltagere. Hver gruppe vælger et website, der bruges som udgangspunkt. Øvelser er eksempelvis kortsortering, brugertest, ekspertvurdering, tilgængelighedstest, spørgeskemaundersøgelser, A/B-test og analyse af øjenbevægelser. Dertil vil der indgå individuelle hjemmestudier med udgangspunkt i øvelserne, men med et teoretisk afsæt, hvor udvalgte problemstillinger indenfor faget skal diskuteres.

Kurset afsluttes med en samlet gruppe rapport, som de studerende til eksamen først fremlægger i deres gruppe og derefter uddyber og diskuterer individuelt. 

Obligatoriske aktivititer:Der er ingen obligatoriske aktiviteter. Vær venlig KUN at ændre denne tekst når der er obligatoriske aktiviteter./
There are no mandatory activities. Please, change this text ONLY when there are mandatory activities. 
Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam)

Eksamen varer 20 minutter.  

Litteratur udover forskningsartikler:Tullis & Albert: Measuring the User Expirience. Morgan Kaufmann; 2nd Revised edition edition