IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):Design til digitale kommunikationsplatforme 
Kursusnavn (engelsk):Design for Digital Communication Platforms 
Semester:Efterår 2012 
Udbydes under:cand.it., digital design og kommunikation (ddk) 
Omfang i ECTS:10,00 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:https://learnit.itu.dk 
Min. antal deltagere:12 
Forventet antal deltagere:60 
Maks. antal deltagere:70 
Formelle forudsætninger:
Læringsmål:Efter kurset skal den studerende kunne:
- Producere interaktive digitale produkter til digitale platforme i et struktureret og kreativt design.
- Inddrage grundlæggende usability og user-experience begreber og målgruppekendskab i udviklingen af interaktive digitale produkter.
- Argumentere for deres løsninger i forhold til praktiske og teoretiske aspekter af samspillet mellem teknik, form og indhold i produkter til digitale platforme.
- Omsætte elementære digitale designprincipper til praksis bl.a. gennem at arbejde med digitale designopgaver i et billedbehandlingsværktøj (f.eks Photoshop).
- Beherske grundlæggende værktøjer og teknikker til fremstilling af front end løsninger i HTML5, CSS og jQuery.
- Reflektere og perspektivere egen designløsning i forhold til lignende løsninger og situationer. 
Fagligt indhold:Kursets målsætning er, at den studerende bliver i stand til at udvikle interaktive digitale kommunikationsløsninger til mobile og statiske platforme, både hvad angår indhold, design og implementering.
Kurset giver en indføring i internettet som et medie, der muliggør både tekstlig, visuel og auditiv kommunikation. Både kommunikation og visuelle-æstetiske oplevelser skal designes, og kurset vil lægge vægt på, at de studerende bliver i stand til at designe kommunikation og visuelle oplevelser på nettet.
Den studerende vil i forbindelse med eksamensprojektet udarbejde en interaktiv prototype, eksempelvis et website eller en applikation til smartphones og tablets.
Ved forelæsningerne gives en introduktion til emner som mediets historie og væsen, tekstformidling i digitale løsninger, multimedia kommunikation, udviklingsmetoder, designteori og elementære digitale designprincipper, informationsarkitektur, målgruppeforståelse, brugervenlighed, user-experience, og sociale media.
Øvelserne vil sætte den studerende i stand til at fremstille digitale produkter ved brug af HTML5 og CSS og Jquery. Desuden introduceres og arbejdes der med Photoshop.
I vurderingen af den afsluttende opgave lægges der vægt på kendskab til kommunikationsstrategier på nettet, mulige tekniske løsninger, funktionalitet, indhold, design og evnen til teoretisk-praktisk refleksion over samspillet mellem teknik, form og indhold. 
Læringsaktiviteter:

Ti ugers undervisning, der består af lektioner og øvelser. Øvelseslektionerne inkluderer ”hands-on” øvelser og hjemme opgaver. Skemaoplysningerne vil være tilgængelige fra kort før semesterstart. 

Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam), 7-trins-skala, Ekstern censur

Ekstern censur, 7-trins-skala, C1: Skriftlige arbejder uden mundtlig eksamen. Sammen med de skriftlige arbejder afleveres en interaktiv prototype af kommunikationsløsningen.
I dette kursus skal de studerende gennemføre obligatoriske aktiviteter (fx deltagelse, opgaver, øvelser, fremlæggelser, produktioner), som skal opfyldes for at blive indstillet til eksamen og evt. for at kunne aflevere skriftlig arbejde til eksamen.
Halvvejs gennem eksamensprojektarbejdet (22. november - 2012) bliver grupperne stillet opgaven at implementere ét af tre benspænd, der indtil da ikke er de studerende bekendt. Hvis aktiviteterne ikke gennemføres annulleres tilmeldingen til eksamen.

De obligatoriske aktiviteter (datoer annonceres på kursusbloggen/-hjemmesiden):
* 3 individuelle afleveringer
* 3 gruppeaflevering

Submission/completion of mandatory activities before Friday 30 November 2012 at 15:00.  

Litteratur udover forskningsartikler:Der vil blive produceret et kompendium til kurset, som det forudsættes at deltagerne køber. Der vil ligeledes blive peget på en grundbog, de studerende med fordel kan købe. Derudover anvendes Web Style Guide: http://webstyleguide.com'
Learning Web Design, 4th Edition By: Jennifer Niederst Robbins Publisher:O'Reilly Media Formats:
Print Ebook Safari Books Online
Print: August 2012 Ebook: August 2012
Print ISBN:978-1-4493-1927-4 | ISBN 10:1-4493-1927-0
Ebook ISBN:978-1-4493-3753-7 | ISBN 10:1-4493-3753-8 
 
Afholdelse (tid og sted)
Kurset afholdes på følgende tid og sted:
UgedagTidspunktForelæsning/ØvelserStedLokale
Torsdag 12.00-13.50 Forelæsning ITU Aud 2
Torsdag 14.00-15.50 Øvelser ITU Aud 2, 3A50, 3A52, 4A54, 4A56, GameLab
Torsdag 16.00-17.50 Øvelser ITU 3A50, 3A52, 4A54, 4A56, GameLab

Eksamen afholdes på følgende tid og sted:
EksamensdatoTidspunktEksamenstypeStedLokale
2012-12-17 - Eksamensopgave 1 ITU Afleveres senest kl. 15 på eksamenskontoret