IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):Introduktion til interaktionsdesign - teori og metode 
Kursusnavn (engelsk):Introduction to Interactionsdesign - Theory and Method 
Semester:Efterår 2014 
Udbydes under:Master i it, Interaktionsdesign (ind) 
Omfang i ECTS:7,50 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:https://learnit.itu.dk 
Min. antal deltagere:
Forventet antal deltagere:
Maks. antal deltagere:
Formelle forudsætninger:NB: der er kursusspærring for studerende, der har taget ”At forstå interaktionsdesign” på master i Interaktionsdesign

Kurset er kun åbent for masterstuderende (deltid) og ønsker du at tilmelde dig kurset, skal du sende en mail til sap@itu.dk med "Tilmelding til masterkurser" i emnefeltet
 
Læringsmål:Efter kurset, skal den studerende kunne:
- Forholde sig kritisk til interaktionsformer i produkter og services
- Reflektere over den rolle som usability og experience tests metoder spiller i interaktions design
- Udføre undersøgelser af målgrupper herunder perspektivere kulturelle og fysiske udfordringer
- Bruge metoder til brainstorming og ide generering
- Udvikle koncepter
- Udvikle prototyper
- Præsentere koncepter vha narrativer og scenarier
- Transformere ideer til koncepter ved hjælp af design processer 
Fagligt indhold:Kurset indeholder både historiske, teoretiske og praktiske perspektiver på Interaktionsdesign. Kurset sætter den studerende i stand til at vurdere, skitsere og eksperimentere med interaktionsformer.

Teknologi bør være et middel og ikke et mål i sig selv, den bør forbedre og lette vores hverdag. Brug af teknologi bør være intuitiv, og teknologien bør tilpasses så den tilpasses mennesker. Ved at tage mennesker og deres sociale behov i betragtning først, er der større chancer for et vellykket resultat.

På dette kursus vil vi præsentere, diskutere og analysere feltet Interaktionsdesign, vi vil se på dets rolle i samfundet og hvordan det påvirker og ændrer vores liv. Samtidig vil vi arbejde med, hvordan du kan udvide din viden og færdigheder med henblik på at skabe nye, relevante, og/eller nyttige produkter, services og oplevelser. 
Læringsaktiviteter:

1. seminar: Forhold mellem bruger, interaktion og produkt. Taktilitet, haptilitet. Dataindsamling. Narrativitet, scenarier, user journeys og personas. Konceptudvikling og idegenerering.

Gæsteforelæsning.

2. seminar: Interaktivitet og artefakter. Materialer, sketchning og prototyping. Tilgange til interaktionsdesign: thoughtful interaction, HCI og Agil udvikling.

Gæsteforelæsning.

Online oplæg og øvelser behandler: testmetoder 

Obligatoriske aktivititer:Der er ingen obligatoriske aktiviteter. Vær venlig KUN at ændre denne tekst når der er obligatoriske aktiviteter./
There are no mandatory activities. Please, change this text ONLY when there are mandatory activities. 
Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam), 7-trins-skala, Ekstern prøve

Ekstern censur, 7-trins-skala, D2G: Aflevering med mundtlig eksamen suppleret af aflevering.  

Litteratur udover forskningsartikler:Preece, Rogers & Sharp, Interaction Design, Wiley 2011