IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):B8 Projektledelse 
Kursusnavn (engelsk):B8 Projektledelse 
Semester:Efterår 2001 
Udbydes under:cand.it., e-business (ebuss) 
Omfang i ECTS:7,50 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:https://learnit.itu.dk 
Min. antal deltagere:10 
Forventet antal deltagere:
Maks. antal deltagere:100 
Formelle forudsætninger: 
Læringsmål:På kurset gives en introduktion til indholdet i traditionel projektledelse samt de særlige udfordringer e-handelsprojekter stiller projektansvarlige overfor. Projektansvarlige kan være som "ejer" af et kritisk IT-projekt i virksomheder eller som "daglig leder" af et projekt.

Kursets målsætning er at sætte deltagerne i stand til at foretage en strukturering og planlægning af deres ledelsesindsats, samt at kunne forholde sig til valget af den styringsform de måtte anvende i konkrete projekter.

Der lægges vægt på at beherske teknikerne, men også at kunne reflektere over disse. Denne refleksion kan være af methodologisk, epistemologisk eller substantielt om projektledelse. Kilderne til denne refleksion kan være tidligere uddannelse, erhvervserfaringer, fordybelse i et eller eller flere afemner ved egne studier eller ved sparing med andre liniers arbejde med samme/ lignende arbejde.

Efter kurset skal de studerende således:

- Vide hvad e-projektledelse er
- Kende forskel mellem et IT-projekt, e-handelsprojekt og andre projekter
- Kende de kritiske faser i et e-handelsprojekt
- Kunne identificere interessenterne i et e-handelsprojekt
- Have kendskab til typiske problemer i et e-projekt
- Kunne forklare sammenhænge mellem tid og sted for definering af projekter, tekniske løsningers indhold, organisatorisk forankring af projekterne, samt mødet med kunderne og brugerne  
Fagligt indhold:Kurset er baseret på en vekselvirkning mellem forelæsninger, studenterpræsentationer, dataindsamling, refleksion og analyse samt gæsteforelæsninger af praktikere.

Kursusdeltagerne kan aktivt og selvstændigt sætte sig ind i stoffet, indsamle nyt materiale og analysere dette. Kurset tager afsæt i relativ traditionel etableret viden om projektledelse, som sammenholdes med hvad projektledere i e-handel projekter siger at de gør, og ud fra disse to kilder udarbejdes en syntese ved hjælp af triangulering af viden om projektledelse.

Denne syntese udvikles af de studerende i mindre grupper til artikler, som til sammen skal udgøre en "Håndbog i projektledelse af e-handelsprojekter." Miniprojektet skrives ideelt på engelsk, men kan afleveres på dansk. Håndbogen publiceres minimum digitalt og gjort tilgængelig
for andre interesserede på IT-C. Denne endelig beslutning om publicering afventer dog kvaliteten af de indkomne bidrag.

Den faglige vinkel i miniprojekterne er projektledelse, der her defineres med vægt på e-handelsfeltet. E-projektledelse defineres således i kurset som: Et sæt af handlinger blandt et givet antal aktører, der for en given tidsramme søger at integrere en organisations, eller dele af forskellige organisationers, vigtigste målsætninger, policies og handlinger. Projektledelse behersker og implementerer værktøjer der muliggør at de givne
ressourcer og rammebetingelser for de givne aktiviteter udnyttes optimalt.

Casen for bidraget kan være den virksomhed der eventuelt samarbejdes med i forbindelse med projektskrivning eller skal indgå i specialet. Det kan også være virksomheder som GateTrade, KMD, ISO, Jubii, Danske Bank, Netdoktor, eller Framfab. E-handelsprojektledelsefokus kan omfatte
e-indkøbsprojekter fx. i den offentlige sektor, vertikalt eller horisontalt værdikædesamarbejde v.h.a. e-handel, udviklingsprojekter hvor komponenter købes via nettet, medarbejderrekruttering via nettet, information/ service via nettet (evt. via direkte betaling), producenter af hardware/software til e-handel, etc. Der kan være tale om pure players eller brick-and-mortar virksomheder.

Aktiviteterne omfatter således:

- Forberedelse og gennemførelse af præsentation(er) på holdet ud fra pensum og eget indsamlet materiale
- Deltagelse i udarbejdelse af interviewguide til projektledere (samt finde relevante respondenter)
- Gennemførelse af interviews med projektledere
- Dokumentation af interviews og analyse af samme
- Udvælgelse af område for udarbejdelse af "kapitel" til håndbogen - strukturering af dette samt skrivning
- Deltagelse i konstruktiv, mundtlig kritik (review) af mindst et andet kapitel og give skriftlig feedback på samme
- Oploade materiale til platformen for kurset. På kurset anvendes en projektsite hos http://www.groupcare.com hvor samtlige tilmeldte kursusdeltagere er oprettet som brugere. Denne site fungerer som det virtuelle samlingspunkt for kurset. Det bl.a. på denne site at udkast og de færdige miniprojekter oploades givet at de ikke underlagt fortrolighedsbestemmelser.
- Afslutningsvist er der mundtlig, individuel eksamen ud fra gruppens bidrag (kapitel)

Evt. øvelsestimer bruges i dette fag på at give tilbagemelding på udkast til miniprojekterne, der danner udgangspunkt for den mundtlige eksamen.
Miniprojekterne har et omfang af 15-20 sider og kan være skrevet i grupper af indtil 4 personer. Sidekravet er det samme om der er 1 eller flere i gruppen.Det faglige
niveau for projekterne udgøres af pensum for dette fag.

Som alternativ til miniprojektet kan der vælges mundtlig eksamen med udgangspunkt i synops. 
Læringsaktiviteter:

12x3 lektioner, tirsdag kl. 13-16 (øvelser 9-12) 

Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam), 13-skala, Intern censur

Mundtlig eksamen med miniprojekt eller synopsis.  

Litteratur udover forskningsartikler:Se: http://www.ebuss.dk/ebuss/kurser/E2001.htm