Kursusnavn (dansk): | Systemudvikling i organisationer |
Kursusnavn (engelsk): | Design in an Organizational Context |
Semester: | Forår 2003 |
Udbydes under: | cand.it., tværfaglig it-udvikling (tit) |
Omfang i ECTS: | 7,50 |
Kursussprog: | Dansk |
Kursushjemmeside: | https://learnit.itu.dk |
Min. antal deltagere: | 10 |
Forventet antal deltagere: | 0 |
Maks. antal deltagere: | 200 |
Formelle forudsætninger: | - Indledende Programmering
- Kursus der introducerer til
systemudvikling, fx kurset: Interaktive Systemer og Projektledelse. Følgende emner forudsættes bekendt (og de gennemgås kun kort på kurset): - Projektetablering
- Planlægning med referencelinier
- Interview, dokumentanalyse,
frihåndstegninger - Diagnostisk og virtuel kortlægning
- Gennemført datalogisk projekt som har
givet erfaring i at planlægge, implementere, afprøve og dokumentere et middelstort IT-system (fx opnået gennem 7,5 ECTS projekt på Tværfaglig IT-udviklings 1. semester). |
Læringsmål: | - Kurset skal give kompetence til at
designe IT-anvendelser set i en bestemt organisatorisk kontekst, dvs. med udgangspunkt i en konkret kundes behov (behovsrettet fokus). - Kurset skal gøre de studerende i stand
til at planlægge og gennemføre et systemudviklingsprojekt i en udvalgt virksomhed. Systemudviklingsprojektet omfatter en mindre forundersøgelse, dvs. forløbet fra den initielle etablering af et større IT-projekt og frem til en skitse af en udbudsforretning, og skal inkludere en plan og strategi for realiseringen af de foreslåede IT-anvendelser. Kurset skal have én gennemgående øvelse (case) hvor de studerende selv planlægger og gennemfører en forundersøgelse i en virksomhed efter eget valg. - Kurset skal understøtte TIT 3. semester
(\"IT-anvendelse\"), som inkluderer analyse af mål, behov og problemer relateret til IT inden for et udvalgt fagområde. - Kurset skal understøtte TIT projektkravet
om anvendelsen af IT indenfor andet fagområde: Dvs. at kurset skal kunne støtte studerende i parallelt at lave et 15 ECTS projekt der lever op til denne binding. - Specielt til TIT skal kurset således kunne
understøtte, at de analyserer et udvalgt fagligt område, som de efterfølgende designer og udvikler IT-anvendelser til. |
Fagligt indhold: | Kurset består af 4 \"søjler\", hvoraf de tre første vægtes: - Analyse af den udvalgte organisation ¿
bl.a. vha. strategianalyse. - Analyse af fagspecifikke kompetencer,
bl.a. vha. etnografiske teknikker. - Systemudvikling i samarbejde med
brugere, bl.a. vha. Participatory Design teknikker. - Undersøgelse af
domænespecifikke standard IT-systemer inden for det udvalgte fagområde.
De to førstnævnte søjler benyttes som indgang til udvikling af overordnede betingelser, design (principper) samt krav (tekniske, organisatoriske og arbejdspraksisrettede) m.m. til IT i den valgte organisatoriske kontekst. Den tredje søjle omhandler design og udvikling af IT-anvendelser. Den fjerde søjle omfatter en afklaring af eksisterende standard IT-systemer inden for det udvalgte fagområde. |
Læringsaktiviteter: | Kursusformen er en blanding af forelæsninger og oplæg, øvelser i grupper, fremlæggelser af grupperne (resultater fra deres case, oplæg om udvalgt litteratur) og vejledning af grupperne (ift. deres case og deres oplæg). Kurset og øvelsen/casen skal metodisk være bygget op omkring en praktisk forundersøgelse i en organisatorisk kontekst, dvs.: - Etablering og ledelse af en
forundersøgelse (delvist forudsat fra kursus i introduktion til systemudvikling). - Afklaring af den udvalgte kundes
(rekvirentens) mål, behov og mulighed. - Evt. udvikling og afprøvning af prototyper.
- Design af visioner om den samlede
forandring (elementer hertil forudsat fra kursus i introduktion til systemudvikling). - Vurdering af mulige (standard)
IT-løsninger, økonomi og konsekvenser af visionernes gennemførelse. - Udarbejdelse en strategi og plan for
realisering af visionerne. |
Eksamensform og -beskrivelse: | X. experimental examination form (7-scale; external exam), 13-skala, Ekstern censur Mundtlig prøve på basis af udarbejdet rapport (afleveringsopgave, der eksamineres mundtligt). Ved prøven skal den studerende redegøre for sammenhænge mellem pensum (teori) og øvelsen/casen.
|
Litteratur udover forskningsartikler: | Keld Bødker, Finn Kensing, Jesper Simonsen: \"Professionel IT-forundersøgelse - grundlaget for bæredygtige IT-anvendelser\", 2000 Samfundslitteratur. Jesper Simonsen (red.) \"Artikelsamling til kurset Systemudvikling i organisationer\" (Samling af 12 artikler. Kan købes i RUCs boghandel) |
| |