IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):Systemudvikling i organisationer 
Kursusnavn (engelsk):Design in an Organizational Context 
Semester:Forår 2003 
Udbydes under:cand.it., tværfaglig it-udvikling (tit) 
Omfang i ECTS:7,50 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:https://learnit.itu.dk 
Min. antal deltagere:10 
Forventet antal deltagere:
Maks. antal deltagere:200 
Formelle forudsætninger:

  • Indledende Programmering
  • Kursus der introducerer til
    systemudvikling, fx
    kurset: Interaktive Systemer og Projektledelse.
    Følgende emner forudsættes bekendt
    (og de gennemgås kun kort på kurset):

    • Projektetablering
    • Planlægning med referencelinier
    • Interview, dokumentanalyse,
      frihåndstegninger
    • Diagnostisk og virtuel kortlægning

  • Gennemført datalogisk projekt som har
    givet erfaring i at planlægge, implementere,
    afprøve og dokumentere et middelstort
    IT-system (fx opnået gennem 7,5 ECTS projekt
    på Tværfaglig IT-udviklings 1. semester).
 
Læringsmål:

  • Kurset skal give kompetence til at
    designe
    IT-anvendelser set i en bestemt organisatorisk
    kontekst, dvs. med udgangspunkt i en konkret
    kundes behov (behovsrettet fokus).
  • Kurset skal gøre de studerende i stand
    til at planlægge og gennemføre et
    systemudviklingsprojekt i en udvalgt
    virksomhed.
    Systemudviklingsprojektet omfatter en mindre
    forundersøgelse, dvs. forløbet fra den
    initielle etablering af et større IT-projekt og
    frem til en skitse af en udbudsforretning, og
    skal
    inkludere en plan og strategi for realiseringen
    af de
    foreslåede IT-anvendelser. Kurset skal have
    én gennemgående øvelse
    (case) hvor de studerende selv planlægger og
    gennemfører en forundersøgelse i en
    virksomhed efter eget valg.
  • Kurset skal understøtte TIT 3. semester
    (\"IT-anvendelse\"), som inkluderer analyse
    af mål, behov og problemer relateret til IT inden
    for et udvalgt fagområde.
  • Kurset skal understøtte TIT projektkravet
    om anvendelsen af IT indenfor andet
    fagområde: Dvs. at kurset skal kunne
    støtte studerende i parallelt at lave et 15
    ECTS projekt der lever op til denne binding.
  • Specielt til TIT skal kurset således kunne
    understøtte, at de analyserer et udvalgt fagligt
    område, som de efterfølgende designer
    og udvikler IT-anvendelser til.
 
Fagligt indhold:

Kurset består af 4
\"søjler\", hvoraf de tre første
vægtes:



  1. Analyse af den udvalgte organisation ¿
    bl.a. vha. strategianalyse.
  2. Analyse af fagspecifikke kompetencer,
    bl.a. vha.
    etnografiske teknikker.
  3. Systemudvikling i samarbejde med
    brugere,
    bl.a. vha. Participatory Design teknikker.
  4. Undersøgelse af
    domænespecifikke standard IT-systemer
    inden
    for det udvalgte fagområde.

De to førstnævnte søjler
benyttes som indgang til udvikling af
overordnede
betingelser, design (principper) samt krav
(tekniske,
organisatoriske og arbejdspraksisrettede)
m.m. til IT i
den valgte organisatoriske kontekst. Den tredje
søjle omhandler design og udvikling af
IT-anvendelser. Den fjerde søjle omfatter en
afklaring af eksisterende standard IT-systemer
inden
for det udvalgte fagområde.

 
Læringsaktiviteter:

Kursusformen er en blanding af
forelæsninger og oplæg, øvelser i
grupper, fremlæggelser af grupperne
(resultater
fra deres case, oplæg om udvalgt litteratur) og
vejledning af grupperne (ift. deres case og
deres
oplæg). Kurset og øvelsen/casen skal
metodisk være bygget op omkring en praktisk
forundersøgelse i en organisatorisk kontekst,
dvs.:



  • Etablering og ledelse af en
    forundersøgelse (delvist forudsat fra kursus i
    introduktion til systemudvikling).
  • Afklaring af den udvalgte kundes
    (rekvirentens)
    mål, behov og mulighed.
  • Evt. udvikling og afprøvning af prototyper.
  • Design af visioner om den samlede
    forandring
    (elementer hertil forudsat fra kursus i
    introduktion til
    systemudvikling).
  • Vurdering af mulige (standard)
    IT-løsninger, økonomi og
    konsekvenser af visionernes gennemførelse.
  • Udarbejdelse en strategi og plan for
    realisering
    af visionerne.
 
Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam), 13-skala, Ekstern censur

Mundtlig prøve på basis af
udarbejdet rapport (afleveringsopgave, der
eksamineres mundtligt). Ved prøven skal den
studerende redegøre for
sammenhænge mellem pensum (teori) og
øvelsen/casen.

 
Litteratur udover forskningsartikler:


Keld Bødker, Finn Kensing, Jesper
Simonsen: \"Professionel
IT-forundersøgelse - grundlaget for
bæredygtige IT-anvendelser\", 2000
Samfundslitteratur.


Jesper Simonsen (red.) \"Artikelsamling til
kurset Systemudvikling i organisationer\"
(Samling af 12 artikler. Kan købes i RUCs
boghandel)