IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):Målgruppeanalyse 
Kursusnavn (engelsk):Target Group Analysis 
Semester:Efterår 2013 
Udbydes under:Master i it, Interaktionsdesign (ind) 
Omfang i ECTS:7,50 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:https://learnit.itu.dk 
Min. antal deltagere:12 
Forventet antal deltagere:20 
Maks. antal deltagere:26 
Formelle forudsætninger:Erfaring med anvendelse af it på brugerniveau. 
Læringsmål:Efter kurset skal du som studerende kunne:

Gennemføre en målgruppeanalyse fra A til Z, hvor du skal:
- lave en indledende segmentering af målgruppen og indsamle baggrundsviden om målgruppen.

- planlægge og lave målgruppeanalyser med udgangspunkt i modtageren, hvor der er fokus på målgruppens forudsætninger, behov og opfattelse af relevans og barrierer i forhold til brug af mediet, softwaren eller funktionaliteten.

- udvælge, kombinere og bruge relevante teorier og metoder til målgruppeanalysen.

- præsentere, argumentere og begrunde dit valg og fravalg af teorier og metoder til målgruppeanalysen.

- kunne reflektere over styrker og svagheder ved din egen valg og brug af teori og metode.

- lave en målgruppeanalyse i praksis, hvor der indgår analyse af din empiri, samt sammenfatte og præsentere dine resultater. 
Fagligt indhold:Hvordan finder du målgruppen for en ny hjemmeside? Hvem bruger dine apps? Er segmentering kun noget med livsstile?, Hvorfor havde Steve Jobs ikke ret, da han udtalte, at fokusgrupper ikke duer? Hvad er forskellen på en test af brugervenlighed og målgruppeanalyse? Det er nogle af de spørgsmål du får besvaret på kurset i Målgruppeanalyse.

Kurset ruster dig til at planlægge og lave målgruppeanalyser, hvor der er fokus på målgruppens behov, når de skal bruge et IT-produkt, så som programmer, hjemmesider, andre teknologiske produkter, etc..
En stor del af kurset består i at lave en målgruppeanalyse, hvor du i en gruppe skal planlægge og lave en undersøgelse af målgruppen.
I projektet kan du enten lave en målgruppeanalyse inden udvikling af et it-produkt, eller i samspil med konceptudvikling, afprøvning eller evaluering af et it-produkt.

Kurset giver overordnet indsigt forløbet af de faser, der er i en målgruppeanalyse såsom:
- Væsentlige overvejelser ved målgruppeanalyse af teoretisk og metodisk karakter
- Praktisk erfaring med målgruppeanalyse ud fra øvelser og deltagelse i et projektforløb
- Desuden lærer du på kurset en række metoder og teknikker, der også kan bruges i andre fag eller på din arbejdsplads.

På kurset gennemgår vi og arbejder med:
- Afgrænsning og segmentering af målgruppen
- Teori om målgrupper
- Forforståelser om målgruppen
- Behov og relevans
- Kommunikationsprocessen fra eksponering til handling
- Diffusion af innovationer i netværk
- Kvalitative og kvantitative metoder i forbindelse med målgruppeanalyse
- Online- og kreative metoder
- Idealtyper, modelbrugere og personas
- Validitet, reliabilitet og generaliserbarhed
- Eksempler på konkrete gennemførte målgruppeanalyser (se mere på kursushjemmesiden). 
Læringsaktiviteter:14 ugers undervisning bestående af forelæsninger, øvelser og vejledning

Kurset består af 14 kursusgange, der er planlagt sådan, at forelæsningerne veksler med små øvelser. Og tiden i øvelsesgangene bliver brugt på projektet - mest til vejledning, men også til gruppedannelse og arbejde med projektet.
Op til hver kursusgang skal gruppen lave et skriftlige oplæg til vejledningen, der til slut ofte indgår som en del af projektet. Derfor skal du være forberedt på, at du skal bruge tid på at lave de skriftlige oplæg til hver uge udover læsning af kursets pensum.

På kurset indgår oplæg, diskussion, øvelser samt et afsluttende projekt (i grupper) på højest 35 sider eksklusiv bilag.
-----

Skemaoplysninger:
Se hvordan undervisningen er tilrettelagt her:
link til skemaoplysninger
Skemaoplysningerne vil være tilgængelige fra kort før semesterstart. 

Obligatoriske aktivititer:Der er ingen obligatoriske aktiviteter. Vær venlig KUN at ændre denne tekst når der er obligatoriske aktiviteter./
There are no mandatory activities. Please, change this text ONLY when there are mandatory activities. 
Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam), 7-trins-skala, Ekstern censur

Mundtlig eksamen varer 30 minutter per eksaminand (inkl. evt. gruppepræsentation).
 

Litteratur udover forskningsartikler:Viktor Chr. Rasmussen og Louise Harder Fischer(2008), Målgruppeanalyse – kend din målgruppe, Nyt Teknisk Forlag

Bente Halkier, ”Fokusgrupper”, Samfundslitteratur(2008)

Kompendium til kurset. 
 
Afholdelse (tid og sted)
Kurset afholdes på følgende tid og sted:
UgedagTidspunktForelæsning/ØvelserStedLokale
Tirsdag 17.00-18.50 Forelæsning ITU 4A22
Tirsdag 19.00-20.50 Øvelser ITU 4A22

Eksamen afholdes på følgende tid og sted:
EksamensdatoTidspunktEksamenstypeStedLokale
2013-12-16 No later than 2PM Skriftlige arbejder ITU Study Affairs and Programmes, 3D wing
2014-01-20 contact course manager Mundtlig eksamen ITU 4A30
2014-01-21 contact course manager Mundtlig eksamen ITU 4A30