IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):Digital kultur 
Kursusnavn (engelsk):Digital Culture 
Semester:Forår 2009 
Udbydes under:cand.it., digital design og kommunikation (ddk) 
Omfang i ECTS:7,50 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:https://blog.itu.dk/DDKU-F2009 
Min. antal deltagere:12 
Forventet antal deltagere:60 
Maks. antal deltagere:60 
Formelle forudsætninger:It på brugerniveau

Studerende bør have en interesse i at 1) opnå kendskab til de sociale og kulturelle implikationer af it, samt 2) at opnå analytiske og metodiske færdigheder vedr. studiet af cases indenfor digital kultur.

Der forventes aktiv studenterdeltagelse i kursets elementer (forberedelse, diskussioner, og øvelser).  
Læringsmål:Efter gennemført kursus vil den studerende være i stand til at:

1. Gøre rede for kulturbegrebet, som det er blevet anvendt indenfor hhv. etnografi, cultural studies og science and technology studies (STS) samt for implikationerne af forskellige tilgange til kultur for studier af digital kommunikation.

2. Relatere teknologiforståelsen i den nye mediekultur til en bredere historisk kontekst.

3. Gøre rede for forskellige metodiske indfaldsvinkler til studiet af digital kultur, og kunne anvende dem i egen praksis.

4. Kunne anvende nøglebegreber hentet fra sociologien og anden kulturteori på en vifte af empiriske problemstillinger og cases.

5. Selvstændigt kunne identificere en aktuel og original problemformulering relateret til kursets tema og gennemføre en case-baseret undersøgelse med udgangspunkt i de teorier og metoder, der er blevet præsenteret på kurset.  
Fagligt indhold:Efter introduktion til kurset, kulturbegrebet og metoder, gennemgås temaerne:
CYBERKULTUR: MYTER & DRØMME
CYBORG
DET DIGITALE HVERDAGSLIV
DYNAMISKE IDENTITETER
ON-LINE FÆLLESKAB OG SOCIALE ORDENER
GLOBALISERING
POLITIK, ENGAGEMENT OG MODSTAND
NYE OFFENTLIGHEDER - BORGERSKAB TIL FORHANDLING
KROP OG KOGNITION
KØN & KROP
TEKNOLOGI I VIDENSKAB

Teorien hentes fra kompendiet udviklet til kurset, samt fra grundbøgerne (se nedenfor).
I øvelsestimerne arbejder de studerende med afgrænsede opgaver, hvor teorier og metoder afprøves på fænomener som facebook, youtube, online præsentationer af personer og organisationer, samt i forbindelse med markedsføring af produkter på internettet. 
Læringsaktiviteter:14 ugers undervisning bestående af forelæsninger og øvelser

Forelæsninger, diskussioner, gruppearbejde og øvelser. Der vil være studenteroplæg af teksterne i begrænset omfang.
-------
I intro-ugen (uge 5) er der ændrede kursustidspunkter:
Link til skemaoplysninger

In the intro week (week 5) the course time table is changed:
Link to the time table
-------


Information om studiestruktur / Information about study structure
Dette kursus er en del af DDK-specialiseringen Social it, som du kan finde beskrevet her:
DDK studiestruktur
For at blive cand.it. i DDK skal du bestå DDK¿s obligatoriske moduler, og desuden gennemføre en 22,5 ECTS specialisering samt to 7,5 ECTS valgfag. 

Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam), 7-trins-skala, Ekstern censur

 

Litteratur udover forskningsartikler:Grundbog:
Flichy, Patrice. 2007. The Internet Imaginaire. Cambridge, MA: The MIT Press.

 
 
Afholdelse (tid og sted)
Kurset afholdes på følgende tid og sted:
UgedagTidspunktForelæsning/ØvelserStedLokale
Tirsdag 10.00-12.00 Forelæsning ITU 4A22
Tirsdag 13.00-15.00 Øvelser ITU 4A56

Eksamen afholdes på følgende tid og sted:
EksamensdatoTidspunktEksamenstypeStedLokale
2009-05-20 Senest kl. 15:00 Eksamensopgave 1 ITU Eksamenskontoret