Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):
Læring og it
Kursusnavn (engelsk):
Learning and IT
Semester:
Efterår 2006
Udbydes under:
cand.it., digital design og kommunikation (ddk)
Omfang i ECTS:
7,50
Kursussprog:
Dansk
Kursushjemmeside:
http://www.itu.dk/courses/LOT/E2006/index.html
Min. antal deltagere:
0
Forventet antal deltagere:
35
Maks. antal deltagere:
60
Formelle forudsætninger:
Kurset er relevant for dig, hvis du interesserer dig for digitale undervisningsmaterialer, e-læring og i nogen grad m-læring, læringsspil, multimedieproduktioner, nye undervisningsformer, IT, pædagogik, didaktik og læringsteori.
Der stilles ingen deltagerforudsætninger for at deltage på kurset, kun lysten til at deltage, og at udarbejde et mini-projekt.
Vi forventer, at der vil blive en projektklynge til foråret 2007, der vil ligge i forlængelse af dette kursus evt. i samarbejde med andre fag.
Læringsmål:
Efter gennemførelse af kurset vil du kunne:
Designe og/eller producere mock-up/prototype af undervisningssoftware, læringsobjekter, undervisningsorienterede web- og multimedieproduktioner
Bedømme kvaliteten af undervisningssoftware ud fra læringsteori, selv- og holdevaluerede cases
Fagligt indhold:
I gennem kursets 14 undervisningsgange knyttes forskellige faglige temaer sammen:
Generelle læringsteorier og undervisningstraditioner
Specifikke teorier in området IT og læring
Anvendelse af forskellige typer digitale undervisningsmaterialer
Udvikling af digitale undervisningsmaterialer
Praktiske e-læringsløsninger, fx læringsspil/edutainment, læringsobjekter
Forskellige brugergrænseflader (internet, tablet-pc, mobiltelefon, 'pervasive learning'-løsninger m.m.)
Forskellige målgrupper.
Kurset tager centrale problemstillinger i forbindelse med udvikling af læringsprodukter op på grundlag af læst litteratur, mini-forelæsninger, holddiskussioner samt test af produkter.
Du vil indgå i en arbejdsgruppe, hvor du skal udarbejde et obligatorisk miniprojekt. Miniprojektet har til formål at perspektivere arbejdsgruppens produkt teoretisk, og til det anvendes selvvalgte, relevante teorier og problemstillinger. Parallelt med projektet skal du i din arbejdsgruppe enten udvikle en mock-up eller en fungerende prototype af produktet.
Læringsaktiviteter:
Kursets format er:
Mini-forelæsninger, deltagerorienterede workshops og øvelser (ca. 3 timer om ugen)
Vejledning af miniprojekt
1 obligatorisk miniprojekt (gruppeprojekt, 20-25 sider for grupper med 4-5 personer)
Præsentation og drøftelse af udvalgte undervisningsprodukter
Besøg af professionelle udviklere og brugere.
NB! Også i intro-ugen kører kurset som planlagt, dvs. med undervisning kl. 17.00 - 20.00
NB! Mindst 2 kursusgange forlægges som virtuel undervisning, hvilket vil sige, at der skal afprøves løsninger. Disse kursusgang er der ikke forelæsninger eller face-to-face-vejledning. Disse gange annonceres tidligt i forløbet.
Eksamensform og -beskrivelse:
X. experimental examination form (7-scale; external exam), 13-skala, Ekstern censur
Litteratur udover forskningsartikler:
Litteraturliste vil fremgå af kursets semesterplan, der uploades på kursets hjemmeside og udleveres på kurset.
Afholdelse (tid og sted)
Kurset afholdes på følgende tid og sted:
Ugedag
Tidspunkt
Forelæsning/Øvelser
Sted
Lokale
Onsdag
17.00-19.00
Forelæsning
ITU
3A14
Onsdag
19.00-21.00
Øvelser
ITU
3A14
Eksamen afholdes på følgende tid og sted:
Eksamensdato
Tidspunkt
Eksamenstype
Sted
Lokale
2006-12-20
15:00 / 3 PM
Skriftlige arbejder
ITU
Eksamenskontoret / Exam Office
2007-01-10
Tidspunkt oplyses senere
Mundtlig eksamen
ITU
Lokale oplyses senere
2007-01-11
Tidspunkt oplyses senere
Mundtlig eksamen
ITU
Lokale oplyses senere
2007-01-12
Tidspunkt oplyses senere
Mundtlig eksamen
ITU
Lokale oplyses senere