IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):Virtual reality 
Kursusnavn (engelsk):Virtual reality 
Semester:Efterår 2000 
Udbydes under:cand.it., multimedieteknologi (mmt) 
Omfang i ECTS:0,00 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:https://learnit.itu.dk 
Min. antal deltagere:10 
Forventet antal deltagere:
Maks. antal deltagere:30 
Formelle forudsætninger:Computergrafik 
Læringsmål:Med Virtual Reality (VR) systemer kan man opbygge modeller af den virtuelle verden, interagere med denne verden og have følelsen af immersivitet - henførthed til denne verden. Målet med kurset er at behandle, hvorledes sådanne systemer er opbygget, hvilken speciel hardware som indgår i systemerne og hvorledes sådanne systemer mere generelt kan integreres i multimediesystemer og grafiske systemer som CAD-systemer. Mere specifikt er det målet at give deltagerne med kendskab til almindelige grafiske systemer - herunder CAD-systemer - et overblik over de udvidelser, der forekommer i et Virtual Reality system samt sætte dem i stand til selv at udvikle algoritmer til software toolkits og anvende software toolkits til udvikling af VR-orienterede multimedieapplikationer herunder evaluering af de applikationer som udvikles.  
Fagligt indhold:Opbygningen af VR-systemer i forhold til traditionelle grafiske systemer. Hardwarekomponenter (f.eks. Grafikkort,
Head Mouted Displays, Caves, HoleBench, sporingssystemer (trackers), Datagloves, 3D-mus). Softwarekomponenter, udvidelse af eksisterende grafikpakker som OpenGL, Optimizer og Performer og formater som VRML.


Softwareopbygning. Transformationer i homogene koordinater og v.h.a. quaternioner; Afbildingsformer, parallelprojektion, perspektivafbildning og stereoperspektiv; Positions- og orienteringsbestemmelse; Brugerinteraktion; Modelinteraktion; Modelsimplificering; Forsinkelse.
Integration af VR-systemer i multimediesystemer og opbygning af multimediesystemer baseret på VR-systemer. Det varierer fra simple systemer baseret på internetstandarder som VRML til high-end systemer.
Eksempler på anvendelsesområder: Design, Arkitektur, underholdning/spil, byplanlægning, trafiksimulering, lægeområdet, risikofyldt industri, undervisning.  

Læringsaktiviteter:

Forelæsninger, Øvelser 

Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam), 13-skala, Intern censur

Bedømmelse af afleverede opgaver og rapport  

Litteratur udover forskningsartikler:NULL