IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):Introduktion til IT som medie 
Kursusnavn (engelsk):IT as a Media 
Semester:Forår 2001 
Udbydes under:cand.it., design, kommunikation og medier (dkm) 
Omfang i ECTS:7,50 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:https://learnit.itu.dk 
Min. antal deltagere:10 
Forventet antal deltagere:
Maks. antal deltagere:40 
Formelle forudsætninger:Ingen 
Læringsmål:Formålet med kurset er at give den studerende
1) viden om samspillene imellem på den ene side computermediernes teknologiske og institutionelle former og på den anden side deres samfundsmæssige, sociale og kulturelle kontekster;
2) færdigheder i vurderingen af forskellige samfunds- og humanvidenskabelige teorier og metoders forklaringsværdi i forhold til problemstillinger indenfor ovennævnte kontekst;
3) øvelsesbaseret erfaring i gennemførelse af mindre, empiriske undersøgelser af udvalgte computermedierelevante kommunikationsformer og/eller modtagergrupper.
 
Fagligt indhold:Igennem kurset opnår deltagerne viden om de vigtigste
teorier vedrørende IT og andre mediers placering i
samfundet og kulturen. Tidligt i forløbet skal vi snakke om gruppedannelse, problemformulering m.v., da eksamensopgaven ideelt set skal forberedes sideløbende med undervisningen. Der vil også være muligheder for vejledning.
Hver undervisningsgang vil bestå af både forelæsning, gruppearbejde om analyseøvelser, studenteroplæg og diskussion. 
Læringsaktiviteter:

se nederst i rubrikken 'fagligt indhold' 

Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam), 13-skala, Intern censur

Eksamensformen er i øjeblikket (1. februar) til revision. Resultatet bliver sandsynligvis en kombination af skriftligt materiale (synops) og mundtlig eksamen, men det er endnu ikke faldet helt på plads.
 

Litteratur udover forskningsartikler:Drotner, K. m.fl. (1996) Medier og kultur. En grundbog i medieanalyse og medieteori. København: Borgen.
Qvortrup, L. (1998) Det hyperkomplekse samfund. 14 fortællinger om informations-samfundet. København: Gyldendal.
Mediekultur nr. 27 (1997) + mindre kompendie