IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):Digitalt materiale og interaktive artefakter 
Kursusnavn (engelsk):Digital Material and Interactive Artefacts 
Semester:Forår 2015 
Udbydes under:Bachelor i digitale medier og design (bdmd) 
Omfang i ECTS:15,00 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:https://learnit.itu.dk 
Min. antal deltagere:
Forventet antal deltagere:
Maks. antal deltagere:39 
Formelle forudsætninger:
Læringsmål:Efter kurset forventes den studerende at kunne :
  • Designe og implementere mindre strukturerede JavaScript applikationer
  • Redegøre for anvendelsen af kontrol og datastrukturer, funktioner og parametre, simple objekter, og eksterne software biblioteker i Java Script
  • Designe og implementere mindre mikroprocessor-kontrollerede digitale/analoge elektriske kredsløb
  • Redegøre for anvendelsen af hhv. smartphone og mikroprocessor kontrollerede digital/analog elektroniske kredsløb som sketching-platforme i de tidlige faser af interaktionsdesign processen.
  • Diskutere styrker og svagheder ved hhv. smartphones og mikroprocessor kontrollerede digital/analog elektroniske kredsløb som sketching-platforme
  • Diskutere den rolle interaktive sketches spiller som designartefakter i de tidlige faser af eksplorative interaktionsdesignprocesser.
  • Diskutere hvorledes centrale begreber fra ubiquitous/pervasive computing området som kontekst, nærhed og forbundethed i kombination med kendskabet til relevante digitale teknologier kan bidrage til at strukturere de tidlige faser i designet for brugeroplevelser med interaktive artefakter. 
  • Fagligt indhold:Kurset er en introduktion til designorienterede undersøgelser af de muligheder for design af interaktive artefakter og design for brugsoplevelser der opstår i mødet mellem interaktionsdesign og ubiquitous/pervasive computing. Herunder de muligheder for interaktionsdesign der knyttes til forestillingen om et allestedsnærværende internet-of-things. Kurset introducerer en række generelle værktøjer og begreber der kan understøtte en konstruktionsorienteret og explorativ tilgang i de tidligere faser af interaktionsdesign processer. Kurset ligger i umiddelbar forlængelse af kurset BIDG (“Interaktionsdesign: Genre og kontekster”).

    Kurset omfatter en introduktion til fire emneområder:

  • Struktureret programmering i Java Script
    Herunder en introduktion til basale data- og kontrolstrukturer samt en introduktion til funktionsbegrebet og anvendelsen af både interne og eksterne funktionsbiblioteker. Introduktionen centreres omkring udvikling, debugging og afvikling af mindre java Script applikationer på mobile enheder (i.e. smartphones/tablets). Endvidere introduceres programmatisk kontrol af sensorer og aktuatorer ( accelerometer, kompas, GPS, højtaler, vibrator) i de mobile enheder.

  • Sketching i hardware
    Konstruktion og Java Script programmering af mindre mikroprocessor kontrollerede digitale/analoge elektroniske kredsløb. Herunder en indføring i grundlæggende konstruktion af elektroniske kredsløb. Der lægges særligt vægt på samspillet mellem hardware og software, forholdet mellem digitale og analoge input/output signaler, samt anvendelsen af sensorer og aktuatorer som del af interaktive sketches.

  • Designtænkning
    Med referencer til Bill Buxton og Donald Schön introduceres her til den rolle konstruktionen af interaktive sketches spiller som centrale elementer i de tidlige faser af eksplorative designprocesser. Centralt for denne introduktion er diskussionen af sketchingsprocessen som en dialog mellem designer og sketch hvor der til stadighed veksles mellem det at udfolde, udforske og opdage en designide givet en designsituation. Introduktionen forankres i en række hands-on undersøgelser af mulighederne for at anvende Laptops/Smartphones/Tablets/Microcontrollers som platforme for interaktive software og hardware sketches.

  • Interaktionsdesign og ubiquitous/pervasive computing
    Med udgangspunkt i tekster af eksempelvis Weiser, Dourish, Suchman, Kuniavsky, Greenberg, Mackay, og Rogers introducerer kurset til de åbninger og mulige faldgruber for design af interaktive artefakter, mødet mellem ubiquitous/pervasive computing og designet for interaktion og brugeroplevelser med digital artifakter frembringer. Diskussionen af teori og centrale begreber som kontekst, nærhed og forbundethed forankres i en række hands-on undersøgelser af designet for brugeroplevelser med interaktive artifakter i sammensatte sociale og fysiske sammenhænge. 
  • Læringsaktiviteter:14 ugers undervisning bestående af forelæsninger, øvelser og vejledning

    28 forelæsninger + 28 øvelseslektioner (inklusiv vejledning) fordelt over 14 uger. Kursets aktiviteter organiseres som:

  • En række forelæsninger hvor kursets teorier og metoder gennemgås og diskuteres i større grupper (i.e Auditorium).
  • Et antal mindre individuelle øvelser der særligt sigter på at gøre de studerende fortrolige med Java Script som programmeringssprog samt anvendelsen af software udviklingsværktøjer.
  • Et antal mindre øvelser i grupper der særligt sigter på at gøre de studerende fortrolige med konstruktion Java Script programmering af simple mikroprocessor kontrollerede digitale/analoge elektroniske kredsløb.
  • En række halvdags workshops, hvor der på tværs af forelæsnings - og øvelsestid veksles mellem gennemgang af teori og mindre praktiske øvelser.
  • Et 4-ugers miniprojektforløb (se obligatoriske aktiviteter) 
  • Obligatoriske aktivititer:Content

    Workload

    Activities
    Miniprojektet udarbejdes i grupper af 3-6 studerende. Det er en forudsætning for at blive indstillet til eksamen, at hver enkelt studerende deltager i udarbejdelsen af en obligatorisk skriftlig projektrapport som del af gruppearbejdet i et miniprojektforløb.

    I miniprojektet anvendes de på kurset introducerede begreber , teorier, teknikker og teknologier i udformningen af interaktive sketches som del af de tidlige eksplorative faser i designet af interaktive artifakter og designet for brugerioplevelser i sammensatte sociale og fysiske miljøer

    De studerende vejledes løbende i at sammenholde den konkrete anvendelse af Java Script programmering og hardware konstruktion med centrale begreber fra kursuslitteraturen.
    Miniprojektforløbet afsluttes med en obligatorisk aflevering af en projektrapport udarbejdet i gruppe.
    Rapportens omfang : 10 normalsider+ kildekode + andre bilag som eksempelvis papir skitser, henvisning til videoklip eller lignende. De studerende præsenterer løbende arbejdet med deres miniprojekter som del af en gensidig evaluering og ideudveksling projektgrupperne imellem. Der lægges i præsentationerne vægt på en diskussion af hvorledes det konstruktionsorienterede arbejde med udformningen af konkrete interaktive sketches indgår som del af en eksplorativ interaktionsdesignprocess.

    Grupperapporten fra miniprojektforløbet udgør en betydelig del af grundlaget for den individuelle refleksionsrapport (se eksamensform).

    Feedback

    What if the student fails to pass a mandatory activity:

    Be aware: The student will receive the grade NA (not approved) at the ordinary exam, if the mandatory activities are not approved and the student will use an exam attempt. 
    Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam)

    Hver enkelt studerende afleverer en individuel refleksionsrapport på maksimalt 10 normalsider (inklusiv et kort , max 150 ord, abstract på engelsk).

    Det er denne refleksionsrapport - herunder inddragelsen af de frembragte hardware og software sketches , og kursets pensum - der danner grundlag for den individuelle eksamination.

    Varighed af mundtlig eksamen: 30 minutter (inkl. votering)  

    Litteratur udover forskningsartikler:- Bill Buxton: Sketching User Experiences – getting the design right and the right design. Morgan Kaufmann 2007

    - Marijn Haverbeke: Eloquent JavaScript
    A Modern Introduction to Programming (Second edition) :http://eloquentjavascript.net/

    - Yderligere litteratur vil være tilgængeligt på LearnIT