IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):Interaktive Systemer og Projektledelse 
Kursusnavn (engelsk):Interactive Systems and Project Management 
Semester:Forår 2001 
Udbydes under:cand.it., tværfaglig it-udvikling (tit) 
Omfang i ECTS:7,50 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:https://learnit.itu.dk 
Min. antal deltagere:10 
Forventet antal deltagere:
Maks. antal deltagere:200 
Formelle forudsætninger:Ingen formelle forudsætninger.

Det er en fordel forinden eller samtidig at have
kursus i Indledende Programmering

 
Læringsmål:

I kurset behandles emnerne interaktive systemer,
systemudvikling og projektledelse. Fokus er at
opbygge en forståelse og indledende tilegnelse af
metoder, teknikker og værktøjer, som
erfaringsmæssigt kan bidrage effektivt til systematisk
udviklingsarbejde, hvis kompleksitet forudsætter
studier af brugskonteksten, kreativt design,
evaluering og iteration. Heri indgår evne til
samarbejde i en projektgruppe, målrettet ledelse
samt konstruktiv dialog med eksterne
kunder/brugere.
Systemudvikling omhandler studier af design,
konstruktion, indførelse og brug af edb-baserede
informationssystemer i organisationer. Vigtigt er også
de særlige aspekter der knytter sig til udvikling af
programmel-produkter til et marked eller som frie
tjenesteydelser. Informationssystemer ses som en
helhed, der ud over den edb-tekniske del også
omfatter andre tilknyttede maskiner og værktøjer,
arbejdsprocesser og, som det vigtigste, mennesker.
Systemudvikling omfatter i almindelighed en
kompliceret mængde af fagligt vidt spændende
arbejds- og læreprocesser, der nødvendigvis må
kobles tæt og som kræver mange menneskers
målrettede forståelse og samarbejde.
Systemudviklingsaktiviteterne er normalt organiseret i
projekter, hvis ledelse har vist sig at indebære
særlige vanskeligheder. Kurset vil give de studerende
en overordnet og samtidig så vidt muligt en konkret
og personlig forståelse af systemudvikling og
projektledelse. Som led heri indgår at kurset skal give
støtte til at etablere, planlægge og gennemføre et
selvstændigt projekt hvorunder der løses en
middelstor programmeringsopgave, jf
studieordningen om projektet på Modul 1.


 
Fagligt indhold:

Kurset baserer sig på to lærebøger: Hugh Beyer
& Karen Holtzblatt: Contextual Design, om
systemudvikling og projektledelse, samt Ben
Shneiderman: Designing the User Interface om
menneske-datamaskine interaktion. Lærerbøgerne
suppleres med artikler og case-beretninger under
kursusforløbet.


 
Læringsaktiviteter:

Teoretiske og/eller praktiske øvelser i tilknytning til forelæsninger 

Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam), 13-skala, Intern censur

Det gennemgående projekt, de to delopgaver og
eksamensopgaven
I et gennemgående projekt skal de studerende i
grupper af 3-4 studerende arbejde med de
problemstillinger, teknikker og arbejdsformer, som
studeres i de obligatoriske lærebøger og som
fremhæves ved forelæsningerne og i
øvelsesundervisningen. Grupperne forventes
selvstændigt under konsultation med lærerne ved
øvelsesundervisningen at finde et egnet
udviklingsprojekt i en virksomhed eller en anden form
for organisation, hvor der kan skabes samarbejde
med kunder/potentielle brugere. Det anbefales, at
projekterfaringer og -problemer fastholdes af hver
enkelt studerende gennem notater i en "dagbog".
Projektarbejdet rapporteres ved de obligatoriske
afleveringer af to delopgaver. Disse delopgaver skal
være godkendte for at få adgang til besvarelse af
eksamensopgaven. I eksamensopgaven beskrives
og diskuteres de vigtigste erfaringer og resultater
indhøstet under projektarbejdet mere systematisk ud
fra lærebøgernes fremstillinger. Eksamensopgaven
løses individuelt i løbet af en uges tid.
Eksamensopgaven bedømmes efter 13-skalaen. De
to delopgaver og eksamensopgaven er ca på 10
tekstsider eksklusiv figurer, tegninger, billeder o.l.

 
Litteratur udover forskningsartikler:(1) Hugh Beyer and Karen Holtzblatt, Contextual
Design, Morgan Kaufmann
Publishers, 1998.
(2) Ben Shneiderman, Designing the User Interface,
Addison-Wesley, 1998.