Det er en fordel forinden eller samtidig at have kursus i Indledende Programmering
I kurset behandles emnerne interaktive systemer, systemudvikling og projektledelse. Fokus er at opbygge en forståelse og indledende tilegnelse af metoder, teknikker og værktøjer, som erfaringsmæssigt kan bidrage effektivt til systematisk udviklingsarbejde, hvis kompleksitet forudsætter studier af brugskonteksten, kreativt design, evaluering og iteration. Heri indgår evne til samarbejde i en projektgruppe, målrettet ledelse samt konstruktiv dialog med eksterne kunder/brugere.Systemudvikling omhandler studier af design, konstruktion, indførelse og brug af edb-baserede informationssystemer i organisationer. Vigtigt er også de særlige aspekter der knytter sig til udvikling af programmel-produkter til et marked eller som frie tjenesteydelser. Informationssystemer ses som en helhed, der ud over den edb-tekniske del også omfatter andre tilknyttede maskiner og værktøjer, arbejdsprocesser og, som det vigtigste, mennesker. Systemudvikling omfatter i almindelighed en kompliceret mængde af fagligt vidt spændende arbejds- og læreprocesser, der nødvendigvis må kobles tæt og som kræver mange menneskers målrettede forståelse og samarbejde. Systemudviklingsaktiviteterne er normalt organiseret i projekter, hvis ledelse har vist sig at indebære særlige vanskeligheder. Kurset vil give de studerende en overordnet og samtidig så vidt muligt en konkret og personlig forståelse af systemudvikling og projektledelse. Som led heri indgår at kurset skal give støtte til at etablere, planlægge og gennemføre et selvstændigt projekt hvorunder der løses en middelstor programmeringsopgave, jf studieordningen om projektet på Modul 1.
Kurset baserer sig på to lærebøger: Hugh Beyer & Karen Holtzblatt: Contextual Design, om systemudvikling og projektledelse, samt Ben Shneiderman: Designing the User Interface om menneske-datamaskine interaktion. Lærerbøgerne suppleres med artikler og case-beretninger under kursusforløbet.
Teoretiske og/eller praktiske øvelser i tilknytning til forelæsninger
Det gennemgående projekt, de to delopgaver og eksamensopgaven I et gennemgående projekt skal de studerende i grupper af 3-4 studerende arbejde med de problemstillinger, teknikker og arbejdsformer, som studeres i de obligatoriske lærebøger og som fremhæves ved forelæsningerne og i øvelsesundervisningen. Grupperne forventes selvstændigt under konsultation med lærerne ved øvelsesundervisningen at finde et egnet udviklingsprojekt i en virksomhed eller en anden form for organisation, hvor der kan skabes samarbejde med kunder/potentielle brugere. Det anbefales, at projekterfaringer og -problemer fastholdes af hver enkelt studerende gennem notater i en "dagbog". Projektarbejdet rapporteres ved de obligatoriske afleveringer af to delopgaver. Disse delopgaver skal være godkendte for at få adgang til besvarelse af eksamensopgaven. I eksamensopgaven beskrives og diskuteres de vigtigste erfaringer og resultater indhøstet under projektarbejdet mere systematisk ud fra lærebøgernes fremstillinger. Eksamensopgaven løses individuelt i løbet af en uges tid. Eksamensopgaven bedømmes efter 13-skalaen. De to delopgaver og eksamensopgaven er ca på 10 tekstsider eksklusiv figurer, tegninger, billeder o.l.